2020-10-29, 12:26
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Alla länder i Europa minskade från runt april och framåt. Det var effekt av att folk inte träffades lika mycket, oavsett lockdown eller ej.

Och det betyder i sin tur att lockdowns eller långa lov med stängda skolor fungerar. Så om syftet är att bromsa in en spridning bör man efterlikna hur sommaren såg ut med stängda skolor. Sedan hade såklart sommarvädret en förmildrande effekt på virusspridningen men då borde det vara än viktigare med restriktioner under vinterhalvåret så vården inte överbelastas.
Citera
2020-10-29, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Inte nog med att han fortfarande kör mot flockimmunitet (utan att medge det) så är karln oförmögen att agera proaktivt.

I Stockholm har de nya konstaterade fallen ökat med 80% på en vecka och nu ligger på ca 400 nya fall per dag. När han blev tillfrågad igår om det är dags att agera i Stockholm menade han det inte är dags än och att läget är "hyfsat under kontroll" i Stockholm.

Tegnell tror på att platta till kurvan och att skydda vården - jag misstror honom inte där. Men han begriper inte hur han ska göra det. Han vill inte agera på kraftigt ökande smitta. Han kommer agera när läget inte är under kontroll - dvs för sent.

Att han inte vill agera proaktivt på ökad smitta beror troligen på hans outtalade önskan om att uppnå flockimmunitet. Eller det är ju möjligt att han är en idiot. Det kännetecknar idioter - oförmåga att agera proaktivt.

Ja, Tegnell borde ha fått kicken för länge sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Har Spanien ..Frankrike..Beligen..Holland..England också haft otur ?

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det kommer inte fungera.

Det fungerade för Tyskland i våras, men du måste tänka på att våren kommer tidigt där nere. Dessutom tog tyskarna det här på största allvar. Nästan hela befolkningen låste in sig av ren självbevarelsedrift, precis som i Stockholm, fast på en mycket högre nivå.

Framför allt så bygger 90% av Tysklands strategi på att spåra individuella fall och sätta dessa i karantän. Det är en åtgärd som bara är effektiv när antalet fall är tillräckligt få för att göra detta. Men när du når en kritisk massa av smittade, och inte längre hinner med, så blir det som att öppna dammarna.

Jag tror att smittan kommer explodera i Tyskland, tyvärr. Trycket av smitta i Tyskland måste vara något enormt. Det är inte längre fråga om ett par-tre kluster där man kan sätta in hård motstånd, som i början, utan nu har man pressat tillbaka det här så länge att man sannolikt har covid-fall och små kluster utspridda över hela landet. Det är som att aptera små sprängladdningar i varenda kvarter i hela landet, och så låter man dem smälla av samtidigt.

Om tyskarna lyckas bromsa det här utan att ta kål på hela befolkningen på vägen, så ska t.o.m. jag ge de en applåd. Jag skulle bli väldigt imponerad, och förvånad.

Lyckas bromsa utan att ta kål på hela befolkningen, du menar alltså att 83 miljoner tyskar kommer att dö? Hur snart då, hur blir det med grannländerna, där kommer alla med att dö förstås? Sverige, hur många klarar sig här, du själv?
Citera
2020-10-29, 12:28
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Mitt fetade, varför tror du det? Vad grundar du det på?

30 års erfarenhet att hängt med negativa hatare
Citera
2020-10-29, 12:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Läkaren Anders Löfqvist verkar vara en riktigt otäck galning så jag ger inte mycket för hans uttalanden om covid-långtidssjuka!

Var på Ergonomicenter i Eskilstuna och genomgick en utr 2001.
Läkare då var Anders Löfqvist och efter en kort tid så avbröts utr av mig med stöd av FK då A.L kränkt mig med uttalanden och diagnoser som var mycket kränkande, förnedrande och nedvärderande. Jag erbjöds då att genomföra en ny utr på Alfta rehab och utreddes där 2001.

[...]
Torsdag 08-05-22 Kommer en medelålders kvinnlig patient till mig och undrar om det är "ok" att bli tillsagd att stå i underkläder och vifta med armarna och samtidigt säga "jag är en drottning" som hon blivit tillsagd att göra av Anders Löfqvist. Jag svarar att det inte är ok och att hon ska kontakta Mar*anne Grön*oft med problemet för att få hjälp med att göra en anmälan hos HSAN. Hon får ingen hjälp och jag blir omgående innkallad till ett möte hos Mari*nne Grönto*t där blir jag tillsagd att inte uppvigla övriga patienter att anmäla Ergonomicenter!

https://www.nackskadeforbundet.se/MichaelGlemhorn.php

Jag tror inte hans bortpsykologiserande attityd är representativ för alla läkare, men tyvärr finns det alltid dårar som bara vill se "nåt psykisk" i fall där man kanske ännu inte in i minsta detalj vet vad orsaken är. Det anmärkningsvärda är hur läkare som denna Anders Löfqvist verkar bli så uppslukade av tanken att det bara är stress/psykiskt och helt saknar ödmjukhet inför det de inte kan veta med hundraprocentig visshet och därför kränker och kör över sina patienter istället för att bemöta dem med respekt och värdighet. Fattar inte att såna som han får fortsätta. Det är skandal.
Han verkar ju helt rubbad!
Citera
2020-10-29, 12:29
Medlem
Citat:
Det finns inga tecken på att samhällspridningen av covid-19 avtar i Skåne. Under onsdagen rapporterades den hittills högst siffran med 509 fall, skriver Region Skåne i sin senaste lägesrapportering.

