2020-10-29, 20:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag slutade tro på FHM när Johan Carlson hävdade att vi som mest skulle få 8000 fall.
Sen blev det inte bättre när vi plötsligt skulle få miljoner fall och flockimmunitet lagom till sommaren. Giesecke och Britton är nog körda nu pga för många faktafel.
Men hoppas att Anders Wallensteen plötsligt dyker upp från skuggorna och börjar röja upp i skiten.
Ja, alltför många grova felaktiga uttalanden och uträkningar. Anders W som dock var den som framförde deras mystiska räkneexempel verkar ändå någorlunda ”normal”? Jag skrev hans efternamn som Wallenstam tidigare tror jag, så mycket för mitt fotografiska minne!😂😂🤷🏼‍♀️
Citera
2020-10-29, 20:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Bra där, all heder till dig.

Men vi är inte riktigt klara än, ca 20% kvar till flockimmunitet.

Tror det landar på lite drygt 700 döda/miljon till slut.

När är det slut? Till våren eller om ett år? Eller ännu längre?
Citera
2020-10-29, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Vet inte var du fått 500 ifrån? den 23:e klubbade dom att max 10 personer får ses.

Vart får DU din info ifrån?

Från i morgon och två veckor framåt gäller gränsen 50 personer för allmänna sammankomster i hela landet. Undantag görs för till exempel sittande idrotts- och kulturevenemang, där gränsen är 500.

Här har du länk till lättförståelig info.

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/danmark/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
De som redan dött lär inte få livet tillbaka i alla fall. Men givetvis skulle det få en viss effekt. Nu är man dock inte så intresserade av att stoppa smittan i Sverige.

Problemet om man inte inför hårda restriktioner så kommer smittan att explodera. Givet att cirka en procent av smittade dör riskerar vi få upp till 50000 döda fram till april/maj (om upp till halva befolkningen får smittan), och en sjukvårdskollaps med annan dödlighet (märk väl att jag säger "upp till", jag gör ingen prognos på det exakta antalet, då den här typen av virus är oberäknerligt). Vi får tänka på att viruset går hårdare fram nu under vintersäsongen än under våren. I Sydamerika rasade viruset under deras vintersäsong trots hård lockdown, och då är Sveriges vintersäsong mycket värre, och från och med höstdagsjämningen har vi mindre ljus än länder söderut i Europa. Även om regeringen skulle införa lockdown imorgon riskerar vi få 1000-tals döda (som i Sydamerika), men det kommer bli betydligt fler utan lockdown (10000-tals, obs ingen prognos bara ett möjligt scenario) eller om den kommer först om en månad. Varje dag utan åtgärder ökar antalet döda enormt.

Det här är inte alarmism utan ren och skär realism. Viruset är jävligt. Inte ens de som brukar kallas för alarmister förutspådde för en månad sedan att Sverige skulle kunna ha så mycket som 3000 smittade på en dag, och idag fick vi just bevittna det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Att det i princip fördubblas på en vecka talar tyder på att det är betydligt över 1, sannolikt nära 2. Och samma tendens syns i stora delar av Europa. En så stor ökning kan inte förklaras av ändrade beteenden. Och då har jag inte ens nämnt immuniteten.

FHMs beräkning ungefär 1,5 den 23/10, men ökande. Så nog närmare 2.
Citera
2020-10-29, 20:38
Medlem
En arbets kamrat har fått Corona..på lördag ska jag åka och tända ljus med en 77 årig granne ...funderar på att inte göra det.pg av ev smitta.vad bör jag göra
Citera
2020-10-29, 20:39
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
That depends on the country and level of societal spread. There is not a fixed IFR.

Ge mig ett spann.
Citera
2020-10-29, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fast det där stämmer väl inte riktigt, beror väl lite på vad man tittar på.

Sveriges statsskuld har ökat med 1,2 %-enheter medan snittökningen inom EU är 11,6 %-enheter.
Finland, 4,4 %-enheter
Danmark, 8,3 %-enheter
https://www.europaportalen.se/2020/10/rekord-budgetunderskotten-i-eu

Under 2020 räknar Scope med att Sverige även "vinner BNP-ligan" med - 3 %, men så kanske det inte blir.
Norge, - 4 %
Danmark, - 4 %
Finland - 5 %
https://www.realtid.se/sverige-behaller-toppbetyg-1

Precis detta jag försökt förklara tidigare, med dåligt resultat.

BNP kan lätt dopas med ökning av statsskuld.
Facit får vi först när alla länder gjort ”bokslut”

Detta vad det gäller den ekonomiska aspekten.
Citera
2020-10-29, 20:41
Medlem
skazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Är det så stor skillnad mellan hur ett virus smittar mellan mars och oktober? Hade det varit januari och juli vi pratat om så hade det åtminstone varit en förklaring värd att tänka på, men en fullständig gigantisk skillnad i spridning mellan mars och oktober?

Kanske inte så mycket beroende på viruset, snarare beroende på vårt beteende. På vintern befinner vi oss inomhus en betydligt större del av vår tid, jämfört med sommaren då vi i större utsträckning befinner oss utomhus. Att vi ser fler smittade nu beror till stor del även på antalet vi testar.
Citera
2020-10-29, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
En arbets kamrat har fått Corona..på lördag ska jag åka och tända ljus med en 77 årig granne ...funderar på att inte göra det.pg av ev smitta.vad bör jag göra

Inte, oavsett arbetskamrats covid-status. Om du gör det håll avstånd i allt du gör.
Citera
2020-10-29, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
När är det slut? Till våren eller om ett år? Eller ännu längre?

3.5 miljoner smittade på ca 8 månader. 2 miljoner kvar. Runt 5 månader bör det väl ta. Lite snabbare kanske med tanke på att vintern står för dörren men senast i Mars bör det vara slut på eländet är min uppskattning.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-10-29 kl. 20:48.
Citera
2020-10-29, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67

Ge fan i det. Det kan gott vänta. Annars kanske du måste tända ett ljus till om någon månad..
Varför chansa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in