2020-10-29, 19:45
Medlem
Nu får det väl ändå vara nog.
Bandypremiären skjuts på framtiden.
Finns inget förkylningsvirus som hinner i kapp en bandyspelare.
Med så liten publik finns det heller ingen risk för att nån ska komma i närheten av varandra.
Citera
2020-10-29, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Dom som fick SARS 2003 har väl det fortfarande?
Det är väl svårt att uttala sig om men det finns studier från 2016 där man såg T-minnesceller (cd4+ och cd8+, vill jag minnas) hos en majoritet hos patienterna.
Citera
2020-10-29, 19:48
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Hur länge finns minnescellerna kvar?
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Inte alls, hos de snart 6000 som avlidit i Sverige.

De anhöriga lär dock inte glömma FHM och deras dödsbringande corona-strategin i första taget.
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Antikropparna finns ju inte heller kvar hos de som dött.

Men dom kommer aldrig mer att drabbas av någon sjukdom. Och dom kommer aldrig att sprida smitta till någon. Är det ett bevis på att Anders Tegnells strategi har lyckats?
Citera
2020-10-29, 19:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det är långt ifrån alla som har den möjligheten. Hur hade du tänkt att folk som bor mitt i tätorter skulle klara sig? Folk i lägenheter? Alla ungdomar, ensamstående mödrar som har begränsade resurser?

Hur exakt skulle en adekvat lockdown se ut för dig? Skulle alla länder tillämpa den samtidigt? Vad specifikt skulle behöva stängas ner? Hur länge? Vilken befogenhet ska ordningsmakt få för att se till att regler efterföljs?

Bra frågor.

Många företag erbjuder matleverans med varor som kan ställas utanför dörren. Då är smittrisken väldigt låg. Både för de som levererar varorna och för de som får varorna till dörren. De som är bristande ekonomiska resurser och som inte kan jobba hemma skulle ju kunna få bidrag från staten. Det är ju trots allt en begränsad tid. Jag tycker att det får hålla på fram till vi har vaccin. Något jag märkt är att man gör av med betydligt mindre pengar. Inga nöjen, inga klädinköp, inga restauranger. Inga semesterresor. Promenader kostar inget. Hälsan har nog blivit lite bättre.

Ser nu på TV att folk uppmanas undvika köpcentrum. Det kan jag tycka är klokt. En adekvat lockdown är ju en sådan som minskar smittspridningen så mycket det bara är möjligt och samtidigt skadar samhällsfunktioner och ekonomi så lite som möjligt. Jag tycker ju med närmast en dåres envishet att skolorna bör stänga igen. Det är en sådan stor sociala arena och smittkedjorna är ju närmast oändliga. Det är tom så att jag ser närmast alla andra restriktioner och rekommendationer som meningslösa när man ändå håller skolorna öppna.

Jag kan tycka att enbart rekommendationer är lite lama. Undvik kollektivtrafik säger de. Ändå är det fullt på bussar och t-banor. Undvik köpcentrum säger de. Ändå är det knökfullt i de flesta större köpcentrum runt omkring i Stockholm en lönehelg som föregående helg. I princip borde köpcentrum stängas anser jag. Eller så borde åtminstone krav på andningsskydd ställas. Varför kan inte MSB se till att posta 10 stycken FFP3 skydd till varje svensk? Sedan kan ju FHM komma med påbud att dessa MÅSTE användas vid besök i butik, kollektivtrafik, sjukhus och apotek m.m. Jag tror det behövs tuffare tag. Jag ser med stor oro på framtiden. Gör man en utblick mot omvärlden blir man ju inte direkt gladare, men i omvärlden verkar det i vart fall finnas en vilja att göra motstånd. Här i Sverige är det mer än hö-hö-mentalitet och det tycker jag är skrämmande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Intressant svar från "Yacoub Kanou, Gynekolog" under artikeln. Han påminner om en del här i tråden i Maj när han förustpår 15-20000 döda i september.
Britton förespådde i maj 6000-14000 döda och Åke 5500-6000. Båda fick ju rätt,förstår inte var du vill komma?

Britton ändrade sin projektion ganska sent och Britton gav ett stort spann. Det jag vill säga är projektioner både här på forumet i början och av Imperial College och andra har visat sig uppåt väggarna fel i de allra flesta fall med 100,000 till uppåt en miljon döda i Sverige. Därför ger jag de projektioner som görs nu på forumet inte mycket för. Åke gav en av de mest korrekta för den första vågen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag ä inte hobby. Jag har 20 HP i infektion men du har i alla fall inte kunnat tillföra något.

Jag vill inte vara oförskämd men 20 hp* räknas som hobby i mina kretsar...

*hp = kunskapsinflation.
Citera
2020-10-29, 19:50
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Nu får det väl ändå vara nog.
Bandypremiären skjuts på framtiden.
Finns inget förkylningsvirus som hinner i kapp en bandyspelare.
Med så liten publik finns det heller ingen risk för att nån ska komma i närheten av varandra.
Om alla går med på tramset så kommer det bara bli värre. Tyranni kan bara ske om tillräckligt få säger ifrån.
Citera
2020-10-29, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Men dom kommer aldrig mer att drabbas av någon sjukdom. Och dom kommer aldrig att sprida smitta till någon. Är det ett bevis på att Anders Tegnells strategi har lyckats?
Jag diskuterar inte Tegnellm jag diskuterar hels bara immunologi och epidemiologi i denna tråden eftersom den ligger under "vetenskap"- Känn dig fri att diskutera FHMs strategier i någon av de många trådar som tar upp just detta..
Citera
2020-10-29, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Jag vill inte vara oförskämd men 20 hp* räknas som hobby i mina kretsar...

*hp = kunskapsinflation.
OK men du har bättre kunskaper . . . ?
Citera
2020-10-29, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

"Är man död är man immun."

Saxat från de etiska riktlinjerna på Vipeholms-anstaltens avdelning för COVID-sjuka 2020.
Citera
2020-10-29, 19:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad tycker du om Danmarks 500-gräns? Försöker dom mörda sin befolkning?
Här hemma lipar folk ihjäl sig över att några regioner nu kommer ha 300 som gräns för sittande gäster.
Men när Danmark gör det är det perfekt..

Fast det beror ju på vilket R-tal man har. Ju högre R-tal, desto mer måste man begränsa invånarnas frihet.
Citera
2020-10-29, 19:55
Medlem
bzsx0809s avatar
När tror ni den här Wuhan snuvan är över då?

Här borta i Filippinerna har de kört restriktioner, så som utegångsförbud i 7-8 och folk börjar tämligen bli trötta.

Nyheter menar att vaccin ska finnas runt april och det tar nog någon månad innan det är utrullat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in