2020-10-30, 13:52
Medlem
LFCYNWAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Jag förstår inte varför du citerar mig när du klarar dig så här bra på egen hand.

Men om du tröttnar på halmgubbar är det bara att invända mot något som jag faktiskt skrivit istället för att vara så ambitiös att du själv kör även mina repliker.

Svarade för övrigt bara på din fråga
Citat:
Jag kan mycket väl vara både för och emot att svenskar ska ha olika privilegier eller rättigheter gentemot folk som kommit hit senare, har du något i åtanke?

Halmgubbar? jag jämför om en annan grupp i samhället ex Svenskar skulle få lika rättigheter som Lapparna.
Citera
2020-10-30, 14:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Inte ALLA samer har rätt att bedriva renskötsel.
För att få ha renar måste du vara medlem i en sameby. Bara 10 % av våra samer är
medlemmar i sameby och har rätt att bedriva renskötsel.

Jo det var just det där med rasistiska. För att vara same måste du lämna in blodprov som genetiskt bevisar att du är nära 100% same. Just dessa är det ju få av men det är dessa som får alla fina bidrag och rättigheter.
Citera
2020-10-30, 14:01
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så nu ska de få ännu mer rättigheter. Detta folk som är de mest rasistiska som finns. Det är blodprov som gäller för att du ska kunna kalla dig same och få rösta i deras val. De är inte heller någon ursprungsbefolkning i Sverige. De flesta kom från Ryssland på 1800-talet. Hur länge ska detta vansinne fortgå?

Det fortgår väl tills det möter ett ordentligt motstånd - vilket tyvärr kan dröja.

Citat:
.. large groups will face relatively high costs when attempting to organize for collective action while small groups will face relatively low costs, and individuals in large groups will gain less per capita of successful collective action.

Hence, in the absence of selective incentives, the incentive for group action diminishes as group size increases, so that large groups are less able to act in their common interest than small ones.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Logic_of_Collective_Action
Citera
2020-10-30, 14:05
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFCYNWA
Svarade för övrigt bara på din fråga

Halmgubbar? jag jämför om en annan grupp i samhället ex Svenskar skulle få lika rättigheter som Lapparna.

Jag förstår inte hur du kan tycka att du svarade på min fråga. Jag skrev ju bara att jag både kan vara för och emot särskilda priviliger åt svenskar, alltså beroende på hur de skulle se ut.

Jag ser inte att jag någonstans har tagit ställning kring något sådant, allra minst det exempel som du själv lyfte i din monolog.
Senast redigerad av LatentAmbivalens 2020-10-30 kl. 14:07.
Citera
2020-10-30, 14:08
Medlem
Citat:
Jo det var just det där med rasistiska. För att vara same måste du lämna in blodprov som genetiskt bevisar att du är nära 100% same. Just dessa är det ju få av men det är dessa som får alla fina bidrag och rättigheter.
Trams. Du är same om du har vuxit upp i den samiska kulturen och inget annat. Dessutom kan man bli "same". Om man gifter sig med en renskötare blir man själv medlem av samebyn, det är även möjligt att få rösträtt till sametinget genom att gifta sig med någon som har rösträtt.

För övrigt är det dags att släppa den här diskussionen om vem som var först, den leder ingenstans utan det blir bara en evig rundgång. Samerna är ett urfolk och inget annat, vem som var först har inte med saken att göra och folk måste förstå det.
Citera
2020-10-30, 14:10
Medlem
LFCYNWAs avatar
Citat:
Jag förstår inte hur du kan tycka att du svarade på min fråga. Jag skrev ju bara att jag både kan vara för och emot särskilda priviliger åt svenskar beroende på hur de ser ut.

Jag ser inte att jag någonstans har tagit ställning kring något sådant, allra minst det exempel som du själv lyfte i din monolog.

