2020-10-29, 13:53
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Om du då tror att låga siffror för Trump skulle "gynna" Biden så kan det ju bli precis tvärt om, att demokraterna tror att det är klart och röstar i mindre utsträckning..

Fel, väljare fungerar så att de röstar i mindre utsträckning då de anser att slaget redan är förlorat.

Just därför vänstermedier i USA beskriver den blåa vågen, när det i själva verket är den röda vågen som sköljer över USA.
Donald Trump knappar in för varje dag som går.
2020-10-29, 13:55
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirup
Ja det är ju vad jag tror också. Det är stor chans att han vinner. Mycket stor. Så då får man fyra år till av underhållning.

En freak show jag gärna hade sluppit. Det var länge sen jag slutade skratta åt Trump. Han är otäck på allvar.
2020-10-29, 13:56
Medlem
TextTvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av USP89
Precis som Trump var hon mer populär hos sin väldigt högljudda bas än Biden. Men i breda lager av röstberättigade var hon oerhört impopulär. Precis som Trump är. Biden är mellanmjölk och det finns många mitten väljare, demokrater, independents och republikaner, som är trötta på det aldrig upphörande kaoset som tycker det är skönt med en mellanmjölks kandidat.

Man ska tänka på att spannet inom amerikanska partier är väldigt stort. I Republikanerna skulle i Sverige AFS, Moderaterna, Kristdemokraterna, Höger centern och höger Sverigedemokraterna och höger liberaler ingå. Hos Demokraterna skulle bestå av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Vänster SD, Vänster Center, Vänster Liberalerna, FI samt KPMLr.

Att då AFS delen av det "svenska republikanska partiet" eller FI hos de "svenska demokraterna" är väldigt entusiastiska över partiets kandidat talar inte så mycket för hur den stora massa ställer sig.

Biden lär inte tappa så många radikala demokrater, de hatar Trump för mycket helt enkelt. Och ingen som inte redan har druckit Trump Cool-aiden köper påståendet att en röst på Biden är en röst på vänster radikala.

Dessutom var ju Trumplägrets första angrepps taktik mot Kamala att hon var för tuff mot stackars kriminella afroamerikaner. Men när det inte gick försökte de måla ut henne som vänster radikal.

Hur vill de ha det? Antingen är hon för hård mot svarta kriminella eller så är hon hängiven BLM upplopperska. Det är svårt att hävda att hon är båda.

Vad gäller Kamala så ser jag henne som en cynisk oppurtunist och karriärist. Om det gynnar henne så slänger hon gärna svarta i fängelset som åklagare för att sedan stå bakom BLM-rörelsens härjningar. Glöm inte att Biden-Harris inte sa ett ord om våldet förrens det började bli en blowback. På frågan om hon är vänsterradikal så kan du ju ta och titta på hur hon röstat i senate, det är inte för inte som hon kallas för "the most liberal person i the us senate".
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av USP89
På tal om cherrypicking. Finns en poll för Texas där Biden leder +10. På tal om att välja ut enstaka polls som bevis för sin tes.

Vad är det Nixter brukar skriva när han kommer med en sådan? Poff?

Jag tror naturligtvis inte att Biden vinner Texas med 10% innan någon förvirrad Trumpster börjar gorma. Med största sannolikhet vinner Trumpen Texas.
Jag såg också den mätningen det institutet hade en del resultat i andra stater som låg mer i linje med vad resten säger men Texas mätningen är ju en klar outlier. Man märker väldigt tydligt att till skillnad från Trumpers så kan Demokrater iallafall medge när en mätning är lite för bra för att vara sann.
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Ja, det brukar känneteckna varje politiker som ställer upp i ett demokratiskt val.
Ja, men i sammanhanget finns det inte direkt någonting som tyder på att han har något övertag i väljarstöd.
2020-10-29, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
En freak show jag gärna hade sluppit. Det var länge sen jag slutade skratta åt Trump. Han är otäck på allvar.

Det är han. Det blir ju inte rätt på det sättet. Det finns förstås en möjlighet att demokrater går och röstar fler den här gången. Att skillnaden i pollarna var att demokrater helt enkelt inte gick och röstade vid förra valet.
2020-10-29, 14:05
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Fel, opinionsundersökningar vill alltid pricka så rätt som möjligt. Det är ju deras existens och det som de själva mäts på. När en ny kraft kommer fram så kan den underskattas dock. Som SD 2010-2014, Obama, Trump 2016. Detta försöker man då kompensera för, vilket kan leda till överkompensation, som SD 2018.

Skulle säga att i dagsläget är det precis lika sannolikt att Trumps siffror överskattas som att de underskattas.

