2020-10-29, 13:43
Medlem
Oddsen på Trump har gått ner lite idag på bettingsidorna. Från 2.75 till 2.54 på unibet bl a. Kan bli spännande val detta!
2020-10-29, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TextTv
Jag upprepar vad jag skrev för en vecka sedan:

Det är mycket snack här om att Clinton förlorade för att hon var så oerhört hatad. Hon hade trots allt en hel del som talade för henne också, t.ex kunde hon bli den första kvinnliga presidenten i historien och hon hade betydligt mycket mer entusiasm på sina rallies än vad Biden haft under denna valrörelse.

Frågan är om Biden är en så mycket bättre kandidat? Ja, han är mer respekterad än Clinton men samtidigt framstår han som en svag, förvirrad, och halvdement 80åring. De som ogillade Clinton för att hon var en falsk, korrupt och elitistisk etablissemangspolitiker lär ju heller inte tilltalas av Biden. Om vi dessutom väger in att en röst på Biden troligen är röst på Kamala Harris så sjunker attraktiviteten ytterligare. Tror ni Kamala hade vunnit heads up mot Hillary om valet stod mellan dessa två? Det gör inte jag.

Min magkänsla är att de som röstade på Trump 2016 är mindre benägna att rösta annorlunda i år än de som röstade på Demokraterna. Trump har ju trots allt överpresterat sett till hur världen trodde det skulle gå om han vann valet. Det blev inget världskrig, ekonomin gick strålande fram tills corona. 54% upplever att de har det bättre idag jämfört med för fyra år sedan, trots pandemin.

Däremot tror jag att en liten del av de som 2016 röstade på Clinton väljer att att rösta på Trump i år, alternativt inte röstar alls, för att de blivit desillusionerade över riktningen det demokratiska partiet tagit. De ogillar de vänstertotalitära tendenserna som smugit sig in i partiet.
#Walkaway-rörelsen är ett exempel på det

Amerikaner gillar underdogs och media och big tech har sett till Trump framstår som en sådan trots att han är en sittande president.

Precis som Trump var hon mer populär hos sin väldigt högljudda bas än Biden. Men i breda lager av röstberättigade var hon oerhört impopulär. Precis som Trump är. Biden är mellanmjölk och det finns många mitten väljare, demokrater, independents och republikaner, som är trötta på det aldrig upphörande kaoset som tycker det är skönt med en mellanmjölks kandidat.

Man ska tänka på att spannet inom amerikanska partier är väldigt stort. I Republikanerna skulle i Sverige AFS, Moderaterna, Kristdemokraterna, Höger centern och höger Sverigedemokraterna och höger liberaler ingå. Hos Demokraterna skulle bestå av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Vänster SD, Vänster Center, Vänster Liberalerna, FI samt KPMLr.

Att då AFS delen av det "svenska republikanska partiet" eller FI hos de "svenska demokraterna" är väldigt entusiastiska över partiets kandidat talar inte så mycket för hur den stora massa ställer sig.

Biden lär inte tappa så många radikala demokrater, de hatar Trump för mycket helt enkelt. Och ingen som inte redan har druckit Trump Cool-aiden köper påståendet att en röst på Biden är en röst på vänster radikala.

Dessutom var ju Trumplägrets första angrepps taktik mot Kamala att hon var för tuff mot stackars kriminella afroamerikaner. Men när det inte gick försökte de måla ut henne som vänster radikal.

Hur vill de ha det? Antingen är hon för hård mot svarta kriminella eller så är hon hängiven BLM upplopperska. Det är svårt att hävda att hon är båda.
2020-10-29, 13:45
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Ungefär som islamister.

Vänstern i USA kokar redan och kan inte hantera en ny förlust mot Trump (den store Satan).

Enda anledningen för amerikanare att rösta på Joe Biden är drömmen om att slippa arbeta.
2020-10-29, 13:45
Medlem
lajjjbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Du menar samma Rasmussen som var längst ifrån 2018 och hade Republikanerna som +1 när det slutade Denokraterna +8.4?

Det fanns inget Trump TDS 2018...
2020-10-29, 13:46
Medlem
TextTvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
#Walkaway-"rörelsen" är ett typiskt exempel på astroturfing. En propagandakampanj som låtsas vara gräsrot. Precis som tea-party "rörelsen"

Är dessa människor som postar klipp om hur de gått över till republikanerna endast skådespelare menar du? Oavsett så tycker jag mig se mycket mer diversity bland Trump-supportrar i år än förra valet. Finns även uppgifter om att fler svarta och latinos kommer rösta på republikanerna än tidigare år.
2020-10-29, 13:47
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Lista över republikaner som motsätter sig Trumps presidentvalskampanj 2020

Det var ju rätt många även 2016.
Lista över republikaner som motsatte sig Trumps presidentvalskampanj 2016

Var är dina listor över demokrater som motsätter sig Joe Biden?
2020-10-29, 13:48
Medlem
Slottsherres avatar
Joe Scarborough i Morning Joe - en republikan som avskyr Trump- säger i dagens program att han inte tror en sekund på dessa polls som ger Biden ledningen i så många battleground states. Han befarar snarare att Trump tar de flesta och att slutstriden kommer att stå i Pennsylvania. Ruggigt värre - han hade rätt förra valet när han tidigt varnade för Trump.
2020-10-29, 13:48
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Han är otroligt populär i sin egen väljarbas,...

Ja, det brukar känneteckna varje politiker som ställer upp i ett demokratiskt val.
2020-10-29, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Joe Scarborough i Morning Joe - en republikan som avskyr Trump- säger i dagens program att han inte tror en sekund på dessa polls som ger Biden ledningen i så många battleground states. Han befarar snarare att Trump tar de flesta och att slutstriden kommer att stå i Pennsylvania. Ruggigt värre - han hade rätt förra valet när han tidigt varnade för Trump.

Ja det är ju vad jag tror också. Det är stor chans att han vinner. Mycket stor. Så då får man fyra år till av underhållning.
2020-10-29, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Ett ovanligt korkat exempel när till och med opinionsföretagen fick förklara i TV varför SD underskattas sedan 20 år tillbaka.

När jag säger att våldtäkter är ett importerat problem så finns det självfallet undantag där också.
Men att använda ett undantag (SD 2018) för att beskriva en verklighet är ovanligt korkat.
Jag nämde Obama 2012 som ett exempel också. Men det ignorerade du ju förstås.

Du sa att OU ALLTID överskattar vänstern, jag drog upp flera exempel som motbevisade detta. Alltså snackar du bara skit. Det varierar från val till val.
2020-10-29, 13:52
Medlem
På tal om cherrypicking. Finns en poll för Texas där Biden leder +10. På tal om att välja ut enstaka polls som bevis för sin tes.

Vad är det Nixter brukar skriva när han kommer med en sådan? Poff?

Jag tror naturligtvis inte att Biden vinner Texas med 10% innan någon förvirrad Trumpster börjar gorma. Med största sannolikhet vinner Trumpen Texas.
2020-10-29, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Ja, det brukar känneteckna varje politiker som ställer upp i ett demokratiskt val.

Inte Biden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in