2020-10-29, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Har du rört dig ute i samhället senaste veckorna? Det mesta tuffar på precis som vanligt igen, vilket det inte gjorde i mars/april. Men öppna skolor är nog den största faktorn som bidrar till ökad smittspridning.

Att FHM ser ut som fågelholkar när smittspridningen nu ökar igen är nästan underhållande men samtidigt visar det ju hur bottenlöst inkompetenta de är.

"Vi måste vara proaktiva."

Det mesta? Det skulle jag ändå inte säga, event som är potentiella superspridare är satta på paus, ganska många jobbar fortfarande hemifrån, tjänsteresor är bara en bråkdel av vad de brukar vara etc.
Citera
2020-10-29, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Den grupp (unga 18-40) som smittas mycket nu tror jag inte drabbades särskilt mycket i våras. Verkar ju inte som "alpresenärerna" spred så mycket i sina respektive lite "rikare" kretsar. Var ju mest utsatta områden med mer trångboddhet som drabbades hårdast, säkert med mycket större kontaktnät i sina familjer med äldre. Ofta med serviceyrken (inom vård/äldrevård, städning, restaurang, taxi mm). Lägg till en ej adekvat utbildningsnivå och dålig skyddsutrustning inom äldrevård/hemtjänst så har du resultatet för våren.
Nej. De höga smitalen nu innebär heller inget bevis för en bristande immunutveckling populationen, just med tanke på att det är andra grupper som smittas just nu.
Citera
2020-10-29, 23:16
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Från egna paneler. Men det beror väl lite på var man bor. Långt söderut kan det hända att det är lite mera sol på hösten.
Kollade produktionen på våra, mycket mer i mars än oktober. Då har visserligen oktober varit väldigt grå men väldigt fint i mars. Förra året var det dock ganska lika produktion under mars och oktober, så det kan nog slå litenolika. Men i just det här fallet är det ju årets siffror som är intressanta.
Citera
2020-10-29, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Den grupp (unga 18-40) som smittas mycket nu tror jag inte drabbades särskilt mycket i våras. Verkar ju inte som "alpresenärerna" spred så mycket i sina respektive lite "rikare" kretsar. Var ju mest utsatta områden med mer trångboddhet som drabbades hårdast, säkert med mycket större kontaktnät i sina familjer med äldre. Ofta med serviceyrken (inom vård/äldrevård, städning, restaurang, taxi mm). Lägg till en ej adekvat utbildningsnivå och dålig skyddsutrustning inom äldrevård/hemtjänst så har du resultatet för våren.

Nja, vet inte riktigt om jag håller med, även i våras så försökte nog unga generellt leva mer som vanligt än äldre. Att det var färre bekräftade fall bland unga, berodde ju på att man då bara fick testa sig om man hade ena foten i graven.
Citera
2020-10-29, 23:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Om man inte får några som helst symptom, och inte smittar, så är man immun. Men frågan är, testar man positivt? Om du har haft det och är immun, och jag som är smittad, skulle nysa dig kraftigt i ansiktet, kommer du då testa positivt då fast du inte blir sjuk och inte heller smittar vidare? Det är väl en av många saker som ingen vet, men jag skulle ändå säga nej, i vart fall i de allra flesta fall, annars hade vi haft fler fall av personer som testat positivt med olika strängar av viruset, än de ca 25-30 vi har nu.

Sannolikheten för det är nog stor. Om du är immun så kommer ditt immunförsvar omedelbart när det utsätts för viruset att spruta ut antikroppar som gör att viruset inte kan tränga in i cellen. Viruset är ju dock kvar men inaktiverat ända tills att immunförsvaret städat bort det. Kletet i ansiktet kan nog smitta mormor och morfar om du direkt efter går in och kramar dem (fomites).
Citera
2020-10-29, 23:19
Medlem
Citat:
Jag anser inte att man är infekterad om man varken får symptom eller kan smitta andra. Och troligen testar man för det mesta inte heller positivt.
Sedan är ju immunitet inte som en strömbrytare. I vissa fall, särskilt efter lång tid, kanske den bara hjälper att göra symptomen lindrigare. Men att återfektioner idag ska ha någon signifikant betydelse för smittspridningen har jag ändå svårt att tro, då skulle de bekräftade fallen vara betydligt fler.
Nej, det tror inte jag heller. I de flesta europeiska länder har man ju folkräkning, och kan identifiera den som blir smittad två gånger med en slagning i en databas.

