2020-10-28, 22:14
Medlem
SYSTEMexes avatar
Något kan inte skapas ut ingenting.

Diskussionen blir docl väldigt svårgreppbar eftersom de flesta som hör Gud tänker på en gubbe med vitt skägg (om man överdriver en smula).
Citera
2020-10-28, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe

Något kan inte skapas ut ingenting.

Diskussionen blir docl väldigt svårgreppbar eftersom de flesta som hör Gud tänker på en gubbe med vitt skägg (om man överdriver en smula).

Så bra att du kan tala om det för oss! (För knappt mer än hundra år sedan trodde man allmänt att energi inte kunde skapas ur "bara" materia. Upptäckten av radioaktivitet fick oss att modifiera den ståndpunkten en smula.)
Jag antar att du är Gud, eftersom du vet hur det ligger till. Med eller utan skägg!
Citera
2020-10-28, 22:27
Bannlyst
Vi befinner oss på en pytteliten punkt i galaxen Vintergatan, bland miljarder andra galaxer och solsystem i universum.

Med det sagt är det svårt att tro på en gud allsmäktig.

Det mest troliga är att religion är en tingest skapad av människan, för att härska över den lilla människan.

Man kan se många religioner som ett tidigt moralsystem, före vi fick politik som förstörde allt.

Men 10 guds bud. De flesta köper nog dem. Oavsett vilken religion man tillhör.
Senast redigerad av Varsamt 2020-10-28 kl. 22:30.
Citera
2020-10-28, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheIdiots
De kommer ur tro med andra ord.
De kommer ur blind tro, ur hjärntvätt eller önsketänkande.
Citera
2020-10-28, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Skapelsen vittnar om en skapare. Livet om en livgivare. Samvetet om en domare.

Där ingenting fanns uppstod ett helt universum. Där inget levande fanns uppstod livet. Där ingen ordning fanns drabbade samvetets kval människan.

Jag skulle egentligen utveckla min tankar i ett längre svar men det har jag tyvärr inte tid för.

"Arla i urtid fanns ingenting,
ej sand, ej hav, ej svala vågor;
jord fanns icke, ingen himmel,
där fanns omätligt gap."
Eddan...
Citera
2020-10-28, 23:11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Vilket är det? Frågar samtliga, ateister och religiösa.
1. Kvinnor finns.

2. De gillar män.

Ett oförklarligt mirakel som bara kan förklaras med att Gud finns och att han är god!
Citera
2020-10-29, 04:58
Medlem
Thunderhorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Universum består av positiv och negativ energi. Den totala summan av de två är noll. Tänk Massa - Gravitation exempelvis.

Det som är okänt är vad som orsakade separationen mellan de olika energityperna.

Negativ energi, det låter intressant! Kan du länka till mera information eller förklara närmare?
Citera
2020-10-29, 05:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Skapelsen vittnar om en skapare. Livet om en livgivare. Samvetet om en domare.

Där ingenting fanns uppstod ett helt universum. Där inget levande fanns uppstod livet. Där ingen ordning fanns drabbade samvetets kval människan.

Jag skulle egentligen utveckla min tankar i ett längre svar men det har jag tyvärr inte tid för.

Vem påstår att inget fanns innan dagens universum uppstod?
Inte vetenskapen i alla fall, så vilka belägg finns för att inget fanns innan dagens universum?

Vad är en livgivare? Vilka belägg finns för att livet startade med hjälp av en "livgivare"?

Att samvetet tyder på en domare av något slag stämmer nog, men den domaren är ju personen själv.
Beviset för det är ju att inte alla får "dåligt samvete" av samma gärningar, utan det är högst personligt. Domaren är alltså personen själv, inte någon extern person.
Citera
2020-10-29, 05:57
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:

Kolla in den här kanalen,

https://m.youtube.com/c/nwcreationnetwork/videos?disable_polymer=true&itct=CBAQ8JMBGAEiEwiG1 vy3gdnsAhWLSLIKHXDkBu8%3D

Kristna professorer bland annat som förklarar varför dom började att tro på gud, om dom inte redan gjorde det.

Från ett vetenskapligt perspektiv.
Citera
2020-10-29, 06:12
Medlem
.
Senast redigerad av Apofatisk 2020-10-29 kl. 06:34.
Citera
2020-10-29, 06:16
Medlem
Citat:

frågan är felställd då det inte finns något som helst bevis för att det finns en gud. Därav uttrycket tro.
Citera
2020-10-29, 06:21
Medlem
Våra hjärnor är inte skapade för att förstå gudfrågan. Hade en levande bakterie i er mage förstått hur wifi-lösenordet från McDonalds fungerar? Det är där vi är.

Det är självklart att det finns en högre makt som har skapat universum men vad eller vem spelar ingen roll. Detta betyder inte heller att vi är speciella eller viktiga.
Tänk att du är uttråkad och drar till affären för att köpa en fet smällare. Sedan går du till en random plats i skogen och smäller den. Där blir det ett hål i marken och efter en period så blir det en myrstack. Skulle man påstå att myrorna kan definiera dig som gud? Antagligen. Ändå kanske du bara är en bortskämd skit. Din handling var iaf helt random.

Det är här religion har förstört rejält. Jag tror inte vi är meningsfulla. Ändå har vi skapats av en högre makt. Kanske någons söndagsunderhåll. Spelar ingen roll, för vi precis som bakterien och myran aldrig kommer att veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in