Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Kom igen nu.... För Tyskland funkade det i våras, varför skulle det inte funka nu!?
Kom ihåg att Tyskland har ca en fjärdedel eller färre dödsfall per capita än Fra, Sve, Ita, UK, Spa och Bel.
Det kommer inte fungera.
Det fungerade för Tyskland i våras, men du måste tänka på att våren kommer tidigt där nere. Dessutom tog tyskarna det här på största allvar. Nästan hela befolkningen låste in sig av ren självbevarelsedrift, precis som i Stockholm, fast på en mycket högre nivå.
Framför allt så bygger 90% av Tysklands strategi på att spåra individuella fall och sätta dessa i karantän. Det är en åtgärd som bara är effektiv när antalet fall är tillräckligt få för att göra detta. Men när du når en kritisk massa av smittade, och inte längre hinner med, så blir det som att öppna dammarna.
Jag tror att smittan kommer explodera i Tyskland, tyvärr. Trycket av smitta i Tyskland måste vara något enormt. Det är inte längre fråga om ett par-tre kluster där man kan sätta in hård motstånd, som i början, utan nu har man pressat tillbaka det här så länge att man sannolikt har covid-fall och små kluster utspridda över hela landet. Det är som att aptera små sprängladdningar i varenda kvarter i hela landet, och så låter man dem smälla av samtidigt.
Om tyskarna lyckas bromsa det här utan att ta kål på hela befolkningen på vägen, så ska t.o.m. jag ge de en applåd. Jag skulle bli väldigt imponerad, och förvånad.