2020-10-30, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Stiga visst, men kommer de dubblas? De som dör blev kanske bekräftat smittade för två-tre veckor sedan. Redan då var det fler smittade än någon gång augusti-september.
I juli var det 50% fler som dog än idag i USA. Och det var mitt i sommaren.

Där är man snart igen, och jag ser det inte som omöjligt att människor börjar dö dubbelt så snabbt i USA i vinter. Belgien har nu sex gånger så många som dör per capita, som USA.

Det är definitivt inte ökad testning som ligger bakom ökningen. Den kurvan är stabil. Det är andelen positiva som rusar.
Citera
2020-10-30, 08:12
Medlem
Någon som vet vilka restriktioner Belgien har/har haft, de senaste veckorna? Siffrorna där är verkligen helt galna. Nästan 24 000 nya fall på en dag, i en befolkning marginellt större än Sverige. Skulle det fortsätta så skulle hela befolkningen vara smittad på drygt ett år. Och då bara bekräftade fall. I verkligheten kanske 100 000, närmare 1% av befolkningen blir smittad dagligen. Kanske inte riktigt, men i vart fall över 50 000.
Citera
2020-10-30, 08:15
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Frågan gällde rent allmänt förhållandet relativa livslängder för minnesceller versus antikroppar. Comprede?

Då tar vi det igen, min fråga är fortfarande hur länge vi har fungerande minnesceller efter genomgången C-19? Förstår sjuksyster fortfarande inte?
Jag är inte intresserad av jämförelse med antikroppar för de vet jag redan försvinner efter en tid.
Citera
2020-10-30, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Då tar vi det igen, min fråga är fortfarande hur länge vi har fungerande minnesceller efter genomgången C-19? Förstår sjuksyster fortfarande inte?
Jag är inte intresserad av jämförelse med antikroppar för de vet jag redan försvinner efter en tid.
Det är, av lätt insedda skäl, omöjligt att veta. Att de finns nu kan man däremot veta, av lika lätt insedda skäl.
Citera
2020-10-30, 08:21
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Det är, av lätt insedda skäl, omöjligt att veta. Att de finns nu kan man däremot veta.

Sprid inte din dynga om immunitet i 13 år då eftersom vi ser att immuniteten inte verkar vara långvarig.
Citera
2020-10-30, 08:23
Medlem
Citat:
Sprid inte din dynga om immunitet i 13 år då eftersom vi ser att immuniteten inte verkar vara långvarig.
Hur ser du det?

Sedan har jag aldrig skrivit att man har immunitet för SARS-CoV-2 i tretton år. Var har du fått det ifrån?
Citera
2020-10-30, 08:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Okontrollerad verkar vara din egen fantasi, ser ingen grund för det i artikeln som talar om att "Det finns smittspridning", "Vi har sjuka medarbetare, några i covid", "Just nu finns cirka 20 inskrivna covidpatienter."
Låter som du vill förstora upp det, varför?

Den stora frågan är om de kontrollerar patienter i samband med inskrivning. Svaret är jag rätt säker på är nej. Det ligger kanske patienter där nu med covid som de inte ens känner till.

Testas personalen där varje dag? Ens varje vecka? Svaret är nej.

Jobbar personalen där med godkända munskydd på sig. Svaret är nej även där.

Min slutsats är att de har inte en jävla aning om hur mycket covid de har innanför väggarna, för de vill inte veta det. Jag tycker att man med fog kan skriva att de har okontrollerad smitta av covid på St Göran. Kan tänka mig att det gäller fler sjukhus, men inget blir ju bättre av det. Det krävs uppsträckning. Det är inget jävla u-land vi bor i och rutinerna borde skärpas omedelbart och jag ser det närmast som en skandal att så redan inte har skett. Att folk drar sig för att söka vård förstår jag, men så skulle det inte behöva vara om det funnits bra rutiner.
Citera
2020-10-30, 08:25
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är bortkastat att köra med regionala rekommenationer när man har allmän smittspridning i hela landet. Regionala rekommendetaioner hade kanske fungerat för tre veckor sen när den allmänna spridningen inte var så stor, nu krävs nationella insatser. Tegnell verkar inte begripa att det tar fart på allvar nu.

