Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Okej, jag har inte så bra koll på städernas självstyre måste jag erkänna.
Vi får se om vi får svar på mina två frågor.
- Var det bara demokratiskt styrda stater/städer som vägrade sätta in nationalgardet?
- Hur många republikanska resp. demokratiska städer hade kravaller med skador på egendom?
Jag tycker det skulle vara intressant att komma lite närmare sanningen i detta.
Glöm inte källa!
1. Nej, men några högt profilerade sådana, som Portland, Seattle, Los Angeles.
2. Inte många republikanska, nästan enbart demokratiska. Men, då är det faktiskt så att nästan alla större städer i USA är demokratiskt styrda. Sedan kan countyt som de befinner sig i vara styrda av republikanerna. I västra delarna av USA har en del counties mer status som motsvarande län i Sverige (grov förenkling) medan i östa delarna mycket mindre, typ som kommuner. Så hur makten fördelar sig mellan stad, county och delstat skiljer sig enormt mellan olika delstater. Så det är egentligen lite orättvisande att bara vifta med "demokratiska städer lootas".
På platser där lootandet varit högprofilerat och pågått under en längre tid, där kan man då med rätta kritisera de demokratiska ledarna för deras respons till det hela.
Källor kan du googla fram själv eller göra egen rimlighetsbedömning av det jag säger.
Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Jag är inte intresserad av att kritisera polisens respons, jag vill veta hur det ligger till.
Jag har som sagt inte så bra koll på städernas självstyre i USA.
Som sagt, det skiljer sig väldigt, väldigt mycket. Kan jämföra med Los Angeles och New York t.ex. I New York existerar rent praktiskt inget county. Medan Los Angeles ligger i Los Angeles county, tillsammans med andra städer, där styrkeförhållanden är annorlunda sinsemellan varandra.