2020-10-30, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jag är ingen epidemolog, är mer en räknenisse, i labbet skulle jag inte vara till fördel. För att bevisa något så måste man göra det i labbet, det vet jag också. Men du har rätt, jag kommer inte runt hur ett virus som länge sjönk stadigt, helt plötsligt dubblar sig på en vecka.

Slänger in en fyrverkeripjäs till.. Tittade precis på USA:s statistik. Sedan mitten av september har 7-dagars glidande medelvärdet över antalet fall fördubblats. 7-dagars glidande medelvärde över döda ligger alltjämt på samma nivå som i mitten av september, visserligen aningen stigande, efter att ett tag ha sjunkit något. Att den ena sifffran dubblats, medan den andra ligger stilla är en oerhört stor skillnad. Men, som sagt, det är i labbet sådant bevisas, och begriper att jag ska hålla mig borta därifrån.

EDIT: Länk till USA:s statistik.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/

Viruset påverkas ju direkt av väderförhållanden och temperatur /kyla och värme som - solen /ljuset /mörker - torra förhållanden och fuktigheten.

Varför viruset sprids snabbare å överlever i luften bättre än att den direkt faller på marken å dör (dropp smitta)
De är nästan som en luftburen smitta i bästa förhållanden.

Men i sämre förhållanden så klarar den inte sig.

Sommartid folk är lediga å hänger mer ute.

Kallare = mer inne å då blire skillnader direkt

Inte alls konstigt med fördubblingar - de går fort när den får spridas å folk har för få symtom eller ens vet att dom är bärare.
Citera
2020-10-30, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
51 nu! Trenden går uppåt men kan inte se hur detta skulle kunna utvecklas som till i våras menmen
Var hämtar du din data för de som vårdas i intensivvård och har covid-19?
Rapporten bygger på intensivvårdsavdelningarnas registrering till SIR med uppmaning att registrera dagligen innan kl. 11.

Antal som intensivvårdas med COVID-19 per dag
2020-10-30
58
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-10-30 kl. 06:15.
Citera
2020-10-30, 06:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är andra grupper som smittas nu, jämfört med i våras.
Och det utesluter väl inte att vi hade färre smittade i våras än vad man tror?
Citera
2020-10-30, 06:28
Medlem
Finnarna verkar ha plattat till kurvan. Var tidiga på bollen. Var vår älskade Tegnell sen som vanligt?

https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv/-/antalet-coronavirusfall-ser-ut-att-sjunka-men-epidemilaget-kan-forandras-snabbt

Antalet coronavirusfall ser ut att sjunka - men epidemiläget kan förändras snabbt - Nyhet - THL
Epidemiläget för närvarande kännetecknas av snabba regionala förändringar. Incidensen av nya sjukdomsfall i hela landet, antalet test och andelen positiva testresultat har hållits på nästan samma nivå under de senaste två veckorna. I Vasa är nu sjukdomsläget bättre, och också i många andra regioner har man lyckats bryta smittkedjorna genom att vidta snabba åtgärder. Behovet av sjukhusvård har hållits på en måttfull nivå.
thl.fi
Citera
2020-10-30, 06:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror det enda vi kan konstatera är att vi inte riktigt förstår, jag undrar om Tegnell tänker likadant eller om hans arrogans får gå före. Det vore förödande. När man inte förstår ska försiktighetsprincipen råda. Nu har vi lov i en vecka, med tanke på inkubationstiden 2-14 dagar och ända upp till 21 dagar så kanske vi ser en tillfällig dipp i kurvan om någon/några veckor, sen fullkomligen exploderar det. Hemska tanke. Malmö kör ju distans efter lovet, tror det är ett klokt beslut, i alla fall tills det lugnat ner sig. Jag har ställt in julen, så blir jag inte besviken.
Ja, vi får hoppas att det blir mer av försiktighetsprincipen under den närmaste tiden? Angående Tegnell så ser jag inga tecken på att hans arrogans och inkonsekvens har avtagit. Jag lyssnar just nu på Uppsalas PK från igår och de är mycket mycket oroade och de lyckas verkligen förmedla precis hur mörkt de ser på situationen just nu. Om du lyssnar på FHMs PK från igår förmedlar inte Tegnell samma bild av Uppsala utan tvärtom skulle jag vilja säga. Det är fullständigt makabert hur han lyckas förringa tillståndet gång på gång på gång. Jag tror att jag måste lyssna igen för att övertyga mig själv om att det inte är jag som bara hör det jag ”vill” höra. Vill inom citat eftersom det ju inte är något jag vill höra utan jag är medveten om att mitt förakt för Tegnell kan påverka det jag väljer att höra.

Uppsala påpekade att de har många test som ligger i vänten och som ännu inte kunnat analyseras, trots det är 20% av de som analyserats positiva om jag hörde rätt.

Det vore förnuftigt om fler kommuner gick över till distansundervisning så fort som möjligt, gärna direkt efter lovet! Bra av Malmö! Nej, det blir ingen Jul för mig heller men det spelar inte så stor roll faktiskt, jag tycker att den är mysig men jag ogillar hetsen kring allting.

