2020-10-29, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
I vilket fall är jag möjligen lite mer ödmjuk inför mina kunskapsluckor. Ju mer man vet, desto mindre tror man sig veta. Dunning-Kruger effekten...etc.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Ja det är Dunning-Krugeranfäktade som tror att immunitet bara bärs av antikroppar eftersom de inte kan ta till sig den mer komplicerade bilden av immunförsvarets mekanimer.

De flesta som pratar om antikroppar vet ju inte ens hur de bildas .
Citera
2020-10-29, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror att det beror på att det var betydligt färre smittade än vad man tror. Det bådar dessutom väldigt illa för flockimmunitetsargumentet. Ett fåtal kan smitta som fan, kanske beror det på sociala kontaktmönster, jag vet inte? Denna hösten/vintern lär ge oss svar i frågan.

R0 var ca 0,9 kring 1 april. Även om immuniteten bara är 10% så skulle det vid förändrat beteende sjunka till 0,8. Nu är det istället det dubbla. Ändrat beteende visst, men folk jobbar fortfarande hemma, det finns inga knökfulla sportevenemang eller konserter, och trots allt, den vanligaste vägen till smitta är personer man bor under samma tak som.
Citera
2020-10-29, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
R på 0,9 är nog ett skakigt faktum. Enligt andra påståenden i tråde har ju hittil 1.5 miljoner smittats, vilket inne3ett R på skyhögt över 1.

Dödstalen toppade i mitten av april för att sedan sjunka. Vilket tyder på att R0 gick ner under 1 i slutet av mars, eller senast 1 april.
Citera
2020-10-29, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Något färre jobbar hemma, kan påverka R0 någon tiondel. Och något fler bjuder nu hem barndomsvännen Lisa med familj på middag om man springer på henne på stan, sådant avstod nog rätt många från i mars, men inte så många nu. Påverkar också ett par tiondelar på sin höjd. Men inget av dessa påverkar i den utsträckningen att det förklarar skillnaden mellan en långsamt sjunkande smitta utan immunitet och en kraftigt ökande smitta med åtminstone viss immunitet.

Har du rört dig ute i samhället senaste veckorna? Det mesta tuffar på precis som vanligt igen, vilket det inte gjorde i mars/april. Men öppna skolor är nog den största faktorn som bidrar till ökad smittspridning.

Att FHM ser ut som fågelholkar när smittspridningen nu ökar igen är nästan underhållande men samtidigt visar det ju hur bottenlöst inkompetenta de är.

"Vi måste vara proaktiva."
Citera
2020-10-29, 23:07
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Vi vet inte hur många som smittades, det är korrekt. Men dödsfallen toppade i mitten av april, från att du blir smittad till att du dör tar det i regel som allra minst två veckor. Detta tyder på att antalet nysmittade toppade i slutet av mars, för att sedan sakta minska. Vad jag inte får ihop är, om viruset är lika smittsamt, hur kan smittan sakta avta i slutet av mars, när immuniteten är i princip noll, och nästan fördubblas på en vecka i oktober, när det garanterat finns någon immunitet. Och samma tendens i massor av länder. Ändrat beteende kan inte förklara en så stor skillnad.

Det är en väldigt intressant fråga. Tittar vi på Sydamerika verkar det ju ha toppat mycket senare, även om smittan kanske kom dit lite senare också. Men det tajmar väl även med deras vinter, hur mycket det nu innebär.
Citera
2020-10-29, 23:08
Medlem
Citat:
Visst, beteendet har ändrats. Men från ett R0 på 0,9 utan immunitet, till minst 1,5 med immunitet? Det är en väldigt stor skillnad även om man bortser från immunitetsaspekten. Och med den tillagd blir den närmast bisarr, även om man är pessimistisk och räknar med en låg immunitet.

