2020-10-29, 22:44
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det som är relevant Lockdown är andra kvaltalets BNP siffror. Minus 8,3% som var sämst i norden.
Vad har exempelvis första kvartalet med saken att göra överhuvudtaget?!
Sverige utgick från en stark position för statsskulden jmf grannländerna.
Den är inte relevant.

Haha. Ekonomi är OT men jag lär ju svara. Sverige utgick från en stark position och har ändå ökat statsskulden mindre än alla andra. Och det får du till nåt negativt? Ännu värre, du anser att det är inte är relevant.

BNP är inte det enda måttet man ska titta på för en ekonomisk analys. Som exempel kan jag ta att Sveriges BNP har ökat kraftigt tack vare den stora invandringen 2015-2017, eftersom det skapade så många jobb (mottagningsboenden). Var det en vinst för Sveriges ekonomi?

Du kan dopa BNP bra genom att låna upp och stimulera konsumtion. Något många länder öst på med för fullt. Statsskulden ska betalas tillbaka, antingen genom att skapa hög inflation eller genom att faktiskt betala tillbaka. Inget är bra för framtidens medborgare.
Citera
2020-10-29, 22:45
Medlem
När jag ser siffrorna från världen, så lägger jag märke till sådana siffror som förändras fortare.
Där sker snabbare förändring.

Polen och Tjeckien är båda snabbt ökande smitta och avlidna.

Är dom värst i Europa nu?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/poland/
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/czech-republic/
Citera
2020-10-29, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Ryssland är rätt så stort, både på höjden och bredden....
Ok, men ta Belgien eller UK då? Det blir samma resultat.

En belgare eller en engelsman kan väl inte ha D-vitaminbrist den 29 september, om höstdagjämning var 22 september?

Då har man haft avsevärt längre dagar än Spanien i ett halvår, och kortare dagar i bara en vecka. Det handlar om några minuter skillnad.
Citera
2020-10-29, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Färre jobbar antagligen hemma nu än i Mars/April och alla skolor är öppna.
Folk i allmänhet har säkert slappnat av och ungdomar i synnerhet. Man trodde väl att faran var över när FHM började släppa på restriktioner.

Något färre jobbar hemma, kan påverka R0 någon tiondel. Och något fler bjuder nu hem barndomsvännen Lisa med familj på middag om man springer på henne på stan, sådant avstod nog rätt många från i mars, men inte så många nu. Påverkar också ett par tiondelar på sin höjd. Men inget av dessa påverkar i den utsträckningen att det förklarar skillnaden mellan en långsamt sjunkande smitta utan immunitet och en kraftigt ökande smitta med åtminstone viss immunitet.
Citera
2020-10-29, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Om man inte får några som helst symptom, och inte smittar, så är man immun. Men frågan är, testar man positivt? Om du har haft det och är immun, och jag som är smittad, skulle nysa dig kraftigt i ansiktet, kommer du då testa positivt då fast du inte blir sjuk och inte heller smittar vidare? Det är väl en av många saker som ingen vet, men jag skulle ändå säga nej, i vart fall i de allra flesta fall, annars hade vi haft fler fall av personer som testat positivt med olika strängar av viruset, än de ca 25-30 vi har nu.
Är man immun kommer ju inte virus hinna tillväxa så pass att patienten får detekterbara nivåer av virus, vid en förnyad exponering av antigenet eftersom lymfocyterna reagerar mycket snabbare vid en återinfektion och tillverkar, bland annat antikroppar.
Citera
2020-10-29, 22:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Undvik sociala kontakter!
Alla sociala kontakter.
Om alla gör det, har vi löst detta på tre veckor.
Som någon skrev tidigare, är detta ett gigantiskt IQ-test.
Om alla har över IQ 50, så bör det inte vara några som helst problem.

Jag tror du måste över 100 åtminstone.
Citera
2020-10-29, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
När jag ser siffrorna från världen, så lägger jag märke till sådana siffror som förändras fortare.
Där sker snabbare förändring.

Polen och Tjeckien är båda snabbt ökande smitta och avlidna.

Är dom värst i Europa nu?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/poland/
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/czech-republic/

Tjeckien och Belgien värst i Europa (i förhållande till befolkning) just nu. Polen ligger lite längre ner
Citera
2020-10-29, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Beteendet i mitten av mars var allt annat är vad det är nu. Tomt på gator, parkeringar och vägar. Slut på toapapper och konserver.

