Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Långt ifrån alla kan jobba hemma, och skulle alla sluta gå till jobbet hade du blivit direkt drabbad av det. Så skulle alla leva som du hade samhället kollapsat inom en vecka.
Nog för att jag förespråkar att man har en buffert men sanningen är den att dom flesta knappt klarar sig utan en månadslön, en handläggningstid på några veckor för a-kassa skapar ju snyftrubriker i tidningarna.
Men de är skitsamma när strömförsörjningen slutar fungera, vattnet i kranen blir förorenat, avloppet sätter igen, hyllorna i butikerna är tomma och bränslet är slut på mackarna, som några få exempel på allt de kaos som väntar om man följde ditt exempel.
Nu kommer du säga att alla med samhällsviktiga jobb såklart behöver jobba och då säger jag att de rör sig om hundratusentals människor. Att du är priviligerad med ett jobb som går utföra hemifrån betyder inte att du kan sitta och leka duktig och peka åt andra att dom borde göra samma sak.
Du tar upp intressanta aspekter och du har rätt. Samhället är sårbart. Folk i allmänhet har alldeles för dålig beredskap. Jag har också för dålig beredskap. I början av pandemin panikhandlade jag förnödenheter. Jag köpte rågade kundvagnar med saker på ICA Maxi. Jag åkte flera gånger om dagen och handlade. Jag köpte vattendunkar, gasolflaskor, t-sprit extra kök. Funderade på om jag skulle köpt elverk, men har inte gjort det. Om elen eller vattnet skulle gå, skulle jag få problem inom någon/några veckor. Det är inte okej. De flesta skulle få problem efter 48 timmar. Det är den bistra sanningen.
Skulle det bli krig, eller vi skulle bli utsatt för en riktig allvarlig störning skulle det bli problem tämligen snart. Speciellt i en storstad.
Alla borde ha beredskap att kunna klara sig i 1 år på matvaror man har hemma. Man borde ha reservkraftverk, kamin, mediciner, skyddsutrustning, kort och gott allt man kan tänkas behöva för att överleva 1 år utan att besöka butiker eller vara beroende av elnät och vattenledningsnät. Är säkert inte ens 1% av befolkningen som når upp till det.
Jag är inte ute efter att peka finger åt någon. Hoppas på att vi kan hjälpas åt. Man undrar hur vi skulle klara oss om det blir krig. Nästan all vår mat vi äter importeras ju exempelvis. Säg att gränserna skulle stängas helt. Vad fan skulle vi kunna leva på då? Därför är det så viktigt att varje medborgare har ett förråd.