2020-10-27, 14:10
Medlem
Har blivit erbjuden att börja med injektion, var 6e vecka som start. Har just nu testavan gel. Tycker gel funkar fint, inga som helst biverkningar förutom lite torr hud på applikationsstället.

Är lite rädd för att pröva injektion, för med gel så är det ju väldigt likt en naturlig produktion. På injektion har man "högt" dygnet runt? Blir det inte svårare att sova då?

För/nackdelar med gel vs injektion? Har läst mycket i tråden men jag tar gärna emot lite erfarenheter av er som prövat bägge.
Citera
2020-10-27, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Har blivit erbjuden att börja med injektion, var 6e vecka som start. Har just nu testavan gel. Tycker gel funkar fint, inga som helst biverkningar förutom lite torr hud på applikationsstället.

Är lite rädd för att pröva injektion, för med gel så är det ju väldigt likt en naturlig produktion. På injektion har man "högt" dygnet runt? Blir det inte svårare att sova då?

För/nackdelar med gel vs injektion? Har läst mycket i tråden men jag tar gärna emot lite erfarenheter av er som prövat bägge.

Tar ett bra tag att komma upp i bra nivåer samt hitta ett intervall som inte ger för höga toppar eller djupa dalar. Man kan liksom inte justera genom att dra ner ett pump eller öka ett pump som med gel.

Problem med östradiol kan man också få, som också tar längre tid att justera naturligtvis. Även blodvärden som HB, blodtryck kan öka. Nu vet jag inte hur det skiljer sig mot gelén visserligen. Men utgår ifrån injektionerna.

Fördelen är som sagt att du tar injektionen enligt intervall sen behöver du inte tänka på det så mycket. Jag blir lite ”speedad” i början men det håller oftast bara några dagar (gällande din fråga kring trötthet/sömn). Annars så har jag väldigt gott om energi på mina injektioner. Blivit starkare och uthålligare. Kan äta mer utan att gå upp lika lätt i vikt (ökad aktivitet generellt).

Jag tyckte även att gel fungerade bra. Har du inget emot att smörja in dig så varför inte fortsätta? Du slipper som sagt en hel del ”förarbete” som krävs för att nebido ska bli bra.

Mvh
Citera
2020-10-29, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GutsAndGlory
Tar ett bra tag att komma upp i bra nivåer samt hitta ett intervall som inte ger för höga toppar eller djupa dalar. Man kan liksom inte justera genom att dra ner ett pump eller öka ett pump som med gel.

Problem med östradiol kan man också få, som också tar längre tid att justera naturligtvis. Även blodvärden som HB, blodtryck kan öka. Nu vet jag inte hur det skiljer sig mot gelén visserligen. Men utgår ifrån injektionerna.

Fördelen är som sagt att du tar injektionen enligt intervall sen behöver du inte tänka på det så mycket. Jag blir lite ”speedad” i början men det håller oftast bara några dagar (gällande din fråga kring trötthet/sömn). Annars så har jag väldigt gott om energi på mina injektioner. Blivit starkare och uthålligare. Kan äta mer utan att gå upp lika lätt i vikt (ökad aktivitet generellt).

Jag tyckte även att gel fungerade bra. Har du inget emot att smörja in dig så varför inte fortsätta? Du slipper som sagt en hel del ”förarbete” som krävs för att nebido ska bli bra.

Mvh

Tack för svar. Hb och blodtryck ska enligt läkaren jag pratade med påverkas lika mycket av gel, jag har haft gel ungefär 1 år och mina blodvärden är oförändrade, vilket är skönt. Okej, men med injekt ligger man på höga nivåer dygnet runt, så bilringen blir lättare att bli av med (det lilla jag har dvs)? Absolut, jag tycker gel är väldigt smidigt, men samtidigt känns det lite drygt att behöva smörja varje dag, för evigt. Östradiolet, säg att det sticker iväg vid första injekt, då mår man inte vidare prima? Mitt östradiol har varit mellan 80-130 vid prov och mitt testosteron 14->55, därför läkaren tyckte det kunde vara en bra idé med injektion då det verkar vara svårt att hitta rätt dos med gel för mig. Ska lämna fler prov och är det lika svajigt kanske jag får lov att prova injekt.

Vad ligger du på för dalvärde samt intervall? Och hur länge tog det innan rätt dos justerats in? Var det värt att byta från gel till injekt?
Citera
2020-10-29, 11:12
Medlem
Boxis avatar
Jag hörde att om man får Nebido så måste man få det injicerat av en sjuksköterska eftersom hon sen skickar en bekräftelse till läkaren att injektionen har blivit given, och att om denna bekräftelse inte når läkaren så kan man bli nekad att förnya receptet. Stämmer det? Och får man Nebido som ampull eller vial?

