2020-10-29, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK men du har bättre kunskaper . . . ?

I vilket fall är jag möjligen lite mer ödmjuk inför mina kunskapsluckor. Ju mer man vet, desto mindre tror man sig veta. Dunning-Kruger effekten...etc.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-10-29 kl. 19:57.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Om alla går med på tramset så kommer det bara bli värre. Tyranni kan bara ske om tillräckligt få säger ifrån.
Tycker det är bra att de kör med regionala regler nu.
Inte samma sak att bo i Bögholm som i Blattnicksele.
Men bandy förstår sig väl inte fjollorna på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Man måste ingenting. Ca 30% av svenskarna har dock en god portion sunt förnuft och klarar av att både leva hyfsat som vanligt och försöka minska riskerna så gott som möjligt samtidigt.

Jo men nu var personen orolig för företag o lockdown...

Många kan faktiskt bli arbetslösa o ekonomin kan bli otroligt tuff för Grekland o Spanien..
Citera
2020-10-29, 19:58
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag vet för lite om läkaren , men vi lever ju i en rättstat så det finns väl mer fakta än det de personerna påstått. Det bör ju finnas en rimlig anledning till att han behållit läkarlegitimationen.
Han har stor makt och en patient berättar att situationen känts hotfull. Är man beroende av läkarens utlåtande vågar man inte provocera genom att driva en anmälan. Patienten ifråga hade försökt få bli utredd av annan läkare men vägrats detta. Vad gör man i en sån situation, om man är för sjuk för att försörja sig och behöver sin sjukersättning? Att samma läkare nu ger sig på långtidscovidsjuka genom att föreslå att de bara upplever stress är inget man ska ta lätt på. Inte om kräket fortfarande anlitas av försäkringskassan och utreder patienter för deras räkning och det inte finns alternativa läkare att vända sig till. Fler personer i utsatta situationer kan komma att råka väldigt illa ut om de tvingas ha med honom att göra.

Jag får slutligen läsa ett "utkast"som Anders kallar det och där står min diagnos: Subjektiva smärtsyndrom och total motivationsbrist till allt arbete. Där står även att jag har en negativ inverkan på övriga patienter på Ergonomicenter och när jag frågar Anders om det har att göra med händelsen där kvinnan fick vifta med armarna och uttala att hon va en drottning så svarade han att "han uttalar sig inte i enskilda ärenden.

Då jag upplever det som skrivs som mycket kränkande och nervärderande ber jag Anders att få kopiera vad han skrivit i utkastet för att visa mitt juridiska ombud men får till svar att " allt i detta utkast kan ändras för el mot mig och min utredning och detta svar ser jag som direkt hot om att sköt dig och dansa efter våran pipa eller skyll dig själv.

Jag sitter nu här och skriver detta med gråten i hallsen och undrar om detta människoovärdiga kränkande och förtryckande verkligen får förekomma under tvång fastän jag erbjudit mig att göra denna utredning någon annan stans. Jag ångra djupt idag att jag inte annmälde Anders Löfqvist och Ergonomicenter i Eskilstuna 2001 men jag gör det nu 2008.

https://www.nackskadeforbundet.se/MichaelGlemhorn.php
Citera
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Känns väl aningen enögt. Stänger man ner kommer desto fler att dö av andra orsaker. Utebliven vård, ekonomiska orsaker etc. Det handlar om att prioritera resurserna och de arbetsföra och produktiva individerna måste gå först.

Sinnesslöa, gamla och sjuka får helt enkelt maka på sig till förmån för ekonomi och BNP-utveckling. FHM:s hållning är också helt i enlighet med överläkaren Hugo Fröderbergs filosofi som utvecklades efter gedigen forskning på Vipeholmsanstalten 1935 - 1963.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hugo_Fröderberg

Ja, och det är ju det som är så otäckt. Jag skulle för ett år sedan, aldrig ha trott att Sverige skulle hamna där igen.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bra frågor.

Många företag erbjuder matleverans med varor som kan ställas utanför dörren. Då är smittrisken väldigt låg. Både för de som levererar varorna och för de som får varorna till dörren. De som är bristande ekonomiska resurser och som inte kan jobba hemma skulle ju kunna få bidrag från staten. Det är ju trots allt en begränsad tid. Jag tycker att det får hålla på fram till vi har vaccin. Något jag märkt är att man gör av med betydligt mindre pengar. Inga nöjen, inga klädinköp, inga restauranger. Inga semesterresor. Promenader kostar inget. Hälsan har nog blivit lite bättre.

Ser nu på TV att folk uppmanas undvika köpcentrum. Det kan jag tycka är klokt. En adekvat lockdown är ju en sådan som minskar smittspridningen så mycket det bara är möjligt och samtidigt skadar samhällsfunktioner och ekonomi så lite som möjligt. Jag tycker ju med närmast en dåres envishet att skolorna bör stänga igen. Det är en sådan stor sociala arena och smittkedjorna är ju närmast oändliga. Det är tom så att jag ser närmast alla andra restriktioner och rekommendationer som meningslösa när man ändå håller skolorna öppna.