Du frågar om användaren du citerade hade något i åtanke. Jag tog då tillfället i akt och la fram ett eget exempel. Om du inte vill kommentera mitt exempel så släpper vi diskussionen, för det börjar bli löjligt.
Citera
2020-10-30, 14:18
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFCYNWA
Du frågar om användaren du citerade hade något i åtanke. Jag tog då tillfället i akt och la fram ett eget exempel. Om du inte vill kommentera mitt exempel så släpper vi diskussionen, för det börjar bli löjligt.

Jag uppfattade inte ditt exempel som ett verkligt exempel utan snarare som en del av ett retoriskt grepp, men jag har inget emot att bekänna färg i det här fallet, jag vill inte att det du skriver ska genomföras.
Citera
2020-10-30, 14:36
Medlem
Lappjävlarna är parasiter som lever på oss svenskar. De får väl skaffa hederliga arbeten som oss andra?
Renarna är ju bara en meningslös hobbyverksamhet som inte ger någonting.
Citera
2020-10-30, 14:40
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Urminnes hävd är ochså lite luddigt. Vi kan ta ett exempel som Hotagens sameby som historiskt
kallades Hammerdals lapparna. Lappbyn dog ut vid sekelskiftet 1895-1900.

Senare övertogs markerna av samer från andra Lappbyar. Dom som nu ingår i samebyn är ättlingar
till de familjer som flyttade in runt 1910-1915.
Det kallar inte jag urminnes hävd.
Citera
2020-10-30, 14:42
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Lappjävlarna är parasiter som lever på oss svenskar. De får väl skaffa hederliga arbeten som oss andra?
Renarna är ju bara en meningslös hobbyverksamhet som inte ger någonting.

Då är väl varenda lantbrukare parasiter som du ser det ?
EU stödet till jordbruken är massivt.

Jag vet inte om Samerna får mer per producerat kilo kött än en bonde som har nötdjursproduktion ?
Citera
2020-10-30, 14:42
Medlem
Gusselbys avatar
Som sagt, man får skilja på vad som är ett folk som först var bosatta i ett område och ett folk som har behållit sin särart genom tiderna.

Folk flyttade uppåt efterhand som isen smälte, sedan kom det folk utifrån och in som österifrån, även det när det blev möjligt när det blev varmare och isarna smälte.

Samerna var inte först i Sverige eller Norden men en stor grupp har behållit sin särart medan en del av dem har beblandat sig med oss andra.

Sedan att de har blivit till viss del dåligt behandlade förr i tiden av staten och andra när man inte tyckte att det var något konstigt, det är en annan sak.

Man ska också komma ihåg att många inte alls ser ner på samer och har aldrig gjort utan ser det som något väldigt fint med ett genuint folk som behållit sin egen kultur genom tiderna.
Citera
2020-10-30, 14:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittre
Trams. Du är same om du har vuxit upp i den samiska kulturen och inget annat. Dessutom kan man bli "same". Om man gifter sig med en renskötare blir man själv medlem av samebyn, det är även möjligt att få rösträtt till sametinget genom att gifta sig med någon som har rösträtt.

För övrigt är det dags att släppa den här diskussionen om vem som var först, den leder ingenstans utan det blir bara en evig rundgång. Samerna är ett urfolk och inget annat, vem som var först har inte med saken att göra och folk måste förstå det.

Jaså?
Citat:
Bröderna Stig och Börje Salming är hockeylegendarer. Inte lika känt är att de också har samisk bakgrund. Börje är med i sametingets röstlängd sedan 10-15 år tilbaka. Men när Stig sökte gick det inte lika bra, berättar han i ett inslag i regionala SVT.

För att bli upptagen i röstlängden är kravet dels att anse sig vara same, dels att dina föräldrar eller mor-/farföräldrar talade samiska hemma. Och det är kring det kriteriet något gått snett.
https://www.gd.se/artikel/brynaslegendaren-stig-salming-nekas-rostratt-i-sametingsvalet-men-brorsan-borje-fick-ja-valdigt-forv anad

Det handlar ju enbart om detta med rätt att rösta. Utöver kommer det ju sedan ner till att tillhöra en viss sameby som är de som tilldelas särrättigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in