Den grupp (unga 18-40) som smittas mycket nu tror jag inte drabbades särskilt mycket i våras. Verkar ju inte som "alpresenärerna" spred så mycket i sina respektive lite "rikare" kretsar. Var ju mest utsatta områden med mer trångboddhet som drabbades hårdast, säkert med mycket större kontaktnät i sina familjer med äldre. Ofta med serviceyrken (inom vård/äldrevård, städning, restaurang, taxi mm). Lägg till en ej adekvat utbildningsnivå och dålig skyddsutrustning inom äldrevård/hemtjänst så har du resultatet för våren.
Citera
2020-10-29, 23:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Beteendet i mitten av mars var allt annat är vad det är nu. Tomt på gator, parkeringar och vägar. Slut på toapapper och konserver.

Det är den synliga delen.

Vad som sker nu i Sverige verkar vara en smittspridning som inte i lika hög grad drabbar riskgrupperna som i våras. Det verkar inte vara så i flera andra länder dock. Hypotesen jag har är att de som smittas idag inte har lika frekvent kontakt med äldre som de som smittades i våras. Dessutom tänker nog fler en gång extra på just dessa kontakter idag.

Det är yngre som drabbas nu och som klarar av viruset. Vi brände det mesta av vårt "tinder" i våras. Det finns dock mycket kvar men de gömmer sig eller håller sig undan. Det innebär ju inte att vården inte kan få problem. Det är ett mycket lömskt virus.
Citera
2020-10-29, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Svår fråga. Det blir ju närmast en filosofisk fråga om man är infekterad eller inte, eller "hur mycket" infekterad man är.

Alla försöksdjuren blev ju infekterade, när man testade vaccinen. Det var väl bara veckor efter vaccinationen? Men de slapp få lunginflammation. Är man immun om man får ont i halsen, men slipper lunginflammation?

Jag tror inte man kan räkna med att man någonsin är 100% immun. Vare sig när man haft sjukdomen eller när man är vaccinerad. I första hand verkar man utveckla symptomlindring. Det skulle inte förvåna mig om den som blir vaccinerad bara får lindrigare symptom, men fortsätter att smittas och smitta som alla andra.

Jag anser inte att man är infekterad om man varken får symptom eller kan smitta andra. Och troligen testar man för det mesta inte heller positivt.
Sedan är ju immunitet inte som en strömbrytare. I vissa fall, särskilt efter lång tid, kanske den bara hjälper att göra symptomen lindrigare. Men att återfektioner idag ska ha någon signifikant betydelse för smittspridningen har jag ändå svårt att tro, då skulle de bekräftade fallen vara betydligt fler.
Citera
2020-10-29, 23:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
R0 var ca 0,9 kring 1 april. Även om immuniteten bara är 10% så skulle det vid förändrat beteende sjunka till 0,8. Nu är det istället det dubbla. Ändrat beteende visst, men folk jobbar fortfarande hemma, det finns inga knökfulla sportevenemang eller konserter, och trots allt, den vanligaste vägen till smitta är personer man bor under samma tak som.

Tja, vi har ju ff kvar skolan som kontaktpunkt, där är det knökfullt.
Citera
2020-10-29, 23:13
Medlem
Citat:
Dödstalen toppade i mitten av april för att sedan sjunka. Vilket tyder på att R0 gick ner under 1 i slutet av mars, eller senast 1 april.
Dödstalen är också en skakig parameter för att se hur en epidemi utvecklas då den grupp av patienter är så pass heterogen.

Ett bättre tal är andelen som sjukhusvårdas.

Men visst jag kan köpa din tankgång men i så fall faller spekulationerna om 1,5 miljoner smittade i landet.
Citera
2020-10-29, 23:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
tycker detta är riktigt bra av zlatan

är väl inget superfan av honom, men detta kan få många yngre att fatta allvaret

bra att han poängterar att det är farligt och att regler ska följas, och inte bara typ "äh det var inget, jag märkte det inte ens".

bra zlatan!
Det finns ju faktiskt några idrottare som tvingats pausa kariären för att de drabbats av följdsjukdommar, så bara för att man är ung och vältränad och inte dör är corona/covid inte ofarligt.
Citera
2020-10-29, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror du måste över 100 åtminstone.

Aj då, då ligger vi illa till.
Tror inte vi är många kvar längre med IQ över 100.
Det verkar inte så iaf..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in