Edit: Tegnell var med i Aktuellt igår 21.00 och uttalar sig i riktning att åtgärderna redan fått effekt i Uppsala, tidigare samma dag ger Uppsala en mycket dyster bild över läget där. Det är fan i mig helt otroligt!

”De nya restriktionerna för regionerna innebär bland annat att undvika butiker och gym. Men att stänga ner dem är inte aktuellt i nuläget.

– Vi kan se lite grann från Uppsala att det här får väldigt stor effekt och då är det mycket bättre att använda den här typen av frivillighet. Då kan man själv välja och hitta vägar för att nå det målet som vi egentligen är ute efter, säger Anders Tegnell och fortsätter:”

svt.se
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-30 kl. 07:09.
Citera
2020-10-30, 06:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
51 nu! Trenden går uppåt men kan inte se hur detta skulle kunna utvecklas som till i våras menmen

Så länge som smittan växer exponentiellt så är det lätt att se att det kan bli som i våras.

Allt beror nu på om alla coronatrötta orkar skärpa sig samt om myndigheterna inför tillräckliga åtgärder.

Förhoppningsvis kan vi stoppa utvecklingen..
Citera
2020-10-30, 06:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, vi får hoppas att det blir mer av försiktighetsprincipen undee den närmaste tiden? Angående Tegnell så ser jag inga tecken på att hans artogans och inkonsekvens har avtagit. Jag lyssnar just nu på Uppsalas PK från igår och de är mycket mycket oroade och de lyckas verkligen förmedla precis hur mörkt de ser på situationen just nu. Om du lyssnar på FHMs PK från igår förmedlar inte Tegnell samma bild av Uppsala utan tvärtom skulle jag vilja säga. Det är fullständigt makabert hur han lyckas förringa tilståndet gång på gång på gång. Jag tror att jag måste lyssna igen på gårdagens PK för att övertyga mig själv om att det inte är jag som bara hör det jag ”vill” höra. Vill inom citat eftersom det ju inte är något jag vill höra utan jag är medveten om att mitt förakt för Tegnell kan påverka det jag väljer att höra.

Bagdad Bob är igång igen...
Citera
2020-10-30, 06:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Viruset påverkas ju direkt av väderförhållanden och temperatur /kyla och värme som - solen /ljuset /mörker - torra förhållanden och fuktigheten.

Varför viruset sprids snabbare å överlever i luften bättre än att den direkt faller på marken å dör (dropp smitta)
De är nästan som en luftburen smitta i bästa förhållanden.

Men i sämre förhållanden så klarar den inte sig.

Sommartid folk är lediga å hänger mer ute.

Kallare = mer inne å då blire skillnader direkt

Inte alls konstigt med fördubblingar - de går fort när den får spridas å folk har för få symtom eller ens vet att dom är bärare.

Luftfuktigheten inne faller drastiskt när temperaturen ute går ner. O nu vet vi att lägre luftfuktighet inne ökar spridningen ordentligt. Våra slemhinnor funkar bäst vid 50% RH.
Citera
2020-10-30, 06:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Värt att påpeka igen. Köp luftfuktare!

"The role of humidity seems to be extremely important to the airborne spread of COVID-19 in indoor environments,"

https://www.dw.com/en/coronavirus-transmission-humidity-aerosols/a-54639765
Citera
2020-10-30, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jag är ingen epidemolog, är mer en räknenisse, i labbet skulle jag inte vara till fördel. För att bevisa något så måste man göra det i labbet, det vet jag också. Men du har rätt, jag kommer inte runt hur ett virus som länge sjönk stadigt, helt plötsligt dubblar sig på en vecka.

Slänger in en fyrverkeripjäs till.. Tittade precis på USA:s statistik. Sedan mitten av september har 7-dagars glidande medelvärdet över antalet fall fördubblats. 7-dagars glidande medelvärde över döda ligger alltjämt på samma nivå som i mitten av september, visserligen aningen stigande, efter att ett tag ha sjunkit något. Att den ena sifffran dubblats, medan den andra ligger stilla är en oerhört stor skillnad. Men, som sagt, det är i labbet sådant bevisas, och begriper att jag ska hålla mig borta därifrån.

EDIT: Länk till USA:s statistik.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/
USA:s dödssiffror släpar. Det kommer stiga ordentligt de närmsta två veckorna.
Citera
2020-10-30, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
USA:s dödssiffror släpar. Det kommer stiga ordentligt de närmsta två veckorna.

tyvärr blir det nog ännu värre efter "julfirandet" med tillhörande julhandel?

" Forskare vid Washington-universitetet räknar med ett dödstal på 500 000 till februari."

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/usa-slar-nya-rekord-i-smittade
Citera
2020-10-30, 06:59
Medlem
qwerty-66s avatar
I UK har man med tester kommit fram till att 96000 blev smittade varje dag mellan 16-25 oktober. Om man jämför med smittkurvan över positiva tester så kan man uppskatta att det verkliga antalet smittade är 5 gånger högre än vad kurvan visar.

Om det är lugnt lika i resten av Europa så betyder det att 1 procent av Belgarna blir smittade varje dag. I Sverige så kanske 0.2 procent.

Så Belgarna har chans på flockimmunitet om de fortsätter såhär medan Sverige har lite för låg spridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in