2020-10-29, 20:43
Medlem
skazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
En arbets kamrat har fått Corona..på lördag ska jag åka och tända ljus med en 77 årig granne ...funderar på att inte göra det.pg av ev smitta.vad bör jag göra

Munskydd och håll avstånd. utomhus är bättre än inomhus.
Citera
2020-10-29, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Det var Wallensten som presenterade siffran om att det går 1000 oupptäckta fall på ett upptäckt fall. När journalister ställde frågan att det inte går ihop matematiskt (det blir fler smittade än invånare) fortsatte han att försvara detta, och hänvisade sedan till deras matematiker. Anders Tegnell fick sedan rycka in nästa dag och på vanligt arrogant sätt förklara att det här är för komplicerat för vanligt folk att förstå, men att modellen hade gjort så att en variabel blev fel. Detta visar dock att Tegnell inte hade någon aning om vad han pratade om då siffran 1000 oupptäckta fall på ett upptäckt fall var en parameter och inte en variabel. En parameter är en storhet som betraktas som konstant i en given situation men som kan anta andra konstanta värden i andra situationer, det var alltså ett antagande som gjordes på förhand, inget som modellen ändrade. Variabel är något däremot som kan variera i en matematisk modell. Tegnell kan uppenbarligen ingenting om matematisk modellering utan står och svamlar - dessa modeller uppdrar man åt matematiker såsom Britton, som i sin tur inte har någon känsla för verkligheten (för en matematiker är det inget problem om antal smittade är fler än antal invånare, eller om antal smittade är ett negativt tal eller till och med en imaginär storhet, allt går att hantera matematiskt).

Detta är den expertis som regeringen helt blint litar på och går emot internationell forskning. Tegnell är inte forskare, inte ens docent, utan en byråkrat med doktorsgrad (och endast en master i epidemiologi) som säger det som passar hans överordnade. Framstående forskare publicerar i framstående tidskrifter och konkurrerar om forskningsmedel och blir där ständigt ifrågasatta - Tegnell behöver inte ägna sig åt sådant som byråkrat, han är inte en del av forskningsfronten. Det är sådana som han som sållas fram i systemet.

Jag är medveten om skillnaden mellan variabel och parameter. Variabeln kan vara ålder eller befolkningsstorlek. Parameter kan vara virusets livslängd eller smittosamhet.

Sedan vill jag minnas ändrades parametern i modellen till 75 oupptäckta fall per diagnosticerat.
Men även denna modell måste med nödvändighet vara kass eftersom vi då borde ha 7,5 miljoner covidsmittade.
Citera
2020-10-29, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Att det i princip fördubblas på en vecka talar tyder på att det är betydligt över 1, sannolikt nära 2. Och samma tendens syns i stora delar av Europa. En så stor ökning kan inte förklaras av ändrade beteenden. Och då har jag inte ens nämnt immuniteten.

Nja, du får räkna lite noggrannare på det så lär du se att 2 är en överskattning.
Citera
2020-10-29, 20:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
När är det slut? Till våren eller om ett år? Eller ännu längre?
Givetvis omöjligt att säga, för då hade någon redan sagt det.

Från början trodde jag att ett vaccin skulle kunna distribueras till rätt många i Sverige någon gång på senvåren 2021, men nu är jag är tveksam till det.

En rimlig gissning nu är att smittan minskar i Sverige till sommaren 2021 igen och om vi då har tur finns det vaccin så att det räcker till många i Sverige så när hösten 2021 kommer så slipper vi samma situation som nu.
Citera
2020-10-29, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men det är fakta att jag har goda kunskaper i immunologi, not som tråden lider brist på.

Det är förresten uppenbart att T-cellsystemet arkiveras av en genomgången infektion med SARS-CoV-2. Det måste du ju hålla med mig om med dna goda kunskaper?

But I don’t see what the point of bragging about it and holding it over others is supposed to achieve?

Our argument was never about T-cells not having a function, but instead, T-cells working without B-cells to provide immunity (and the claim that this meant herd immunity was already reached). I argued that even if antibodies waned in serum leaving only a T-cell response after several months, an antibody response was still initially produced, and herd immunity was not reached.
Citera
2020-10-29, 20:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Långt ifrån alla kan jobba hemma, och skulle alla sluta gå till jobbet hade du blivit direkt drabbad av det. Så skulle alla leva som du hade samhället kollapsat inom en vecka.

Nog för att jag förespråkar att man har en buffert men sanningen är den att dom flesta knappt klarar sig utan en månadslön, en handläggningstid på några veckor för a-kassa skapar ju snyftrubriker i tidningarna.

Men de är skitsamma när strömförsörjningen slutar fungera, vattnet i kranen blir förorenat, avloppet sätter igen, hyllorna i butikerna är tomma och bränslet är slut på mackarna, som några få exempel på allt de kaos som väntar om man följde ditt exempel.

