2020-10-28, 19:15
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Helvete. Är vi tillbaka till de magiska T-cellerna igen som ingen utanför FHM:s fanclub bryr sig om då det är totalt fake news. De visar bara att en person möjligen tidigare drabbats av något annat coronavirus, typ en vanlig förkylning. De behöver inte ge något skydd mot Sara-cov2 över huvud taget.
Korsimmunitet är i allra högsta grad en verklighet. Och t-celler spelar en stor roll. Varenda medicinskt skolad person säger så.

Att enbart snöa in sig på antikroppar är det som är felaktigt eftersom en populations motståndskraft mot ett virus beror på fler saker än så.
Citera
2020-10-28, 19:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
"This means that everyone can and must contribute. What we are expected to do is simple: We need to wear masks and stick to hand hygiene. And we need to avoid the three C's: crowds, close contacts and closed spaces with poor ventilation. Only by protecting ourselves and each other we can reduce the spread of the virus and reduce the impact on our lives and livelihoods."

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/statement_20_1997

En rejäl pungspark på Tegnell. Nu måste de införa munskydd, Sverige sväljer ju med hull och hår allt annat skit som EU häver ur sig, helt okritiskt. Löfven lär får det svettigt.
Citera
2020-10-28, 19:16
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ja just sjukvårdspersonalen är ju ett mysterium. Relativt välutbildade och borde ju känna till datan som entydigt visar att de skulle rädda liv om de bar mask och visir även när de ej har symtom.

Det rekommenderas ju även starkt av WHO att all vårdpersonal bär mask på jobbet.

Men när min far gick till sin VC häromdagen och även sin kardiolog för ett par veckor sedan så bar ingen av läkarna mask. De var precis som flinande självgoda mongoloider! Sedan kliar de sig i huvudet och undrar hur corona kan sprida sig inom vården. Ett riktigt mysterium - jo jo.
Korta svaret: De följer FHMs råd ...
Citera
2020-10-28, 19:16
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det förväntas komma ut resultat under november som visar på >50%. Det kommer antagligen vara flera kandidater som ansöker om Emergency Use Authorization i USA nästa månad.
Samtidigt så jobbar våra forskare på karolinska med att ta fram covidvaccin till alpackor och andra lamadjur. Ska bli spännande att se vilken art det blir som får vaccinet härnäst. Kanske kängrur?
Citera
2020-10-28, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Korsimmunitet är i allra högsta grad en verklighet. Och t-celler spelar en stor roll. Varenda medicinskt skolad person säger så.

Att enbart snöa in sig på antikroppar är det som är felaktigt eftersom en populations motståndskraft mot ett virus beror på fler saker än så.
Dessutom är förekomst av antikroppar ett bevis på T-cellsaktivitet. Vad dessa okunniga än påstår.

T-celler är ju inte precis något om FHM hittat på .
Citera
2020-10-28, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Ett problem för att tillverka vaccin i stor skala kommer att vara rådande hårda miljöbestämmelser. Krävs väldigt mycket kemikalier och destillerat vatten för att tillverka ett vaccin, likväl som de flesta andra läkemedel. Ingenting skadligt får gå ut från faciliteterna/produktionsenheterna heller.

Blir spännande detta.

Vilka kemikalier krävs ?I hur stora mängder ? Kan du utveckla detta ?
För övrigt så är destillerat vatten en kemikalie.
Citera
2020-10-28, 19:19
Medlem
Madagascars avatar
Stockholm bidar sin tid:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/411OrG/stockholm-drojer-med-skarpta-rad-vi-diskuterar, nyss

Rotzén är tydligen tillförordnad smittskyddsläkare i Stockholm. Är hon bra? Vem är det som hoppat av eller blivit petad.

Av AB:s artikel får jag intrycket av att hon inte vågar göra ett skit utan FHM i ryggen. Är det så?

Igår fick jag intrycket att Skåne har ryggrad nog att agera självständigt från FHM men jag vet inte vad som rör sig bakom kulisserna.

Idag är det onsdag och enligt plan kommer sammankomstgränsen höjas till 300 fr o m söndag i Stockholm samt alla andra regioner (förutom Skåne).

