2020-10-30, 13:58
Medlem
Jag är fotbollstränare för två pojklag, 11 respektive 14 år.
Vad tycker du är viktigast att träna/fokusera på i dessa åldrar?

Vem är den bäste spelaren du mött i Allsvenskan?

Minns du någon superstjärna från din juniortid som inte blev fotbollsspelare, varför blev han inget?
Citera
2020-10-30, 14:02
Medlem
Fantastisk tråd!

Om du tänker tillbaka på de bästa i din årskull när du var liten, vad hände med deras karriärer? Tänk lagets stjärna på 7-manna, tänk lagkaptenen på elitlägret i Halmstad, tänk den som alla sa ”kommer bli något”. Vad gjorde att de lyckades/misslyckades?

Edit: Ser nu att påven1 ställt en liknande fråga
Senast redigerad av Riven-Ost 2020-10-30 kl. 14:09.
Citera
2020-10-30, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitvalen
Finns det någon fetare du mött?

Finns nog en eller annan.
Citera
2020-10-30, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastkappen
1. Av alla tränare du sett i allsvenskan, såväl aktuella som tidigare tränare, vilken känner du spontant att du inte velat ha som tränare?

2. Vilken tränare hade du velat ha?

3. Vad vill du säga till fansen som du känner att du inte kan säga öppet till dem?

4. Första träningen efter en vinst respektive en förlust, hur är den? Är det mycket snack om matchen eller är det spotta i nävarna och sätta igång med träningen som planerat?

5. Vilken motståndarklubb har välkomnat ditt lag bäst inför en match?

6. Åsikter om färgstarka profiler i som spelar/spelat i Allsvenskan? Ex Bojan Djordjic, Henrik Rydström, Stefan Selakovic och Tobias Grahn? Behöver inte vara just dem men du kanske förstår vilken spelartyp jag menar? Vad anser du generellt om spelare som gör sig kända för mer än bara sina färdigheter i fotboll?

1. Uwe Rösler, verkar inte vara en speciellt trevlig människa av det jag hört inifrån MFF.
2. Potter hade varit spännande.
3. Ha pyro, men håll det gärna till inmarschen.
4. Efter en vinst är det mycket snack och glada gubbar. Matchen rullar alltid dagen efter så man kan se om den. Fler kollar när vi vunnit. Efter förlust är folk deppigare och grinigare. För oss som spelade så är den träningen i gymmet för återhämtningsträning.
5. De mindre klubbarna är bra på det, Häcken typ.
6. Jag gillar det, de gör serien lite mer intressant. Ta en sådan som Wernbloom. Ett jävla tillskott som människa trots att jag tycker han är överskattad som fotbollsspelare.
Citera
2020-10-30, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnaldinho
Hur var synen på att spela med förkylningar/sjukdomar före COVID? Det sedvanliga om att ej spela match vid halsont/feber? Vet du om någon som drabbats av hjärtmuskelinflammation?

Att spela förkyld har aldrig varit problem innan iår. Även halsont har varit ok. Men feber, förhöjd vilopuls eller sjukdomskänsla har vi inte fått spela med. Nej vet inget sådant fall.
Citera
2020-10-30, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Jag minns att Daniel Andersson spelade med 40 graders feber i Champions League-kvalet för MFF säsongen 2005 och gjorde en jättematch mot Maccabi Haifa då MFF avancerade. Då tyckte man att han var en jäkla krigare. Nu i efterhand låter det helt galet.

Hade detta hänt 2020?

Nej det kan jag inte se hade hänt. Det är skandal av läkaren om han visste om det.
Citera
2020-10-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5344
Hej,

Hur upplever du hemma/borta. Påverkas lagen mycket av att spela hemma eller borta. Lag med stora publiksiffror kan ibland nästan kännas hämmade av att spela hemma.