Även antalet inlagda patienter med covid-19 ökar.

– Det är ett oroande och ett allvarligt läge. Alla måste skärpa sig och ta ansvar även om det innebär vissa uppoffringar att följa de skärpta allmänna råden, säger Eva Melander, smittskyddsläkare i Region Skåne i ett pressmeddelande.

Samtidigt får också smittskyddet i regionen många rapporter om att det fortfarande råder högt tryck på köpcentrum i Skåne. Något som oroar smittskyddsläkaren.

– Jag vädjar till alla skåningar och alla besökare från andra län och andra länder. Det är inte läge de närmaste veckorna för att nöjesshoppa, säger Melander.

I Region Skånes senaste lägesrapport presenteras aktuella siffror från torsdagen:

- Nya konstaterade covid-19-fall: 509

- Totalt antal konstaterade covid-19-fall: 9 521

- Inlagda på IVA med konstaterad covid-19: 6

- Inlagda på vårdavdelning med konstaterad covid-19: 59

- Totalt antal avlidna med covid-19: 292

- Aftonbladet (Blev långt men viktig info)
Citera
2020-10-29, 12:30
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Japp, för att inte tala om vintern. Årets jul- och nyårshelg kommer bli en helg i dödens tecken, och början på nästa år vill jag inte ens tänka på.

Rekordsiffror att vänta alltså så börja bunkra förnödenheter redan nu kära vänner!

P.S. Jul- och sportlovsresorna är så gott som fullbokade redan nu läste jag för ett tag sedan. Ja, det blir nog bra det här... INTE!

Vart läste du att det var fullbokat?
Citera
2020-10-29, 12:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Och det betyder i sin tur att lockdowns eller långa lov med stängda skolor fungerar. Så om syftet är att bromsa in en spridning bör man efterlikna hur sommaren såg ut med stängda skolor. Sedan hade såklart sommarvädret en förmildrande effekt på virusspridningen men då borde det vara än viktigare med restriktioner under vinterhalvåret så vården inte överbelastas.

Kan bara hålla med. Skolor, skolor och skolor. Det är dessa som bör stängas ned och distansundervisning införas. Gör man det kommer smittspridningen klinga av ordentligt. Gör man det inte, kommer det bli värre och värre. En paus under jullovet möjligen, men det lovet är lite för kort för att åstadkomma något annat än möjligen ett hack i kurvan.
Citera
2020-10-29, 12:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Tråkigt för dina bekanta som dras med värre symptom, hoppas de blir bättre.

Jag kan dock tycka att det är en smula överdrivet att ägna smakbortfall så mycket uppmärksamhet. Visst, det är säkert väldigt jobbigt rent personligen att få det, men det kommer knappast att belasta vården, kräva rehab eller försämra arbetsförheten i någon mätbar utsträckning
Smak och lukt är mycket viktiga funktioner. Om du inte kan dofta känner du inte heller t ex brandrök. osv osv.
Citera
2020-10-29, 12:37
Medlem
gofigurs avatar
Krav på munskydd kan lätt bli till konflikter. Inget vi vill ha Sverige.
https://edition.cnn.com/2020/10/28/us/sisters-first-degree-murder-stabbing-security-guard-trnd/index.html

"Their argument became physical when Jessica Hill, 21, pulled out a knife and stabbed him in his back, neck, and arms 27 times, according to the criminal complaint."
Citera
2020-10-29, 12:38
Medlem
Madagascars avatar
AB skriver att Uppland inte kommer höja publikgränsen från 50 till 300 på söndag.

Jaha, då kanske Stockholm vågar göra det samma!?
Citera
2020-10-29, 12:41
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Vart läste du att det var fullbokat?

Finns ju många artiklar om det om man googlar.

https://omni.se/nastan-fullbokat-i-fjallen-forutspar-rekordvinter/a/JJoqeX
Citera
2020-10-29, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Tråkigt för dina bekanta som dras med värre symptom, hoppas de blir bättre.

Jag kan dock tycka att det är en smula överdrivet att ägna smakbortfall så mycket uppmärksamhet. Visst, det är säkert väldigt jobbigt rent personligen att få det, men det kommer knappast att belasta vården, kräva rehab eller försämra arbetsförheten i någon mätbar utsträckning
Inte? Många mår nog psykiskt dålig av det..är väl 2 av våra viktiga sinnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in