2020-10-30, 13:27
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDick
Jo men i USA har städerna mer självbestämmande. Går inte o jämföra med Sverige.

Det kan jämföras med att poliskåren i Göteborg får direktiv om att inte gripa snattare, använda batonger eller ta upp biljakter. Medan polisen i Stockholm får direktiv om att alla plankare i trafiken ska gripas, alla flyende bilar ska prejas och "skjut först fråga sen" lanseras som praxis.

Vill man kritisera Trump gällande polisens respons får man faktiskt begränsa sig till de federala polismyndigheterna eller federal lagstiftning.
2020-10-30, 13:28
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Poll of polls från CNN, läget 28 oktober:

Biden 52%
Trump 42%

https://edition.cnn.com/election/2020/presidential-polls

Jag tror att Biden vinner.

Problemet är att CNN är bevisat fake news. Går dessvärre inte att lita på något som kommer därifrån.

Själv har jag satsat nästan 8 k på en Trump vinst. Får se huruvida jag får de penglarna tredubblade eller inte

EDIT: Råka bli dubbelpost, sorry...
2020-10-30, 13:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jo men i USA har städerna mer självbestämmande. Går inte o jämföra med Sverige.
Okej, jag har inte så bra koll på städernas självstyre måste jag erkänna.

Vi får se om vi får svar på mina två frågor.
  1. Var det bara demokratiskt styrda stater/städer som vägrade sätta in nationalgardet?
  2. Hur många republikanska resp. demokratiska städer hade kravaller med skador på egendom?

Jag tycker det skulle vara intressant att komma lite närmare sanningen i detta.

Glöm inte källa!
2020-10-30, 13:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Det kan jämföras med att poliskåren i Göteborg får direktiv om att inte gripa snattare, använda batonger eller ta upp biljakter. Medan polisen i Stockholm får direktiv om att alla plankare i trafiken ska gripas, alla flyende bilar ska prejas och "skjut först fråga sen" lanseras som praxis.

Vill man kritisera Trump gällande polisens respons får man faktiskt begränsa sig till de federala polismyndigheterna eller federal lagstiftning.
Jag är inte intresserad av att kritisera polisens respons, jag vill veta hur det ligger till.
Jag har som sagt inte så bra koll på städernas självstyre i USA.
2020-10-30, 13:34
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Ja, tycker du inte det är konstigt att Kina med en befolkning på 1 339 724 852 (En miljard trehundratrettioniomiljoner sjuhundrattjugofyratusen åttahundrafemtiotvå) invånare

....har ett dödstal på 4.700 personer medans Sverige med 12 000 000 (Tolv miljoner) invånare har ett dödstal på 5.927 st. (Kina har 111x mer invånare än Sverige)
Vi kan inte göra annat än att gå på de officiella siffrorna från respektive land. Vi vet att man också räknar på olika sätt, t ex räknar vissa länder bara dödsfall som skett på sjukhus.
Men eftersom det inte finns andra siffror, så är det ju detta vi får utgå från.
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Men det är klart, kommer Bidén till makten så kommer USA ha 0 dödsfall och 0 Coronafall direkt efter valet. Demokraterna är ju som sagt duktiga på att mörka siffror och annat fuffens.
Det kan hända, men vi måste ju protestera mot vanstyre hur det än ser ut, vem som än ansvarar. Vi skall inte ha olika måttstockar för olika politiker!
Just nu är det Trump som styr och det är han som är ansvarig. Och han kommer ju undan med det mest bisarra beteenden. Som att föreslå förbud mot pandemi-rapportering i media. Och att pandemin är över.
2020-10-30, 13:35
Medlem
Allting är verkligen bara projektion när det kommer till Republikanerna

"Wilbur Ross Remained on Chinese Joint Venture Board While Running U.S.-China Trade War"
https://foreignpolicy.com/2020/10/29/ross-china-board-trade/
Wilbur Ross är då alltså Trumps "Secretary of Commerce" (handelsminister)
2020-10-30, 13:38
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Det ser bättre ut för Trump nu i Florida. Nu ligger han bara 2% under Biden i valstatistik. För några dagar sedan så var han 5% under Biden. Det går sakta uppåt. En bra strategi är att hålla sig låg tills valdagen.

Dems har 16% av sin väljarbas som har ej röstat än men som kommer rösta.
GOP har 25% av sin väljarbas som har ej röstat än men som kommer rösta

Obestämda röster är många och majoriteten förväntas rösta Dems i detta val än GOP, men trots detta så beräknas det ändå inte räcka för att slå Trump då det är för många registrerade på GOP-sidan som kommer rösta jämfört med Dems-sidan.

https://joeisdone.github.io/florida/
2020-10-30, 13:40
Medlem
Citat:
Är väl mer Trump mot media och big tech. Skulle säga otroligt starkt om han vinner detta.

