2020-10-29, 12:14
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av USP89
Eller så röstar Demokraterna i massor på valdagen för att de är oroliga för att deras röster inte blir räknade annars på grund av Trumps retorik kring poströster.

Absolut. Men sannolikheten att detta skall ske är (mycket) låg, först då det aldrig tidigare hänt, nummer två då man i många stater redan uttömt sin demokratiska röstbas finns inga röster att tillgå, här skiljer sig ju Sverige mot USA så det kan vara svårt att förstå. Exempelvis Florida finns inga nya demokrater att tillgå på valdagen som skulle kunna genomföra en vändning av resultatet..
2020-10-29, 12:16
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Varför ljuger du? Det FINNS INTE MÅNGA EXPERTER som håller med Trump. Tvärtom.
Hört talas om Great Barrington Declaration? https://gbdeclaration.org/ Dom hävdar inte att pandemin är över, man dom antar ungefär samma linje som Trump i hanteringen av den. Och tekniskt sett, är pandemin över. Den är nu snarare endemisk.

Citat:
Du, precis som Davy och andra trumpister går till ytterligheter hela tiden, istället för att se till fakta. Försök se verkligheten som den är utan de politiska filter som Trumps extremism har skapat.

Viruset är dödligt. Vad säger du om nästan 230 000 döda i USA nu? Du har aldrig kommenterat det förut. Är det ok för dig?
Observera att detta är USA:s officiella siffra, så det är ingen idé att du ifrågasätter den!

Vilka ytterligheter? Det är ju datan jag följer. 230 000 döda i ett land som har mer än 30x fler invånare än Sverige är inte väldigt mycket värre än Sveriges situation. Deras fetmaproblem drar nog upp siffrorna ytterligare. Visst, viruset är dödligt, men nästan exklusivt för gamla och sjuka. På samma sätt som influensa. Det är ni som drar till med ytterligheter i både det ena och det andra.
- Klimatet är ett jättehot och vi måste utrota fossilt om 10 år. AAAHHHH.
- Covid är jättefarligt och vi måste släcka ner alla länder. AAAAHHH
- Trump är en rasistisk, farlig jättebäbis. AAAAAHH

Så kom inte och anklaga mig för ytterligheter.

Citat:
Trump har ju för fan inte lyssnat på någon alls. Han utestängde smittskyddsläkarna redan i april och tog egen "kontroll" över pandemin, dvs gjorde inget alls.
Om han hade tagit till sig den svenska strategin, så hade dödstalen garanterat varit mycket lägre.

Har du glömt att Trump var en av de första att stänga gränserna? Då blev han kallad rasist. Och senare vände man på steken och tyckte att han hade agerat för sent och för lite. Damned if you do damned if you don't. Och du kanske inte är insatt i presidentens befogenheter? I USA har staterna starkt självbestämmande, det är dom som sätter upp lokala regler. Skulle Trump slå ner med federal kraft skulle han få problem. Det är absurt att skylla precis allt på Trump som du gör. Erat hat gör er totalt blinda.
2020-10-29, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av USP89
Strikt sett finns inte slumpen. När du kastar en tärning så är det inte slumpen som avgör om den hamnar på ett eller sex. Det är bara det att finns så många variabler att det är praktiskt taget omöjligt att räkna ut om den hamnar på ett eller sex. Därför förenklar man och tillämpar sannolikhetslära. Den säger att det 1/6 chans att man slår en etta med tärningen. Men det är inte en slump om den hamnar på en etta eller något annat.

På samma sätt funkar OU. Du kan ju fråga varje amerikan som röstar vad de röstar på och du får då ett perfekt resultat i din OU. Men dels kan du inte fråga varje amerikan vad de ska rösta, det är för tidskrävande samt att du har osäkerheten om de röstar överhuvudtaget. Därför förenklar man. Jag antar att du vet hur OU fungerar så jag tänker inte förklara mer ingående.

Det finns inget behov av att sätta sig in i den motrörelsen, den var uppenbar för samtliga. Trump hade aldrig dels blivit nominerad som GOPs kandidat och ens haft den 30% chans som 538 angav vid valdagen 2016 om den inte fanns.

Det jag argumenterar mot är att vissa dels cherrypickar de som gav lägst sannolikhet för Trump och att det på något sätt skulle vara en omöjlighet att han vinner med den chansen som deras cherrypickade OU gav honom. Och nu försöker skriva om historien till att OU hade extremt fel och Trump vann stensäkert. Nä han vann i ett land där 3 miljoner mer röstade på hans motståndare och där 77000 röster landade rätt för hans del. Det var en väldigt smal väg till vinst. En väg som dessutom klart representerades av den 30% chans 538 gav honom på valdagen.