Ett alternativ vore monoterapi med HCG, får man injicera HCG på egen hand eller måste man till vårdcentralen två gånger per vecka då också?
Citera
2020-10-29, 13:26
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
Jag hörde att om man får Nebido så måste man få det injicerat av en sjuksköterska eftersom hon sen skickar en bekräftelse till läkaren att injektionen har blivit given, och att om denna bekräftelse inte når läkaren så kan man bli nekad att förnya receptet. Stämmer det? Och får man Nebido som ampull eller vial?

Ett alternativ vore monoterapi med HCG, får man injicera HCG på egen hand eller måste man till vårdcentralen två gånger per vecka då också?

I Stockholm skrivs det in i journalen, där kan läkaren se det, men du kan gå hos en helprivat mottagning utan tillgång till sammanhållen journalföring, då syns det inte.

Jag har gått på TRT genom vården i över 20 år, jag har aldrig fått några frågor om av vem, när eller var jag har fått mina sprutor.

Ibland tar jag sprutan själv, tex om jag är bortrest.
Senast redigerad av trottwell 2020-10-29 kl. 13:29.
Citera
2020-10-29, 13:48
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
I Stockholm skrivs det in i journalen, där kan läkaren se det, men du kan gå hos en helprivat mottagning utan tillgång till sammanhållen journalföring, då syns det inte.

Jag har gått på TRT genom vården i över 20 år, jag har aldrig fått några frågor om av vem, när eller var jag har fått mina sprutor.

Ibland tar jag sprutan själv, tex om jag är bortrest.

Aha, det låter som att jag fick dålig information alltså.

Hur svårt är det att köpa sprutor etc utan recept? Jag läste att man måste ha recept, men hur är det i praktiken? Är det bara att knalla in på apoteket och be om 100st 30G 8mm insulinsprutor och hoppas på det bästa?
Citera
2020-10-29, 14:03
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Hur svårt är det att köpa sprutor etc utan recept? Jag läste att man måste ha recept, men hur är det i praktiken? Är det bara att knalla in på apoteket och be om 100st 30G 8mm insulinsprutor och hoppas på det bästa?

Sen 2012 är det tillåtet för privatpersoner att köpa kanyler och pumpar utan recept. Vissa apotek kan kräva att du fyller i en blankett där du måste förklara syftet. Det skiljer sig avsevärt ifrån apotek till apotek.
Citera
2020-10-29, 14:10
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Sen 2012 är det tillåtet för privatpersoner att köpa kanyler och pumpar utan recept. Vissa apotek kan kräva att du fyller i en blankett där du måste förklara syftet. Det skiljer sig avsevärt ifrån apotek till apotek.
Så bra, måste man identifiera sig också? Eller vill dom bara ha statistik om vad man ska ha dom till?
Citera
2020-10-29, 14:14
Medlem
Vilken dag borde vara bäst att ta Al på nebido i början av injektionen för att inte det ska konvertera till östro.
3-4 dagar efter injekt?

Läste att vid cyp eller enanthate brukar dom ta 1 dag efter injektionen
Citera
2020-10-29, 16:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Aldrig höärt att sköterska skulle skicka bekräftelser, nebido kommer nuförtiden som injektionsflaska.

Citat:
hcg ges i regel bara till dom som ska göka fram barn.

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Jag har spärrat min journal just pga detta, inte ett ord från endokrinologen om det.

Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
På pappret är det kanske så men i praktiken nej, jag kan inte köpa verktyg för att sätta B12 som jag har på recept utan brukar heta att jag måste ha ett recept så jag köper istället verktyg via en kompis i annat land.
Citera
2020-10-29, 17:03
Medlem
Citat:

Om du går till den mottagning som ordinerat dig trt skickas ingen bekräftelse, men det kan vara så att du får trt på remiss till tex en vårdcentral och då ska en bekräftelse skickas till den ordinerade läkaren. Tror det är för att man ska sköta intervallet som läkaren bestämt.
Citera
2020-10-29, 17:12
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Så bra, måste man identifiera sig också? Eller vill dom bara ha statistik om vad man ska ha dom till?

Då krävde de identifiering och pappret du fyllde i sparades. Det var ett krav ifrån myndigheterna på den tiden att du var tvungen att förklara syftet med kanylerna, var även en åldersgräns på 18år.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
På pappret är det kanske så men i praktiken nej, jag kan inte köpa verktyg för att sätta B12 som jag har på recept utan brukar heta att jag måste ha ett recept så jag köper istället verktyg via en kompis i annat land.

Jag har personligen köpt kanyler på apoteken, men detta var senast 2013 så det kan mycket väl ha ändrats. Många som köpte verktyg på den tiden hävdade att syftet med kanylerna var ha dem till modellbygge och det funkade då. Finns säkert en massa information om detta för den som söker. Rätta mig gärna om jag har fel, men var det inte EU regler som skulle tvinga Sverige att sälja kanyler på apoteken?
Senast redigerad av Kraftkarl 2020-10-29 kl. 17:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in