Jag upplever hemmaplan som fördel, av flera skäl. Slipper resa, hotell, våra egna fans. Tror inga lag blir rädda av att spela hemma precis. Däremot så om det gått tungt, hemmapubliken buar så hjälper inte det direkt under matchen.
Citera
2020-10-30, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saloth
Hej.
Tack för din tråd, väldigt intressant.
Jag har en fråga.
Man brukar ofta i Sverige jämställa fotbollsspelare med hockeyspelare
Om man jämför Allsvenskan med Shl så är det lite märkligt.
Allsvenskan är väl ett skämt jämfört med andra ligor i Europa, världen.
Shl däremot anses som 3-4 bästa i världen.
Hur tror du att du skulle stå dig emot en stabil shl-spelare?
Kondition, speluppfattning, bollkänsla, smartness osv
Sverige har massor av världsspelare i ishockey och inte en enda i fotboll.
Jag vet att fotboll är så mycket större i världen men ändå.
Skulle vara kul att höra vad du anser.

Jag förstår frågan, men jag är för dålig på ishockey för att kunna jämföra det med fotboll. Jag kan liksom inte relatera till den sporten. Av det jag sett så är genomsnitt hockeyspelaren i Sverige jävligt mycket starkare i tester, typ marklyft bänkpress eventuellt även kondition osv. De är lite mer atleter än oss om jag hade gissat.
Citera
2020-10-30, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Hur ofta spelar du spontanfotboll med familj och vänner? Händer det att du på semestern sparkar lite boll på stranden med lokalbefolkningen? Om du åkte till Santa Monica i Kalifornien, USA och lirade fotboll med ett par mexikaner på stranden, hur länge skulle det dröja innan de förstod att du är professionell fotbollsspelare?

Hur ser du på titlar och utmärkelser som du har vunnit eller blivit tilldelad under åren? Hänger dessa på väggen hemma eller ligger de snarare i någon byrålåda och dammar?

Oj, det händer nästan aldrig. Kan spela med kids man är släkt med på någon BBQ. I ditt exempel hade de nog sett att jag kan hantera en fotboll, men jag har svårt att se mig gå in helhjärtat när man inte spelar fotboll på riktigt. Både pga skaderisk och intresse.

De sakerna jag har ligger i en låda i källaren. Har tyvärr ingen bra plats för de i lägenheten.
Citera
2020-10-30, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av påven1
Jag är fotbollstränare för två pojklag, 11 respektive 14 år.
Vad tycker du är viktigast att träna/fokusera på i dessa åldrar?

Vem är den bäste spelaren du mött i Allsvenskan?

Minns du någon superstjärna från din juniortid som inte blev fotbollsspelare, varför blev han inget?

1. Jag skrev ett ganska utförligt svar på vad jag tycker ungdomar ska jobba med tidigare i tråden någonstans.

2. Typ Rosenberg.

3. Ja det minns jag. Festande, val av fel klubb(enligt honom själv), fuskade med träningen och blev frånsprungna av resten.
Citera
2020-10-30, 15:37
Medlem
Tack för svar och bra tråd! En annan fråga, de målvakterna du spelat med eller spelat mot, vilken division tror du att de skulle platsa i som utespelare? Gissar själv att typ Isak Pettersson skulle kunna spela i superettan/Div 1 medan Oscar Linnér knappt skulle platsa i 5an/6an. Men svårt att bedöma från TV:n
Senast redigerad av johnaldinho 2020-10-30 kl. 15:39.
Citera
2020-10-30, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Fantastisk tråd!

Om du tänker tillbaka på de bästa i din årskull när du var liten, vad hände med deras karriärer? Tänk lagets stjärna på 7-manna, tänk lagkaptenen på elitlägret i Halmstad, tänk den som alla sa ”kommer bli något”. Vad gjorde att de lyckades/misslyckades?

Edit: Ser nu att påven1 ställt en liknande fråga

Tack! Kul att den är uppskattad.

En hamnade i spelmissbruk tidigt, slutade när han var 15. Hittade freerolls på olika pokersidor, idag har han skulder på över miljonen.

En annan lyckades pga bytte klubb i junioråldern till en sämre sådan, (botten allsvenskan, superettan) och fick chansen tidigt i sin karriär och tog den.

En annan som kunde blivit något skadade sig grovt och tvingades sluta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in