Jag har tidigare länkat till en 538 artikel skriven dagarna innan valet 2016 som klart sa att Trump bara var ett normalt polling error från en vinst. Samma gäller i mindre grad idag. Men det finns swingstats som ligger inom.

Så jag vänder mig mest emot de som försöker skriva om historien till Trump på något sätt överkom astronomiska odds och han därför kan göra samma idag. Oddsen var aldrig så astronomiska som de hävdar

Tack för detta. Exemplariskt förklarat på ett mer elegant sätt än vad jag åstadkommit.

Det passar naturligtvis narrativet om Trump att han ’slår tillbaka mot dom som säger att han kommer att förlora stort’. I viss mening är det sant att många, inklusive jag själv, missade att tolka datan. Men det är ju inte OU fel. Jag tror att idéen (i brist på ett bättre ord) om en Trump-vinst var så svår att föreställa sig att man slarvade med att tolka OU. Tecknen för Trumps vinst 2016 fanns där hela tiden. Hillary nådde väldigt väldigt sällan 50% (både i swing states & nationellt), ett väldigt högt antal ’undecideds’ sent i valrörelsen samt Obama 2008/2012 som maskerade Demokraternas problem med vit arbetarklass i the Midwest. Bara att titta på Wisconsins valresultat 2000 och 2004 för att se att det är slarvigt att inte inse att den var ’up for grabs’.

Nåväl, Trumpisterna här inne kommer förstås fortsätta vråla att OU kommer ha exakt lika ’fel’ denna gång. Jag ser inte varningstecknen för en Trump-vinst som definitivt fanns 2016 den här gången.
2020-10-29, 12:17
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Massa smörja du skriver här.

Sverige och Löfven, men även macron och Italien och Trump vill hålla hjulen igång, dom har inte råd att stänga ner egentligen.

Att demokraterna vill stänga ner för att att göra ekonomisk revolution mot samhället.
Menar du att Trump har rätt när han säger att pandemin är slut i USA?

Vi måste värna om människors liv och hälsa.
Ja, Sverige håller hjulen igång, samtidigt som vi har restriktioner och det verkar ha fungerat bra. Förutom på äldreboenden, men det är utrett och det visade sig bero på bristen inom den vårdformen. Det verkar som detta har åtgärdats nu.

Trump är uppenbarligen emot alla typer av åtgärder. Mike Pence sa amerikaner kan ta hand om sig själva. Trump har hånat dem som vill använda munskydd och kallar dessutom viruset ofarligt.
2020-10-29, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
HAHAHA! Underbart att ni börjar inse att ni kommer att förlora när Trump nu går mot landslide och att ni därför går i försvarsposition. Trumpsters, som hade rätt hela tiden, förstod ändå ingenting enligt er. Istället är det ni Demokrater som hela tiden förstått allting helt rätt.

Detta måste vara trådens absolut största skämt. Kanske största skämtet i Flashbacks historia.

#Trump2020
#ProudBoysStandDownandStandBy

Ditt trigger-game är inte så vasst som du tror. Försök igen!
2020-10-29, 12:37
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RussellHammond
Tack för detta. Exemplariskt förklarat på ett mer elegant sätt än vad jag åstadkommit.

Det passar naturligtvis narrativet om Trump att han ’slår tillbaka mot dom som säger att han kommer att förlora stort’. I viss mening är det sant att många, inklusive jag själv, missade att tolka datan. Men det är ju inte OU fel. Jag tror att idéen (i brist på ett bättre ord) om en Trump-vinst var så svår att föreställa sig att man slarvade med att tolka OU. Tecknen för Trumps vinst 2016 fanns där hela tiden. Hillary nådde väldigt väldigt sällan 50% (både i swing states & nationellt), ett väldigt högt antal ’undecideds’ sent i valrörelsen samt Obama 2008/2012 som maskerade Demokraternas problem med vit arbetarklass i the Midwest. Bara att titta på Wisconsins valresultat 2000 och 2004 för att se att det är slarvigt att inte inse att den var ’up for grabs’.

