Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Fast det är inte exklusiva titlar som Microsoft lockar med den här generation. Det är xCloud och Game Pass. Jag skiter i ärlighetens namn rätt hårt i exklusiva spel om jag får en Netflix-liknande tjänst för spel. Faktum är att det har varit något av en dröm för mig sedan jag var 15 eller något.
Exklusiviteter av bra kvalitet har ju alltid varit konsolsäljare. Gamepass kan säkert bli prisvärt om Microsoft pumpar in pengar för att få ombord många tredjepartstitlar, men i övrigt så fyller de ju mest på själva med halvdana grejer som inte kan konkurrera med Sonys och Nintendos utbud, och som egentligen mest gör Gamepass till ett glorifierat Live gold. Som tjänsten är nu så är den ju mest en sorts modern version av Gamestops gamla reabackar för lågbudgetspel. Men de har ju köpt Zenimax nu, så kan hända att de får mer att sälja in det med de kommande åren. Men som det ut just nu så gör Microsoft om många av misstagen, om än inte alla, som blev blysänken för Xbox One. Återstår att se om Microsoft kommer kunna bygga en publik med enbart tjänster, och då blir nog i såna fall konsolsidan deras avskaffad snart, speciellt om de inte kommer satsa på exklusiviteter utan bara en tjänst som finns till i princip allt.