Citat:
Skilly - du har missuppfattat relationen mellan Trump och de lägst stående väljarna. VitruvianskeMannen verkar inte begripa att Trumps skattepolitik går hem hos stora delar av överklassen. Bara för att blå stater generellt är mer välutbildade betyder inte det att detta gäller alla demokrater i sagda stater. Inte ens majoriteten, pga stora klyftor mellan högutbildade och lågutbildade. Kalifornien har bland den sämsta utbildningen i USA, till exempel. Däremot flyttar många högutbildade dit för att investera i marknaden, och drar på så sätt upp medelvärdet.
Trumps väljare tjänade i snitt mer än Clintons och Sanders väljare i primärvalen 2016. Sänker man skatten för de rika så kommer de att uppskatta det. Däremot har Trump ett dåligt rykte, så som att han bara skulle locka hillbillies inom arbetarklassen (myt!), och det gör dem mindre benägna att erkänna sitt stöd. Ett mönster som noterats är att de hellre erkänner det online än att prata om det med någon som ringer. Ett av många exempel.
Trumps väljare tjänade i snitt mer än Clintons och Sanders väljare i primärvalen 2016. Sänker man skatten för de rika så kommer de att uppskatta det. Däremot har Trump ett dåligt rykte, så som att han bara skulle locka hillbillies inom arbetarklassen (myt!), och det gör dem mindre benägna att erkänna sitt stöd. Ett mönster som noterats är att de hellre erkänner det online än att prata om det med någon som ringer. Ett av många exempel.
Njae.. jag tror inte att jag missuppfattat något. Kommentaren jag citerade gav sken av att alla med låg IQ röstade vänster. Blå stater ÄR mer välutbildade, precis som du skriver. Och det gäller inte bara Cali, som du tar upp som exempel.
Lantisar röstar rött, stadsbor med utbildning röstar blått. Generellt. Och Stater där lantisarna trycks undan och mer utbildat folk flyttar in, som t.ex Texas, så börjar de byta färg.
De själviska höginkomsttagare du pratar om, som röstar rött, ät förhållandevis få.