Nåväl, Trumpisterna här inne kommer förstås fortsätta vråla att OU kommer ha exakt lika ’fel’ denna gång. Jag ser inte varningstecknen för en Trump-vinst som definitivt fanns 2016 den här gången.
Det är ju lite detta som gör att vissa verkar säkra på ännu en Trumpseger. Att Flashbacks amatörer inom dataanalys har fel är ju inte särskilt oväntat, eftersom vi alla är på just amatörnivå.

Men att de stora, etablerade OU gav Clinton upp till 90%+ övertag på valdagen, trots dessa uppenbara tecken, sprängde nog tilliten i bitar. Folk har slutat ta OU seriöst och misstänker att de medvetet manipulerar siffror för att släcka människors hopp och dra opinionen åt det håll de själva vill åt.

Med andra ord tror många att OU återigen visar fel och att denna så kallade röda våg kommer vara helt ostoppbar på valdagen. Själv tror jag definitivt på Bidenseger. Det blir spännande.
Senast redigerad av BaronVonHelsing 2020-10-29 kl. 12:40.
2020-10-29, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Ju längre tid du haft i det indoktrinerande skolsystemet, desto sämre politiska beslut fattar man i vuxen ålder till det att man på ålderns höst förstår att man vart lurad i sin ungdom. Gäller tyvärr både Sverige och USA. Noterade att Trump vill ta bort all "politik" ur skolsystemet och istället för tillbaka patriotism för USA. I pledge the alliegance...

Vi kan ju hoppas att vi gör samma i Sverige. Även värnplikt bör återinföras.

Problemet är ju att värnplikt och patriotism är inga värdeneutrala begrepp utan lika politiska som mycket annat.
2020-10-29, 12:45
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RussellHammond
Till något helt annat:
Det är lustigt och väldigt avslöjande att folk inte förstår makt när dom tror att Joe Biden kommer att frisäga sig presidentposten direkt? Ni tror att det han jobbat för hela sitt vuxna liv, det kommer han omedelbart ge upp? Patetiskt

Nä det kommer han inte men både demokrater och republikaner kommer att deklarera honom som mentalt otillräcklig eller vad det nu heter och det blir det för honom.
2020-10-29, 12:51
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
men valet nu handlar mest om huruvida folket har tröttnat på Trump eller inte. Han är inte längre den friska fläkten. Bidens utgångsläge är därför mycket starkare. Jag tror att Biden vinner.

Du menar att Donald J Trump inte är populär?
Syftar du på hemma i Sverige eller i USA?
2020-10-29, 12:54
Medlem
Citat:
Det är ju lite detta som gör att vissa verkar säkra på ännu en Trumpseger. Att Flashbacks amatörer inom dataanalys har fel är ju inte särskilt oväntat, eftersom vi alla är på just amatörnivå.

Men att de stora, etablerade OU gav Clinton upp till 90%+ övertag på valdagen, trots dessa uppenbara tecken, sprängde nog tilliten i bitar. Folk har slutat ta OU seriöst och misstänker att de medvetet manipulerar siffror för att släcka människors hopp och dra opinionen åt det håll de själva vill åt.

Med andra ord tror många att OU återigen visar fel och att denna så kallade röda våg kommer vara helt ostoppbar på valdagen. Själv tror jag definitivt på Bidenseger. Det blir spännande.

OU ger inte sannolikheter att vinna. Du tänker kanske på forecasts och olika modeller. Dom bygger inte bara på OU. Jag kan instämma i att det är larvigt att ge någon >99% sannolikhet att vinna. Det gjorde sannerligen inte 538.

Men: Du missförstår mitt inlägg? OU visade att Clinton hade större problem än vad den allmänna uppfattningen var. Lägg därtill det som OU faktiskt missade: att vikta sina resultat efter utbildning.
2020-10-29, 13:00
Medlem
Davys avatar
Fascinerande det där hur folk på vänsterkanten alltid blir så triggade och aggressiva så fort nåt går emot dom eller någon har en avvikande uppfattning. Skiljer sig markant mot andra sidan.

Undrar vad det beror på? En undertryckt skam över att de säljer ut sig? Mindrevärdeskomplex?

Är man trygg i sig själv och sina åsikter beter man sig inte som vänstern gör. Måste finnas någon psykologisk förklaring. Eller rent av psykiatrisk.
2020-10-29, 13:00
Medlem
Sperssons avatar
Citat:

Det handlar inte om att vi tror OU visar fel.
OU visar fel, helt enkelt.
I hela Europa och USA så har OU en historia av att överskatta slagsidan åt vänster.
Det är alltid åt vänster som siffrorna överskattas.
Visst är det konstigt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in