Citat:
Jag orkar inte ens svara, du är för oseriös och bör inte befatta dig med vapen öht. Det framgår tydligt av dina funderingar och okunskap att du varken har jägarexamen eller vapenlicens. Läs vad Dlcm skriver och håll inte på med såna här dumheter, det är livsfarligt.
Citat:
Exakt. Samma person som gör gissningen att en förladdning inte kan fastna nog för att trycket ska bli högt nog för en pipsprängning. Nej det behöver inte fastna helt för pipsprängning utan bara lite gran mer motstånd kan skapa höga tryck. Sen brinner krut snabbare ju högre tryck också så därmed kan en liten tryckförändring byggas upp till riktigt farliga nivåer.
Och ja 12/76 har högre tryck än vanliga 12/70 det finns även 12/70 som är laddade till 12/76 tryck. Det har o göra med att man vill få snabbare hagel eller samma hastighet med mer hagel. Då måste man ha mer krut eller annat krut vilket resulterar i mer tryck. Så det är faktiskt tryckskillnader i olika hagel.
Och ja 12/76 har högre tryck än vanliga 12/70 det finns även 12/70 som är laddade till 12/76 tryck. Det har o göra med att man vill få snabbare hagel eller samma hastighet med mer hagel. Då måste man ha mer krut eller annat krut vilket resulterar i mer tryck. Så det är faktiskt tryckskillnader i olika hagel.
Citat:
Nej du ska ha helt öppet när du skjuter slug, och som du verkar ha lyckats ta reda på så får du inte skjuta slug i bock. Och om du - som du själv hävdar - har en licens för 12/70, varför ska du borra upp och bygga ett helt efterblivet alternativ med värdelös prestanda och potentiell livsfara?
Slug är intressant, har dock aldrig skjutit med det själv. Jag köpte en ask Brenneke för att testa men det har inte blivit av. Handlaren garanterade att det var riskfritt att skjuta i min bock trots 3/4 trångborrning i ena pipan. Tusan vet...(Jag vet förestås att det inte är tillåtet att jaga med slug i bock).