2020-10-29, 09:53
Avslutad
1.Måste man byta oljan samtidigt som man byter ventilkåpspackning på en bil (årsmodel 2006-2010)? Eller spelar det ingen roll egentligen?

2.Sedan undrar jag om silikonpackning är ett måste, när man ska montera en ny ventilkåpspackning?

Tack!
Citera
2020-10-29, 10:05
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emile92
1.Måste man byta oljan samtidigt som man byter ventilkåpspackning på en bil (årsmodel 2006-2010)? Eller spelar det ingen roll egentligen?

2.Sedan undrar jag om silikonpackning är ett måste, när man ska montera en ny ventilkåpspackning?

Tack!
Måste inte byta oljan men är den gammal är det dax ändå.
Många lägger inte packnings klet på ny packning men jag lägger alltid liiite ändå. Så det är inte ett måste där heller
Citera
2020-10-29, 11:13
Medlem
TheKhurgans avatar
Måste inte byta olja för att du byter packning.

Jag skulle avråda från att använda silikon på ställen där det kommer i kontakt med smörjoljesystemet. Skulle en bit silikon, som tryckts ut när du drar ihop det, följa med oljan, kan den sätta stopp i en kanal och hindra oljan från att smörja där den ska. Vilket kan leda till att motorn skär.
Packningarna tätar som de ska utan silikon. Gör de inte det, ska du bearbeta tätytorna istället, tills de blir jämna och fina. Inte använda silikon.
Citera
2020-10-29, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Måste inte byta oljan men är den gammal är det dax ändå.
Många lägger inte packnings klet på ny packning men jag lägger alltid liiite ändå. Så det är inte ett måste där heller

Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Måste inte byta olja för att du byter packning.

Jag skulle avråda från att använda silikon på ställen där det kommer i kontakt med smörjoljesystemet. Skulle en bit silikon, som tryckts ut när du drar ihop det, följa med oljan, kan den sätta stopp i en kanal och hindra oljan från att smörja där den ska. Vilket kan leda till att motorn skär.
Packningarna tätar som de ska utan silikon. Gör de inte det, ska du bearbeta tätytorna istället, tills de blir jämna och fina. Inte använda silikon.

Tack ska ni ha!
Citera
2020-10-29, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emile92

Tack!

Kör med flänstätning typ loctile 574 eller annan Anaerob tätning om du ska kleta på något ändå..
Citera
2020-10-29, 20:27
Medlem
killawifes avatar
Man behöver inte byta oljan. En del bilar SKA ha silkonpackning på vissa ställen så kolla vad verkstadshandboken säger.
Citera
2020-10-29, 21:13
Medlem
TeEsErs avatar
På moderna bilar där man kan förutsätta att ytor och toleranser är som de ska behöver man inget extra. Möjligen kan man ta lite Loctite (som står ovan) om packningen sitter dumt till och det är svårt att få den att sitta exakt rätt.
Citera
2020-10-30, 09:15
Medlem
PeterNosters avatar
När du stannar motorn rinner all olja ner i oljetråget under motorn.
Citera
2020-10-30, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
På moderna bilar där man kan förutsätta att ytor och toleranser är som de ska behöver man inget extra. Möjligen kan man ta lite Loctite (som står ovan) om packningen sitter dumt till och det är svårt att få den att sitta exakt rätt.

Om syftet är att få packningen att sitta rätt så finns det packningsklister på sprayburk man kan använda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in