Citat:
Jag är ingen epidemolog, är mer en räknenisse, i labbet skulle jag inte vara till fördel. För att bevisa något så måste man göra det i labbet, det vet jag också. Men du har rätt, jag kommer inte runt hur ett virus som länge sjönk stadigt, helt plötsligt dubblar sig på en vecka.
Slänger in en fyrverkeripjäs till.. Tittade precis på USA:s statistik. Sedan mitten av september har 7-dagars glidande medelvärdet över antalet fall fördubblats. 7-dagars glidande medelvärde över döda ligger alltjämt på samma nivå som i mitten av september, visserligen aningen stigande, efter att ett tag ha sjunkit något. Att den ena sifffran dubblats, medan den andra ligger stilla är en oerhört stor skillnad. Men, som sagt, det är i labbet sådant bevisas, och begriper att jag ska hålla mig borta därifrån.
EDIT: Länk till USA:s statistik.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/
Slänger in en fyrverkeripjäs till.. Tittade precis på USA:s statistik. Sedan mitten av september har 7-dagars glidande medelvärdet över antalet fall fördubblats. 7-dagars glidande medelvärde över döda ligger alltjämt på samma nivå som i mitten av september, visserligen aningen stigande, efter att ett tag ha sjunkit något. Att den ena sifffran dubblats, medan den andra ligger stilla är en oerhört stor skillnad. Men, som sagt, det är i labbet sådant bevisas, och begriper att jag ska hålla mig borta därifrån.
EDIT: Länk till USA:s statistik.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/
Viruset påverkas ju direkt av väderförhållanden och temperatur /kyla och värme som - solen /ljuset /mörker - torra förhållanden och fuktigheten.
Varför viruset sprids snabbare å överlever i luften bättre än att den direkt faller på marken å dör (dropp smitta)
De är nästan som en luftburen smitta i bästa förhållanden.
Men i sämre förhållanden så klarar den inte sig.
Sommartid folk är lediga å hänger mer ute.
Kallare = mer inne å då blire skillnader direkt
Inte alls konstigt med fördubblingar - de går fort när den får spridas å folk har för få symtom eller ens vet att dom är bärare.