Allting kommer tre-fyra veckor för sent.
Ja, senfärdighet kännetecknar den svenska responsen. Det är ju för att Tegnell inte är intresserad av att pressa ner smittan.

Nationellt har smittan ökat kontinuerligt vecka för vecka sedan vecka 36 så man har haft god tid på sig.
Vecka 36 rapporterades 1184 nya fall.
Förra veckan (43) 7406 nya fall.
Och innevarande vecka (44) som inte är färdigrapporterad än, 10587 nya fall.

(covidstatistik.se)

Dvs på 8 veckor har smittspridningen ökat nationellt med faktor 10. Så vilka nationella åtgärder/rekommendationer har man vidtagit under dessa veckor? Jo, de har varit omvända! Man har återupptagit fysisk undervisning på gymnasium och högskolor, släppt på besöksförbud på äldreboenden, tagit bort särskilda rekommendationer för 70+ samt höjt evenemangsgränsen från 50 till 300. Jag kan inte komma på någon nationell åtgärd/rekommendation under hösten som syftat till att minska smittspridningen. Har jag missat någon!?

Edit:
Och man har kastat bort mycket tid med att förminska utvecklingen genom att säga, "ja, men vi testar mycket mer nu". Vilket blir något slag helsvensk trådsanning som leder till passivitet. Testningen har i själva verket ökat med ca 60% under dessa 8 veckor, men antalet fall har ökat med ca 1000%!!!
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-30 kl. 08:33.
Citera
2020-10-30, 08:31
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Robust neutralizing antibodies to SARS-CoV-2 infection persist for months
https://science.sciencemag.org/content/early/2020/10/27/science.abd7728.full

Får man covid 19 är man immun.
Citera
2020-10-30, 08:32
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Hur ser du det?

Sedan har jag aldrig skrivit att man har immunitet för SARS-CoV-2 i tretton år. Var har du fått det ifrån?

Du jämför hela tiden med att man funnit T-minnesceller i tretton år efter genomliden SARS-CoV-infektion. Hur stor procent var det som hade minnesceller i tretton år? Skulle du kunna fylla på lite information om detta du som är expert?
Citera
2020-10-30, 08:33
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://science.sciencemag.org/content/early/2020/10/27/science.abd7728.full

Får man covid 19 är man immun.

Jaha, hur länge är man immun?
Citera
2020-10-30, 08:41
Medlem
Citat:
Du jämför hela tiden med att man funnit T-minnesceller i tretton år efter genomliden SARS-CoV-infektion. Hur stor procent var det som hade minnesceller i tretton år? Skulle du kunna fylla på lite information om detta du som är expert?
Den studien finns inte online, gratis men här är en liknande studie från 2008. Fem år efter utbrottet av SARS-CoV.

Citat:
Effective vaccines should confer long-term protection against future outbreaks of severe acute respiratory syndrome (SARS) caused by a novel zoonotic coronavirus (SARS-CoV) with unknown animal reservoirs. We conducted a cohort study examining multiple parameters of immune responses to SARS-CoV infection, aiming to identify the immune correlates of protection. We used a matrix of overlapping peptides spanning whole SARS-CoV proteome to determine T cell responses from 128 SARS convalescent samples by ex vivo IFN-γ ELISPOT assays. Approximately 50% of convalescent SARS patients were positive for T cell responses, and 90% possessed strongly neutralizing Abs. Fifty-five novel T cell epitopes were identified, with spike protein dominating total T cell responses. CD8+ T cell responses were more frequent and of a greater magnitude than CD4+ T cell responses (p < 0.001). Polychromatic cytometry analysis indicated that the virus-specific T cells from the severe group tended to be a central memory phenotype (CD27+/CD45RO+) with a significantly higher frequency of polyfunctional CD4+ T cells producing IFN-γ, TNF-α, and IL-2, and CD8+ T cells producing IFN-γ, TNF-α, and CD107a (degranulation), as compared with the mild-moderate group. Strong T cell responses correlated significantly (p < 0.05) with higher neutralizing Ab. The serum cytokine profile during acute infection indicated a significant elevation of innate immune responses. Increased Th2 cytokines were observed in patients with fatal infection. Our study provides a roadmap for the immunogenicity of SARS-CoV and types of immune responses that may be responsible for the virus clearance, and should serve as a benchmark for SARS-CoV vaccine design and evaluation.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2683413/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in