Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Svår fråga. Det blir ju närmast en filosofisk fråga om man är infekterad eller inte, eller "hur mycket" infekterad man är.
Alla försöksdjuren blev ju infekterade, när man testade vaccinen. Det var väl bara veckor efter vaccinationen? Men de slapp få lunginflammation. Är man immun om man får ont i halsen, men slipper lunginflammation?
Jag tror inte man kan räkna med att man någonsin är 100% immun. Vare sig när man haft sjukdomen eller när man är vaccinerad. I första hand verkar man utveckla symptomlindring. Det skulle inte förvåna mig om den som blir vaccinerad bara får lindrigare symptom, men fortsätter att smittas och smitta som alla andra.
Jag anser inte att man är infekterad om man varken får symptom eller kan smitta andra. Och troligen testar man för det mesta inte heller positivt.
Sedan är ju immunitet inte som en strömbrytare. I vissa fall, särskilt efter lång tid, kanske den bara hjälper att göra symptomen lindrigare. Men att återfektioner idag ska ha någon signifikant betydelse för smittspridningen har jag ändå svårt att tro, då skulle de bekräftade fallen vara betydligt fler.