Enda anledningen till att inte redovisa sina bästa estimat skulle ju vara om opionsföretaget vill "påverka". Om du då tror att låga siffror för Trump skulle "gynna" Biden så kan det ju bli precis tvärt om, att demokraterna tror att det är klart och röstar i mindre utsträckning. Om man vill gynna en sida i ett så polariserat och laddat val som detta så är det nog bäst att underskatta den man vill gynna (vilket du alltså hävdar är Trump).

Nu säger jag inte detta för att retoriskt gynna Trump (kan likväl slå mot honom) men de behöver ju bara slå rätt inför valdagen och känslan är ju att de alltid reviderar och detta ganska mycket de sista dagarna.

Och hade de haft rätt, så hade vi inte behövt 100 källor som alla säger olika under 11 månader och 29 dagar.
Senast redigerad av Seemve 2020-10-29 kl. 14:08.
2020-10-29, 14:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Var är dina listor över demokrater som motsätter sig Joe Biden?
Listor på demokrater som motsätter sig Biden finns väl också på internet gissar jag, men mitt inlägg var ett svar på ditt inlägg om Trumps impopularitet gällde Sverige eller USA.
Du menar att Donald J Trump inte är populär?
Syftar du på hemma i Sverige eller i USA?
Eftersom jag viste att något liknande din fråga skulle komma så lade jag två minuter på att googla både på
typ Democrats against Biden
och
typ Republicans agasinst Trump.

På 10 sekunder hittade jag flera listor och väldigt mycket annat på Republicans agasinst Trump och liknande, men inga listor på Democrats against Biden.
Jag hittade en facebookgrupp, Democrat Voters Against Joe Biden

För mig och Sverige har det väldigt liten betydelse vem som vinner valet, summan av det som påverkar Sverige kommer att bli ganska lika oavsett om Trump eller Biden blir USA:s nästa president.
2020-10-29, 14:20
Medlem
Citat:
Fel, väljare fungerar så att de röstar i mindre utsträckning då de anser att slaget redan är förlorat.

Just därför vänstermedier i USA beskriver den blåa vågen, när det i själva verket är den röda vågen som sköljer över USA.
Donald Trump knappar in för varje dag som går.
Du har rätt. Dessutom har det stor påverkan på doners. Ingen vill ge pengar till en förlorare.
2020-10-29, 14:29
Medlem
Nu så är nära inpå valdagen så lär det nog behövas något riktig galet avslöjanden om presidentkandidaterna för att förändra den politiska spelplanen. Visst kan Trump vinna om han vinner i rätt delstater men än är ju det scenariot ganska osäkert liksom hur röstbenägna och motiverade dom republikanska väljare faktiskt är på valdagen.
Som det är för tillfället så är de ju Trumps som först och främst behöver övertyga väljare och än har ju inte Trump och hans kampanjteam lyckas särskilt väl med det. Att varna för Bidens politik i stället för att presentera den egna tror jag är ett stort misstag av Trump. Biden har ju de fakto redan under Obama visat sin politiska kapacitet som vicepresident med en förd politik som var både jobbskapande och tillväxtfrämjande för USA.
2020-10-29, 14:30
Medlem
Davys avatar
Trump går ju emot hela etablissemanget. Även republikaner. Debatterna i primarys 2016 var ju fantastiska.

Därför familjen Bush gick ut offentligt och sa att de röstade på Hillary.

Etablissemanget ser ju Trump, med all rätt, som ett hot mot deras maktmonopol och politik. Oavsett partitillhörighet.

-Republikaner har ju gått på val I decennier att säkra gränsen mot Mexico, men ingen har vågat ta i det. Trump vågade.
-Media har varit vänster, men det har varit en del av spelet. Trump gick emot det.
-Usa ska engagera sig i krig runtom i världen, vilket har varit en bipartisan överenskommelse. Trump gick emot det.
-De svarta ska sitta i fängelse eller vara missbrukare och fattiga. Trump gick emot det.
-Medicinpriserna ska vara skyhöga så Big Pharma tjänar pengar. Något alla varit med på. Trump är emot det.
-Lovat att flytta ambassaden från Tel Aviv till Jerusalem. Trump gjorde det istället för att backa som de tidigare presidenterna.

Detta bara för att nämna några exempel. Trump är alltså ett konkret hot mot den rådande ordningen i Washington. Därför måste han bort med alla möjliga medel. Därav tex russia hoax.

Detta lockar väldigt många väljare. Inte just att vara pro Trump, utan mer att vara anti Washington.
Senast redigerad av Davy 2020-10-29 kl. 14:49.
2020-10-29, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajjjban
Det fanns inget Trump TDS 2018...
Inte en ursäkt för att Rasmussen ska få valet så tokfel som de fick. Shy-trump voter effekten är dessutom en myt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in