I Belgien var det 1 på 200 av befolkningen som hade testat positivt efter våren. Om man inte hade någon immunitet alls, så borde man kunna identifiera ungefär 75 återinfektioner om dagen bara i Belgien.
Citera
2020-10-29, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Dödstalen är också en skakig parameter för att se hur en epidemi utvecklas då den grupp av patienter är så pass heterogen.

Ett bättre tal är andelen som sjukhusvårdas.

Men visst jag kan köpa din tankgång men i så fall faller spekulationerna om 1,5 miljoner smittade i landet.

Faller och faller, det beror väl på hur många som hann smittas i mars. Sedan sjönk det ju bara långsamt fram till slutet av juni, så det är en ganska lång period när många hunnit smittas.
Citera
2020-10-29, 23:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Personalen är duktig, men kan inte vara på två ställen samtidigt. Det begriper du nog, om någon som är mer pedagogisk än jag, förklarar detta för dig.

Hadde du inte tillgång till "resurslärare" i skolan?

Var har jag påstått att personal skulle vara på två ställen? Jag ställde en fråga bara, hur i helvete kan du få det till det?

Om man inte får tag på personal bör man överväga att sänka kraven på behörighet. Det råder definitivt ingen brist på människor i detta land och en halvkompetent vårdare är långt bättre än ingen alls. Jag har riktigt svårt att se varför man inte skulle kunna skala upp vårdapparaten om bara vilja finns.
Citera
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Visst kan D-vitamin bidra men själv tror jag på högre påverkan av att viruset avdödas snabbt i UV-ljus (främst minskad kontaktsmitta men även i luft) och kombinationen med mer utomhusaktiviteter.
Passar bättre med avmattningen i april. Förutom att samhället mer eller mindre stängde ner förstås.
I Sverige som inte stängde ned avtog det snarare i slutet av maj, och trots mycket resande i sommar ökade inte smittspridningen, det borde den gjort trots UV ljus etc

Tror det är en kombination, men vitamin D är nog en viktig faktor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Tjeckien och Belgien värst i Europa (i förhållande till befolkning) just nu. Polen ligger lite längre ner
Ja det ser inte bra ut för någon av dom - Och Belgien som haft en sån svår omgång förut.

Jag såg att hon som var premiärminister bestämde att lätta på restriktionerna strax innan hon skulle avgå. Hon avgick den siste september. (så fick hon själv coronan och hamnade på inensiven)
Och hennes efterföljare Alexander de Croo - sa i sitt invigningstal att Belgien inte skulle göra någon lockdown. Det var för fyra veckor sen. Så det har gått fort.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-04-27..latest&country=BEL~CZE~POL&region=World&deaths Metric=true&interval=smoothed&smoothing=7&pickerMe tric=location&pickerSort=asc

Belgien och Tjeckien har ungefär lika många invånare, så dom går att jämföra.
Men Polen är 3,5 gånger fler så det blir inte riktigt att jämföra rakt av. Här är en relativ jämföresle: https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-04-27..latest&country=BEL~CZE~POL&region=World&deaths Metric=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoot hing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc

Polen och Belgien följs åt väldigt väl med andelen positiva testsvar.
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-04-27..latest&country=BEL~CZE~POL&region=World&positi veTestRate=true&interval=smoothed&perCapita=true&s moothing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc

Och man ser att Tjeckien nu har över 30 % positiva svar.

Vad blir följden av detta? Alltså prognosen?
Citera
2020-10-29, 23:22
Medlem
Citat:
Nja, vet inte riktigt om jag håller med, även i våras så försökte nog unga generellt leva mer som vanligt än äldre. Att det var färre bekräftade fall bland unga, berodde ju på att man då bara fick testa sig om man hade ena foten i graven.

Jämför Rinkeby-Kista/Spånga-Tensta med övriga Stockholm då och nu. Det säger en del.
Citera
2020-10-29, 23:23
Medlem
Citat:
Det mesta? Det skulle jag ändå inte säga, event som är potentiella superspridare är satta på paus, ganska många jobbar fortfarande hemifrån, tjänsteresor är bara en bråkdel av vad de brukar vara etc.

Jämfört med i Mars/April så är det business as usual.

Förra veckan -2% under normalnivån på arbetsplatser, mot -30% i Mars/April.

https://www.google.com/covid19/mobility/

Och som sagt, alla skolor är öppna.

Att smittan ökar just nu är ingen överraskning.

Det är vi flera som förutspått här i tråden sedan lång tid tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in