2020-10-29, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Nope. Dom lever i förnekelse trots att det har ökat så mycket på bara 1 vecka. Och nu har det ökat mer än dubbelt sedan förra torsdag. Och så många fler på iva och läkarna säger att detta är kritisk punkt nu. Även Tegnell säger det. Vet inte varför dom förnekar att det är allvarligt nu.

Ja så är det, bara att strunta att läsa deras inlägg, det har jag gjort i flera månader, till slut slutar trollen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Jag ser att många av dom brukar logga in vid denna tid men om det ökar mycket vågar det inte skriva något.

Jag har inga problem med att ha synpunkter på dina siffror.
Men det gör jag bara när du misstolkar det och försöker jämföra med andra utan att siffrorna är jämförbara.
Nu när du lägger upp Sveriges siffror för sig, har jag inga problem med att du anger tex +12 IVA. Det är ju korrekt att det tillkommit 12 nya intensivvårdsfall.

Hade du istället lagt med Danmarks siffror som jämförelse så haltar ju den jämförelsen betänkligt, då vad du angivit tidigare för Danmark är om det ökat eller minskat där. I detta fall hade ju Sveriges siffror inte varit +12 utan snarare +1 eller +2.
Jag gillar att någon lägger upp sammanställda siffror, men tycker inte om när någon i tråden försöker missleda folk för att det skall framstå värre eller för den delen förminska allvaret. Det tycker jag är ännu värre.

Pär Mobil Out
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men de ska höja 50-gränsen till 300 på söndag!?
Inte i dessa regioner, de ligger kvar på 50.
Citera
2020-10-29, 14:22
Medlem
Inga siffror än?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Hörde ni att Tegnell backade från att siffrorna i våras var 20ggr högre än vad som rapporterats? Han sade nu någonstans mellan 10 och 15 ggr så höga som vad som rapporterades i våras. Han nämnde inte heller mörkertalen som finns nu, vilket innebär att han i praktiken pratar om att siffrorna nu kan vara flera gånger högre relativt i våras jämfört med vad som tidigare har sagts.

Det hade varit bra med lite tydligare gissningar om vår vs höst...
Ja, jag hörde det. Tegnell i ett nötskal.
Citera
Medlem
En intressant statistik är antalet positiva fall av antalet gjorde test för aktiv smitta.

20% av testerna hos Region Östergötland är positiva idag, enligt presskonferensen idag.
10% av testerna hos Region Östergötland var positiva förra veckan. (Från Region Östergötland fredag 23e)
"Någon procent" av testerna hos Region Östergötland var positiva tidigare än förra veckan.

Var tionde covid-test positivt de senast dagarna
Efter sommaren har ungefär 700 tester gjorts per dag och ett bra tag höll sig de positiva svaren på en procent av testerna. Nu under de senaste dagarna har istället var tionde test givit ett positivt resultat och alltså påvisat smitta.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/var-tionde-covid-test-positivt-de-senast-dagarna

Idag är antalet positiva test uppe i runt 20%.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Fast många äldre dör varje år i vanliga influensor, många år fler än i en Estonia-olycka, varför är inte det en katastrof då? Det är ju resultatet av bland annat dålig skyddsutrustning och arbetsmiljö på ålderdomshem, men även ett resultatet av att samhället tillåter influensorna härja fritt i samhället varje år.
Skillnaden är att vi är ute på hal is allihop innan ett vaccin finns.
Mot influensa finns bra vacciner.
Har du fortfarande inte fattat detta.
Citera
2020-10-29, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
En intressant statistik är antalet positiva fall av antalet gjorde test för aktiv smitta.

20% av testerna hos Region Östergötland är positiva idag, enligt presskonferensen idag.
10% av testerna hos Region Östergötland var positiva förra veckan. (Från Region Östergötland fredag 23e)
"Någon procent" av testerna hos Region Östergötland var positiva tidigare än förra veckan.

Var tionde covid-test positivt de senast dagarna
Efter sommaren har ungefär 700 tester gjorts per dag och ett bra tag höll sig de positiva svaren på en procent av testerna. Nu under de senaste dagarna har istället var tionde test givit ett positivt resultat och alltså påvisat smitta.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/var-tionde-covid-test-positivt-de-senast-dagarna

Idag är antalet positiva test uppe i runt 20%.

Sjukt höga siffror. Högre än vad det var i våras.
Citera
2020-10-29, 14:24
Medlem
hardusettminapas avatar
https://nyadagbladet.se/halsa/extremt-fa-coronadodsfall-bland-unga-svenskar/

Extremt få dödsfall bland unga svenskar i "corona". 2 st på 3 månader. Och det är högt räknat, eftersom dessa två sannolikt inte dog AV "corona".
Citera
2020-10-29, 14:25
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Anders Tegnell: Vi är på väg att närma oss taket på vad sjukvården kan klara av. Vi måste gemensamt trycka ned den här kurvan. Det gör vi ju alla genom att fundera på råden hela tiden - bra handhygien, begränsa sociala kontakter.
...då är vi bara i början av den långa och kalla perioden.

Handhygien är bra men räcker inte långt.
Citera
2020-10-29, 14:26
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Sjukt höga siffror. Högre än vad det var i våras.

Ja det är väl alltid fler som är förkylda på hösten än på våren?
Citera
2020-10-29, 14:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Östergötland höjer ej.

Stockholm?
Stockholm höjer ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera