2020-10-29, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag förstod inte det fetade. Varför blir det högt gastryck med 12x76? Om vi talar hagelvapen så är den enda faran om man försöker tvinga in för långa patroner, t ex en 76 mm patron i ett vapen avsett för 65mm.
Jag orkar inte ens svara, du är för oseriös och bör inte befatta dig med vapen öht. Det framgår tydligt av dina funderingar och okunskap att du varken har jägarexamen eller vapenlicens. Läs vad Dlcm skriver och håll inte på med såna här dumheter, det är livsfarligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Samma person som gör gissningen att en förladdning inte kan fastna nog för att trycket ska bli högt nog för en pipsprängning. Nej det behöver inte fastna helt för pipsprängning utan bara lite gran mer motstånd kan skapa höga tryck. Sen brinner krut snabbare ju högre tryck också så därmed kan en liten tryckförändring byggas upp till riktigt farliga nivåer.

Och ja 12/76 har högre tryck än vanliga 12/70 det finns även 12/70 som är laddade till 12/76 tryck. Det har o göra med att man vill få snabbare hagel eller samma hastighet med mer hagel. Då måste man ha mer krut eller annat krut vilket resulterar i mer tryck. Så det är faktiskt tryckskillnader i olika hagel.
Exakt.
Citat:
Slug är intressant, har dock aldrig skjutit med det själv. Jag köpte en ask Brenneke för att testa men det har inte blivit av. Handlaren garanterade att det var riskfritt att skjuta i min bock trots 3/4 trångborrning i ena pipan. Tusan vet...(Jag vet förestås att det inte är tillåtet att jaga med slug i bock).
Nej du ska ha helt öppet när du skjuter slug, och som du verkar ha lyckats ta reda på så får du inte skjuta slug i bock. Och om du - som du själv hävdar - har en licens för 12/70, varför ska du borra upp och bygga ett helt efterblivet alternativ med värdelös prestanda och potentiell livsfara?
Citera
2020-10-30, 14:47
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Jag orkar inte ens svara, du är för oseriös och bör inte befatta dig med vapen öht. Det framgår tydligt av dina funderingar och okunskap att du varken har jägarexamen eller vapenlicens. Läs vad Dlcm skriver och håll inte på med såna här dumheter, det är livsfarligt.
För jägarexamen behövs inga vapenkunskaper på den nivån, man ska bara veta hur man hanterar bössan och viltvård och annat.
Citat:

Nej du ska ha helt öppet när du skjuter slug,
Om både vapenhandlare och Dlcm påstår att man kan skjuta brenneke i trångborrning så får man nog anta att det är så. Men du kanske inte känner till skillnaden mellan slug och brenneke?
Citat:
och som du verkar ha lyckats ta reda på så får du inte skjuta slug i bock. Och om du - som du själv hävdar - har en licens för 12/70, varför ska du borra upp och bygga ett helt efterblivet alternativ med värdelös prestanda och potentiell livsfara?
Tråden handlar om hur man bygger en slamgun, och hur man får tag i delarna. Det är ämnet vi diskuterar. Allting med vapen är farligt, men vapen är också intressant. Hur kan man med vanligt förekommande material bygga sig ett fungerande skjutvapen? Visserligen utan precision, men ändå. Det fanns ju folk som försökte bygga penn-pistoler i slöjden i skolan, men det är väl preskriberat nu.
Citera
2020-10-30, 15:38
Bannlyst
Citat:
För jägarexamen behövs inga vapenkunskaper på den nivån, man ska bara veta hur man hanterar bössan och viltvård och annat.

Om både vapenhandlare och Dlcm påstår att man kan skjuta brenneke i trångborrning så får man nog anta att det är så. Men du kanske inte känner till skillnaden mellan slug och brenneke?

Tråden handlar om hur man bygger en slamgun, och hur man får tag i delarna. Det är ämnet vi diskuterar. Allting med vapen är farligt, men vapen är också intressant. Hur kan man med vanligt förekommande material bygga sig ett fungerande skjutvapen? Visserligen utan precision, men ändå. Det fanns ju folk som försökte bygga penn-pistoler i slöjden i skolan, men det är väl preskriberat nu.
Jo då, jag har skjutit med båda, och även Rottweil varghagel, har även skjutit vildsvin med slug.

Utan att bli för OT så avslutar jag tråden här för min del och hoppas att du förstår faran med slamfire som jänkarna kallar det, och även faran med att det kan skapa idéer bland vår yngre publik här. Och då är det bra att även förtydliga riskerna.

Folk kan inte ens hantera nyårsraketer utan att spränga bort fingrar och ögon - varje år händer detta. Du vet ju själv kraften i en 12:a.

Allt gott, och stay safe! ☀️
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in