Nu kommer du säga att alla med samhällsviktiga jobb såklart behöver jobba och då säger jag att de rör sig om hundratusentals människor. Att du är priviligerad med ett jobb som går utföra hemifrån betyder inte att du kan sitta och leka duktig och peka åt andra att dom borde göra samma sak.

Du tar upp intressanta aspekter och du har rätt. Samhället är sårbart. Folk i allmänhet har alldeles för dålig beredskap. Jag har också för dålig beredskap. I början av pandemin panikhandlade jag förnödenheter. Jag köpte rågade kundvagnar med saker på ICA Maxi. Jag åkte flera gånger om dagen och handlade. Jag köpte vattendunkar, gasolflaskor, t-sprit extra kök. Funderade på om jag skulle köpt elverk, men har inte gjort det. Om elen eller vattnet skulle gå, skulle jag få problem inom någon/några veckor. Det är inte okej. De flesta skulle få problem efter 48 timmar. Det är den bistra sanningen.

Skulle det bli krig, eller vi skulle bli utsatt för en riktig allvarlig störning skulle det bli problem tämligen snart. Speciellt i en storstad.

Alla borde ha beredskap att kunna klara sig i 1 år på matvaror man har hemma. Man borde ha reservkraftverk, kamin, mediciner, skyddsutrustning, kort och gott allt man kan tänkas behöva för att överleva 1 år utan att besöka butiker eller vara beroende av elnät och vattenledningsnät. Är säkert inte ens 1% av befolkningen som når upp till det.

Jag är inte ute efter att peka finger åt någon. Hoppas på att vi kan hjälpas åt. Man undrar hur vi skulle klara oss om det blir krig. Nästan all vår mat vi äter importeras ju exempelvis. Säg att gränserna skulle stängas helt. Vad fan skulle vi kunna leva på då? Därför är det så viktigt att varje medborgare har ett förråd.
Citera
2020-10-29, 20:48
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige har nu nästan lika mycket nya fall/befolkning som USA!
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..2020-10-28&country=SWE~USA&region=World&casesMetric=true&i nterval=daily&hideControls=true&perCapita=true&smo othing=0&pickerMetric=location&pickerSort=asc

USA testar också dubbelt så mycket som Sverige.

Enligt din egen länk:
Usa 218 cases/million people
Sverige 143 cases/million people

USA 2,62 tests/million poeple
Sverige 2,14 tests/million people

7-dagarssnitt.

Men ja, det är nästan lika många fall och USA testar dubbelt så mycket.
Citera
2020-10-29, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
FHMs beräkning ungefär 1,5 den 23/10, men ökande. Så nog närmare 2.

OK, det verkar vettigt.
Citera
2020-10-29, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skazzi
Kanske inte så mycket beroende på viruset, snarare beroende på vårt beteende. På vintern befinner vi oss inomhus en betydligt större del av vår tid, jämfört med sommaren då vi i större utsträckning befinner oss utomhus. Att vi ser fler smittade nu beror till stor del även på antalet vi testar.

Befinner man sig mycket mer ute i slutet av mars jämfört med i mitten av oktober?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skazzi
Kanske inte så mycket beroende på viruset, snarare beroende på vårt beteende. På vintern befinner vi oss inomhus en betydligt större del av vår tid, jämfört med sommaren då vi i större utsträckning befinner oss utomhus. Att vi ser fler smittade nu beror till stor del även på antalet vi testar.
Konstigt då att i sydeuropeiska länder tvingar man sin befolkning att vara inne i sina lägenheter.
De borde få böter om det var hemma mer än 8 timmar per dygn.
Ute i friska luften blir man piggare.
Får bättre kondition, finare färg i ansiktet och en spänstigare förhud.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
En arbets kamrat har fått Corona..på lördag ska jag åka och tända ljus med en 77 årig granne ...funderar på att inte göra det.pg av ev smitta.vad bör jag göra
Förklara för grannen att du inte vil tända ljus för hen nästa år och att du därför inte vill att ni åker eftersom du kan vara smittad.

Kanske kan ni göra en egen ceremoni utomhus där ni bor.
Nä, det är inte samma sak, men det är i alla fall något som är ganska riskfritt.
Citera
2020-10-29, 20:54
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Problemet om man inte inför hårda restriktioner så kommer smittan att explodera..

Restriktioner och lockdowns utgör dock ett ännu större hot mot världens folk än själva corona-viruset.

Smutsigt dricksvatten orsakar flera miljoner människors död varje år i Afrika.

Istället stänger vi ned samhällen i Europa till en kostnad av tusentals miljarder kronor för att rädda några hundra liv.

Bisarrt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in