Citat:
Ursprungligen postat av
BaronVonHelsing
Du har helt fel. Trump vann inte av en slump för att han helt osannolikt råkade tippa över rätt stater. Du måste sätta dig in i amerikansk politisk kultur och dess frustration över Obama och dylika elitrepresentanter för att överhuvudtaget förstå motrörelsen Trump och varför den blev så stor.
Strikt sett finns inte slumpen. När du kastar en tärning så är det inte slumpen som avgör om den hamnar på ett eller sex. Det är bara det att finns så många variabler att det är praktiskt taget omöjligt att räkna ut om den hamnar på ett eller sex. Därför förenklar man och tillämpar sannolikhetslära. Den säger att det 1/6 chans att man slår en etta med tärningen. Men det är inte en slump om den hamnar på en etta eller något annat.
På samma sätt funkar OU. Du kan ju fråga varje amerikan som röstar vad de röstar på och du får då ett perfekt resultat i din OU. Men dels kan du inte fråga varje amerikan vad de ska rösta, det är för tidskrävande samt att du har osäkerheten om de röstar överhuvudtaget. Därför förenklar man. Jag antar att du vet hur OU fungerar så jag tänker inte förklara mer ingående.
Det finns inget behov av att sätta sig in i den motrörelsen, den var uppenbar för samtliga. Trump hade aldrig dels blivit nominerad som GOPs kandidat och ens haft den 30% chans som 538 angav vid valdagen 2016 om den inte fanns.
Det jag argumenterar mot är att vissa dels cherrypickar de som gav lägst sannolikhet för Trump och att det på något sätt skulle vara en omöjlighet att han vinner med den chansen som deras cherrypickade OU gav honom. Och nu försöker skriva om historien till att OU hade extremt fel och Trump vann stensäkert. Nä han vann i ett land där 3 miljoner mer röstade på hans motståndare och där 77000 röster landade rätt för hans del. Det var en väldigt smal väg till vinst. En väg som dessutom klart representerades av den 30% chans 538 gav honom på valdagen.
Jag har tidigare länkat till en 538 artikel skriven dagarna innan valet 2016 som klart sa att Trump bara var ett normalt polling error från en vinst. Samma gäller i mindre grad idag. Men det finns swingstats som ligger inom.
Så jag vänder mig mest emot de som försöker skriva om historien till Trump på något sätt överkom astronomiska odds och han därför kan göra samma idag. Oddsen var aldrig så astronomiska som de hävdar