Det verkar galet!
Citera
2020-10-28, 19:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Jeg tror ikke at danskerne er uinteresserede i Sveriges håndtering af Corona pandemien, men i Danmark har vi en PK-pesse som udvælger hvad der skal præsenteres og debateres i aviser og i TV, som Sverige har, men Sveriges mulighed for at undlade behandling af svage grupper er nævnt i f.eks. Jyllands Posten:

https://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE12070998/sverige-er-forberedt-paa-at-prioritere-mellem-coronapatienter/

Det är lite lustigt att du nämner att ni har en pk-press, när vi vill veta vad som verkligen hände eller hur det står till så läser vi dansk press.
Citera
2020-10-28, 19:22
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ja just sjukvårdspersonalen är ju ett mysterium. Relativt välutbildade och borde ju känna till datan som entydigt visar att de skulle rädda liv om de bar mask och visir även när de ej har symtom.

Det rekommenderas ju även starkt av WHO att all vårdpersonal bär mask på jobbet.

Men när min far gick till sin VC häromdagen och även sin kardiolog för ett par veckor sedan så bar ingen av läkarna mask. De var precis som flinande självgoda mongoloider! Sedan kliar de sig i huvudet och undrar hur corona kan sprida sig inom vården. Ett riktigt mysterium - jo jo.

Som jag skrev tidigare när jag jämförde svenska sjukvården med flygbranschen: (vill dock betona att jag inte kritiserar anställda inom sjuk och äldrevården - de följer Anders Tegnells rekommendationer. Det är Anders Tegnells personliga åsikter som påverkat personalen och svenska folkets motstånd till användandet av munskydd)

Ofattbart att det inte är munskydd-påbud på sjukhus och äldreboende. Samtidigt uppmanar Arlanda besökarna att bära just munskydd!

Något måste ha brustit ordentligt i Sverige när en flygvärdinna är mer medveten om lämpliga smittskyddsåtgärder än en sjuksköterska.

Ansvaret ligger helt och hållet på Anders Tegnell.

Flygvärdinnan följer internationella smittskyddsregler.

Sjuksköterskan följer Anders Tegnells anti-vetenskapliga linje.

Surrealistiskt att svenska flygbranschen erbjuder en säkrare miljö för sina anställda och passagerare än sjukhus och äldreboende!

Citat:
Hjälp oss att minska smittspridningen. För att undvika trängsel rekommenderar vi medföljande att ta avsked eller välkomna resenärer utanför terminal. När du vistas i terminal vill vi att du bär munskydd. Håll avstånd och var rädda om varandra!

källa swedavia
Citera
2020-10-28, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vi har också fått in smittan på äldreboenden. Har du någon källa som visar att det är övervägande på äldreboenden som de avlidna finns i Belgien?

Jag har inte sagt att det är övervägande på äldreboende som de avlidna finns i Belgien men jag läste idag om deras oro för att de nu fått in smitta bland de äldsta.

Frågan är väl var jag läst det, jag hängde på CNN och det finns gott om illavarslande info från Belgien, exempelvis att man inom vården ombeds fortsätta arbeta trots att man själv blivit smittad: (pga sjukfrånvaro och personalbrist)
https://edition.cnn.com/2020/10/27/europe/belgium-coronavirus-hospitals-intl/index.html

Det riskerar att ytterligare sprida smittan till oerhört sköra personer.
Citera
2020-10-28, 19:24
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
En rejäl pungspark på Tegnell. Nu måste de införa munskydd, Sverige sväljer ju med hull och hår allt annat skit som EU häver ur sig, helt okritiskt. Löfven lär får det svettigt.
Lite OT men, nej, de obstruerar en hel del. Och det mot vettiga saker. Att vi har det som vi har det hänger samman med det, eller rättare sagt: med deras beteende och självbild.
Deras motto gentemot EU är ”För dyrt, för krångligt och vi kan bäst själva.”
Känns det igen..?

Hela jäkla hanteringen av pandemin kan läsas in i mottot ovan.
Citera
2020-10-28, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Vad är poängen med ett vaccin om det bara skyddar några månader? Alltså man får antikroppar ett tag bara. Så har jag förstått det.
Oavsett om man haft Covid19 eller sedermera vaccineras så håller det här skyddet några månader bara om jag förstått det rätt?

Bra pengar för producenten. Bäst är ju om bara 60% vaccineras så smittspridningen kan fortsätta tills immuniteten avtagit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in