2020-10-28, 21:40
Avslutad
Läskigt hur rätt Tegnell hade i våras när han sa att det är alldeles för tidigt att slutsummera ländernas olika coronahantering, att det skulle dröja ett år eller mer innan man kunde dra slutsatser om resultatet av de olika ländernas åtgärder.

Tegnell hade helt rätt där, det inser man efter de senaste veckorna utveckling.
Citera
2020-10-28, 21:40
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Å vad hade du och dina förnekarvänner explicit tänkt göra åt det?

Skrika och gapa på Flashback?

Anser du att det är fel så måste du och dina gelikar protestera.

Ser inga protester, varken på mynttorget eller piazzorna i Bryssel/Strasbourg.

Tvärtom.
Jag går ut och protesterar ifall samma drakoniska vansinne sprider sig till Sverige. Den saken är klar
Citera
2020-10-28, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleCb
Var finns uppgiften att dödligheten är 0.23 %?

https://www.who.int/bulletin/online_first/BLT.20.265892.pdf
Citera
2020-10-28, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Här https://experience.arcgis.com/experience/a6d20c1544f34d33b60026f45b786230

Har inte tittat på olika stadsdelar av Göteborg, har för dålig koll på dem.
Men de delar av Stockholm som drabbades hårdast i våras har hittills kommit mycket lindrigare undan nu på hösten.

Många tack!

Östra Göteborg som var mest drabbat i våras har nu typ 1/3 så många bekräftade fall jämfört med när det var som värst i våras trots att det provtas så oerhört mycket mer nu!

Och Angered har inte ens en tiondel så många fall.

Och i Stockholm är det ju häpnadsväckande få fall i Rinkeby och i Spånga/Tensta!!
Senast redigerad av trazke 2020-10-28 kl. 21:46.
Citera
2020-10-28, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Flockimmuniteten är ju på väg neråt i Sverige... Krävs rejält många fler smittade för att den ska öka.

Så tyvärr... Du kommer inte få flockimmunitet via smitta hur mycket du än önskar

Men med takten det ökar nu så kommer det ju bli just det. Och smittan hinner bränna igenom mer eller mindre hela Sverige innan vårvärmen kommer till undsättning.
Citera
2020-10-28, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att Tegnell säger att han inte tror på flockimmunitet utan vaccin får stå för honom, dock uppseendeväckande att de som vanemässigt sågar honom längs med fotknölarna lyssnar på budskapet, och än värre sprider det som någon slags sanning.

Tror det beror på vad man lägger i begreppet flockimmunitet, om man tror att det kommer radera ut viruset från jordens yta, då funkar inte flockimmunitet. Men för att viruset skall bli hanterbar på samma sätt som de andra förkylningsvirus/influenza vi har cirkulerande, det kommer hända...
Citera
2020-10-28, 21:47
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
ja men frankrikes beräkningar visar att 400.000 kommer dö om dom kör som oss, dvs inte gör så mycket åt saken

och då kan man börja fråga sig, är det värt att hålla frankrike öppet för att EN HALV MILJON i landet ska dö?

jag kan förstå att man offrar några tusen, men när vi pratar hundratusentals eller börjar närma oss miljoner, så går det inte att rättfärdiga.

det är bara av ren girighet som man skulle låta det ske.

så om macron sitter på korrekta analyser, trovärdig data, som visar på dödstal runt en halv mille om dom inte gör något, så tycker jag beslutet att göra lockdown känns rätt logiskt

Det som jag menar är knas är de löjligt låga talen för antalet smittade som dom säger sig måste nå för att öppna igen, 5000 fall per dag i ett land med 67 miljoner invånare. Det kommer man aldrig nå innan våren.
Citera
2020-10-28, 21:47
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Och du tror förstås att smittspridningen sker med masker på haha. Typiskt Tengele skitsnack som hans minions går på. Det är ju typ enbart i Sverige som det fortfarande finns folk som tror munskydd sprider smitta

Nej det tror jag inte. Däremot så tror jag effekten av munskydd är väldigt begränsad.
Citera
2020-10-28, 21:48
Medlem
I Danmark, som är världens största producent av minkskinn, smittades minkar med Covid-19 redan i somras och smittan har nu spridits till ca 150 minkfarmer. Nu visar det sig att 60% av de nysmittade människorna i dessa områden har en minkvariant av viruset. Statens Seruminstitut ser denna som "potentiellt problematisk" då den smittar människor emellan.

Rapporteras i Jyllandspostens liveblogg och refererar till en artikel bakom betalningsmur i tidningen Ingeniøren.
Citera
2020-10-28, 21:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Läskigt hur rätt Tegnell hade i våras när han sa att det är alldeles för tidigt att slutsummera ländernas olika coronahantering, att det skulle dröja ett år eller mer innan man kunde dra slutsatser om resultatet av de olika ländernas åtgärder.

Tegnell hade helt rätt där, det inser man efter de senaste veckorna utveckling.

Syftar du på denne Anders Tegnell? :

Citat:
– Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ”effektivt”, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.
Citat:
Anders Tegnell tror att ytterligare några fall kan dyka upp, men att spridningen i så fall fortsätter att vara lokal.
– Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.
Citat:
– Hur tror du att det kommer att gå med coronaviruset?
– Jag vet inte. Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt.

(källa)
Citera
2020-10-28, 21:50
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Så kan det nog vara samtidigt sker väl inga större förändringar på några veckor med tanke på att vaccin inte är någon snabb process. Men bara hoppas de sker genombrott

Eftersom man väntar i att ett visst antal blir smittade så är det väl lite lovande att det verkar ta lång tid.
Citera
2020-10-28, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
De flesta människor bor tillsammans med andra i en bostad, handlar, barn går i skolan, vuxna jobbar och en del äldre har hemtjänst. Det är ingen större skillnad om du bor på Södermalm eller i Lycksele, så tättbefolkat eller inte har nog mindre inverkan på smittspridningen (om man undantar flyktingläger och liknande där folk/familjer inte har en egen bostad).
Nej, precis. Det ska nog som sagt vara väldigt glesbyggt för att det ska vara en fördel mot ett virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in