Jo visst, men jag tycker man ändå kan kritisera Trumps agerande i samband med Coronan, den är faktiskt under all kritik.

Framförallt uttalanden han har gjort som känns totalt onödiga. Det fanns liksom inget att vinna på dem, snarare tvärtom.

Är övertygad om att han skulle vunnit om det inte vore för hanteringen av Coronan faktiskt. Det känns som han fällt krokben på sig själv. Med det sagt så tror jag fortfarande det är en 50/50 att han tar hem detta.
2020-10-30, 13:42
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Okej, jag har inte så bra koll på städernas självstyre måste jag erkänna.

Vi får se om vi får svar på mina två frågor.
  1. Var det bara demokratiskt styrda stater/städer som vägrade sätta in nationalgardet?
  2. Hur många republikanska resp. demokratiska städer hade kravaller med skador på egendom?

Jag tycker det skulle vara intressant att komma lite närmare sanningen i detta.

Glöm inte källa!

1. Nej, men några högt profilerade sådana, som Portland, Seattle, Los Angeles.

2. Inte många republikanska, nästan enbart demokratiska. Men, då är det faktiskt så att nästan alla större städer i USA är demokratiskt styrda. Sedan kan countyt som de befinner sig i vara styrda av republikanerna. I västra delarna av USA har en del counties mer status som motsvarande län i Sverige (grov förenkling) medan i östa delarna mycket mindre, typ som kommuner. Så hur makten fördelar sig mellan stad, county och delstat skiljer sig enormt mellan olika delstater. Så det är egentligen lite orättvisande att bara vifta med "demokratiska städer lootas".

På platser där lootandet varit högprofilerat och pågått under en längre tid, där kan man då med rätta kritisera de demokratiska ledarna för deras respons till det hela.

Källor kan du googla fram själv eller göra egen rimlighetsbedömning av det jag säger.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag är inte intresserad av att kritisera polisens respons, jag vill veta hur det ligger till.
Jag har som sagt inte så bra koll på städernas självstyre i USA.

Som sagt, det skiljer sig väldigt, väldigt mycket. Kan jämföra med Los Angeles och New York t.ex. I New York existerar rent praktiskt inget county. Medan Los Angeles ligger i Los Angeles county, tillsammans med andra städer, där styrkeförhållanden är annorlunda sinsemellan varandra.
2020-10-30, 13:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Butiker börjar att avlägsna vapen och ammunition i butikerna på grund av förväntade oroligheter inför valet.

Meningslöst att posta en påstående one-liner om utan källa. Editera gärna din postning med adderad källa.

Come on man.

#Trump2020
#ProudBoysStandBackandStandBy
2020-10-30, 13:43
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Problemet är att CNN är bevisat fake news. Går dessvärre inte att lita på något som kommer därifrån.

Själv har jag satsat nästan 8 k på en Trump vinst. Får se huruvida jag får de penglarna tredubblade eller inte

EDIT: Råka bli dubbelpost, sorry...
Sluta kalla allt och alla för fake news, det är uttjatat för länge sedan, det är som att ropa vargen kommer. Ingen tror dig till slut.

Poll of polls är en sammanställning från flera opinionsinstitut. Lite svårt att fiffla med alltså.

Dessutom har vi konstaterat många gånger i tråden att om OU:n skulle fejkas skulle det sänka det opinionsinstitutet ifråga. Det handlar om deras trovärdighet, det är ju deras affärsidé att göra trovärdiga opinionsmätningar. Därmed inte sagt att deras siffror är exakta, att mäta opinion är en tämligen komplicerad process.

Så man måste ju inse att detta är läget den 28/10, enligt FLERA. Biden leder med 10 procentenheter. Men det är klart att det kan ändras de sista dagarna.
2020-10-30, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christifrejjz
Jo visst, men jag tycker man ändå kan kritisera Trumps agerande i samband med Coronan, den är faktiskt under all kritik.

Framförallt uttalanden han har gjort som känns totalt onödiga. Det fanns liksom inget att vinna på dem, snarare tvärtom.

Är övertygad om att han skulle vunnit om det inte vore för hanteringen av Coronan faktiskt. Det känns som han fällt krokben på sig själv. Med det sagt så tror jag fortfarande det är en 50/50 att han tar hem detta.
Hade Trump inte varit en inkompetent clown som förvärrat allt och istället klivit in i landsfaderrollen som Bush gjorde efter 9/11 hade han nog ganska lätt kunnat bli återvald. Det var ju i princip 9/11 som vann Bush sitt omval. Men det är nog inte riktigt Trumps karaktär att gå in i den rollen så nu ser han därför ut att gå mot en klar valförlust.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in