Jag kan tycka att enbart rekommendationer är lite lama. Undvik kollektivtrafik säger de. Ändå är det fullt på bussar och t-banor. Undvik köpcentrum säger de. Ändå är det knökfullt i de flesta större köpcentrum runt omkring i Stockholm en lönehelg som föregående helg. I princip borde köpcentrum stängas anser jag. Eller så borde åtminstone krav på andningsskydd ställas. Varför kan inte MSB se till att posta 10 stycken FFP3 skydd till varje svensk? Sedan kan ju FHM komma med påbud att dessa MÅSTE användas vid besök i butik, kollektivtrafik, sjukhus och apotek m.m. Jag tror det behövs tuffare tag. Jag ser med stor oro på framtiden. Gör man en utblick mot omvärlden blir man ju inte direkt gladare, men i omvärlden verkar det i vart fall finnas en vilja att göra motstånd. Här i Sverige är det mer än hö-hö-mentalitet och det tycker jag är skrämmande.

Okej, jag håller ju som bekant inte med dig alls men det är ändå intressant att läsa hur du tänker. Jag ser inte riktigt hur folks hälsa skulle bli bättre av att dom isoleras hemma. För även om dom kommer kunna ta promenader och få mat hemkörd så infinner sig en känsla av isolering när det mesta ligger nere. Och om man väl skulle möta folk på sjukhus eller apotek så har alla mask och är rädda för varandra.

Hur mycket tror du inte alla bidrag skulle kosta? Hur mycket skulle inte det tära på folks mentala hälsa att bli av med jobbet och istället sitta och inkassera bidrag? En begränsad tid säger du? Men väldigt många medelstora och små företag kommer ju gå omkull helt. Vi skulle få en katastrofal arbetslöshet. Skulle det gå att reparera? Hur lång tid skulle det ta?

Jag är övertygad om att ditt "cure" är långt värre än viruset. Skadan skulle vara svår att överblicka.
Citera
2020-10-29, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag slutade tro på dem när de gick ut med sin beräkning att det gick ca 1000 smittade på varje konstaterat smittad i Stockholm i våras. Det innebar en befolkning flera gånger större än vad den är i verkligheten. Herre jösses vilken miss.

Jag slutade tro på FHM när Johan Carlson hävdade att vi som mest skulle få 8000 fall.
Sen blev det inte bättre när vi plötsligt skulle få miljoner fall och flockimmunitet lagom till sommaren. Giesecke och Britton är nog körda nu pga för många faktafel.
Men hoppas att Anders Wallensteen plötsligt dyker upp från skuggorna och börjar röja upp i skiten.
Citera
2020-10-29, 20:00
Medlem
Citat:
I vilket fall är jag möjligen lite mer ödmjuk inför mina kunskapsluckor. Ju mer man vet, desto mindre tror man sig veta. Dunning-Kruger effekten...etc.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Jag känner väl mina kunskaper.

Däremot ställde jag en fråga till dig. Har du något svar på den.
Citera
2020-10-29, 20:02
Medlem
Citat:
Corona-virus muterar inte speciellt ofta och flesta mutationer minskar viabiliteten hos viruset. Det är liksom inget framgångsrecept för ett virus om värden dör i för hög utsträckning. R0 är när inga som helst åtgärder är vidtagna skall man komma ihåg.

Utifrån det aktuella R-talet så verkar det som att vi ligger runt ca 35% smittade för tillfället och vi behöver upp till runt 55% för flockimmunitet (med samma nivå av åtgärder vi har nu, eller brist på snarare).

Fast extremt svårt att se att samma virus smittar så extremt olika fort vid olika tidpunkter. Dödligheten i våras toppade i Sverige i mitten av april, för att sedan sakta minska. Tyder på att antalet smittade började minska, dvs. Re sjönk till strax under 1, någon gång i slutet av mars, absolut senast 1 april. Och detta med i stort sett noll immunietet. Idag tycks Re vara närmare 2, båda i Sverige och många andra ställen i Europa. Och detta trots en viss immunitet, hur stor eller liten vet ingen, men en viss immunitet. Känns minst sagt extremt osannolikt att viruset skulle smitta så olika mycket nu jämfört med i våras. Sociala beteenden och att människor börjat slappna av, visst. Men man ska komma ihåg att den vanligaste smittvägen är mellan personer i samma hushåll, och det går inte att ändra på med eller utan restriktioner, och oavsett socialt beteende.
Citera
2020-10-29, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Intressant svar från "Yacoub Kanou, Gynekolog" under artikeln. Han påminner om en del här i tråden i Maj när han förustpår 15-20000 döda i september.
Britton förespådde i maj 6000-14000 döda och Åke 5500-6000. Båda fick ju ganska rätt,förstår inte var du vill komma?

Och Sune Svensson i Munkfors gissade på mellan 100 och 100 tusen döda. Han fick också rätt.

Du sysslar väl inte med någon samhällskritisk verksamhet dagligdags får vi hoppas på?

OM så är fallet så blir jag lite orolig.
Citera
2020-10-29, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och det är ju det som är så otäckt. Jag skulle för ett år sedan, aldrig ha trott att Sverige skulle hamna där igen.
Huga. Den där Frödeberg påminner inte så lite om Josef Mengele. Samma känslokyla och graderade människovärde som nazismen.
Citera
2020-10-29, 20:05
Medlem
qwerty-66s avatar
"– I våras var det många som varje dag tittade på myndigheternas och regeringens presskonferenser. Nu är det dags att återigen se till att vara rejält uppdaterad. Inte bara om det globala läget utan vad som gäller i ens region så att man kan hjälpa till och ta ansvar, säger socialministern."

Räckte ju att man sett Tengele stå o svamla en gång utan att säga nåt vettigt för att man aldrig mer skulle titta på skiten. TV3 hade inte kunnat göra det värre typ.

Skillnad att höra på tex Fauci i våras som gav intryck att vara uppdaterad och uttalande sig klart o koncist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in