Det är den synliga delen.

Vad som sker nu i Sverige verkar vara en smittspridning som inte i lika hög grad drabbar riskgrupperna som i våras. Det verkar inte vara så i flera andra länder dock. Hypotesen jag har är att de som smittas idag inte har lika frekvent kontakt med äldre som de som smittades i våras. Dessutom tänker nog fler en gång extra på just dessa kontakter idag.

Visst, beteendet har ändrats. Men från ett R0 på 0,9 utan immunitet, till minst 1,5 med immunitet? Det är en väldigt stor skillnad även om man bortser från immunitetsaspekten. Och med den tillagd blir den närmast bisarr, även om man är pessimistisk och räknar med en låg immunitet.
Citera
2020-10-29, 22:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Vi vet inte hur många som smittades, det är korrekt. Men dödsfallen toppade i mitten av april, från att du blir smittad till att du dör tar det i regel som allra minst två veckor. Detta tyder på att antalet nysmittade toppade i slutet av mars, för att sedan sakta minska. Vad jag inte får ihop är, om viruset är lika smittsamt, hur kan smittan sakta avta i slutet av mars, när immuniteten är i princip noll, och nästan fördubblas på en vecka i oktober, när det garanterat finns någon immunitet. Och samma tendens i massor av länder. Ändrat beteende kan inte förklara en så stor skillnad.

Jag tror att det beror på att det var betydligt färre smittade än vad man tror. Det bådar dessutom väldigt illa för flockimmunitetsargumentet. Ett fåtal kan smitta som fan, kanske beror det på sociala kontaktmönster, jag vet inte? Denna hösten/vintern lär ge oss svar i frågan.
Citera
2020-10-29, 23:00
Medlem
Citat:
Visst, beteendet har ändrats. Men från ett R0 på 0,9 utan immunitet, till minst 1,5 med immunitet? Det är en väldigt stor skillnad även om man bortser från immunitetsaspekten. Och med den tillagd blir den närmast bisarr, även om man är pessimistisk och räknar med en låg immunitet.
R på 0,9 är nog ett skakigt faktum. Enligt andra påståenden i tråde har ju hittil 1.5 miljoner smittats, vilket inne3ett R på skyhögt över 1.
Citera
2020-10-29, 23:02
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Verkar inte så när man lyssnar på Tegnell på Aktuellt kl 21.

Efter att du nämnde detta, har jag nu tittat på inslaget. Tack för tipset!

Anders Tegnell undvek frågan om vilka ytterligare åtgärder som kan genomföras.

I Aktuellt så medverkade även Johan Styrud, från Stockholms läkarförening. Johan Styrud efterfrågade samma sak som flera skribenter har efterlyst här på Flashback, och med samma ord: "det gäller att vara proaktiv" (revodneb, Madagascar, IMBILDEN).

Det är så självklart, för alla som inte arbetar för Folkhälsomyndigheten. Förebygga hellre än att reagera i panik när det är för sent.
Citera
2020-10-29, 23:03
Medlem
Citat:
Om man inte får några som helst symptom, och inte smittar, så är man immun. Men frågan är, testar man positivt? Om du har haft det och är immun, och jag som är smittad, skulle nysa dig kraftigt i ansiktet, kommer du då testa positivt då fast du inte blir sjuk och inte heller smittar vidare? Det är väl en av många saker som ingen vet, men jag skulle ändå säga nej, i vart fall i de allra flesta fall, annars hade vi haft fler fall av personer som testat positivt med olika strängar av viruset, än de ca 25-30 vi har nu.
Svår fråga. Det blir ju närmast en filosofisk fråga om man är infekterad eller inte, eller "hur mycket" infekterad man är.

Alla försöksdjuren blev ju infekterade, när man testade vaccinen. Det var väl bara veckor efter vaccinationen? Men de slapp få lunginflammation. Är man immun om man får ont i halsen, men slipper lunginflammation?

Jag tror inte man kan räkna med att man någonsin är 100% immun. Vare sig när man haft sjukdomen eller när man är vaccinerad. I första hand verkar man utveckla symptomlindring. Det skulle inte förvåna mig om den som blir vaccinerad bara får lindrigare symptom, men fortsätter att smittas och smitta som alla andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in