2020-10-28, 18:54
Medlem
Intressant att lyssna på folk från andra länder. Mörkandet av viruset spred sig tydligen fortare än viruset självt. Info fanns redan från början. Även på höga nivåer. Xi hade berättat för Trump om att det är "airborne" redan i början av våren. Tror det var i mars. Alla andra som följde nyheter därifrån insåg det också. Men alla betedde sig som bambi in the flashlights och sa att viruset kommer inte över gränsen till oss även då viruset härjade redan i turistlandet Italien.

Här Irish Times Europakorre Naomi O'Leary som delar sina erfarenheter om hur EU-politikerna agerade.
Skulle kunna handla om Sverige.

https://soundcloud.com/irishtimes-coronavirus/the-biggest-story-of-our-lives-part-2?utm_source=soundcloud&utm_campaign=wtshare&utm_m edium=Twitter&utm_content=https%3A//soundcloud.com/irishtimes-coronavirus/the-biggest-story-of-our-lives-part-2
Citera
Medlem
Målvakt i HV71, SDHL (damligan i Hockey) är långtidssjuk i Covid:
- https://www.gp.se/sport/ishockey/20-%C3%A5riga-anna-har-varit-sjuk-i-%C3%B6ver-200-dagar-efter-covid-19-1.36250927

Citat:
Hon insjuknade i covid-19 redan i april – och hade antikroppar en månad senare. Men Anna Amholt, 20, är fortfarande sjuk. Livet och hockeykarriären är satt på paus – 209 dagar senare.

Citat:
– Jag var ju elitidrottare. Jag var vältränad när jag fick det. Och jag har inga underliggande sjukdomar heller. Vad jag vet. Jag har inga allergier ens – och var frisk som en nötkärna. Tills covid kom ...
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hade ju varit intressant att läsa källan från WHO. Det är ett märkligt uttalande, eftersom de kliniska försöken bland annat är till för att utröna effektiviteten. Innan FAS3 för samtliga vaccin är avklarade går det ju egentligen inte att uttala sig om dess effektivitet. De flesta vaccin som de nämner har ju inte ens inlett FAS3 studier ännu. Det är bara ett fåtal som kommit så långt.

Det är ungefär som att säga vad slutresultatet i en hockeymatch kommer att bli två minuter in i första perioden.

Är det verkligen så eller gissar du nu? För de första tror jag inte tidningen bara tagit detta citat från tomma intet. För det andra är väl fas 3 primärt att testa vaccinet i en tillräckligt stor målgrupp för att beräkna sannolikheten för biverkningar. Dvs inte primärt effektivitet.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Jag vet inte vad de belgiska siffrorna säger oss andra egentligen. Det är väldigt tragiskt alltihop. De har återigen fått in smitta på äldreboenden så att hoppas på att flockimmunitet hjälper där är helt lönlöst.
Vi har också fått in smittan på äldreboenden. Har du någon källa som visar att det är övervägande på äldreboenden som de avlidna finns i Belgien?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
T celler verkar vara viktiga för immunförsvaret efter en naturlig infektion men vi har inte riktigt data ännu för att veta hur effektivt skyddet är

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7472965/

"The presence of SARS-CoV-2-specific T cells in the majority of convalescent patients is a promising sign that infection may give rise to immunity, but whether these T cells afford protection from reinfection remains to be tested."

Många vaccin förlitar sig på antikroppar i större utsträckning så kan ju vara så att immunitet ser olika ut för vaccinerade och naturligt smittade.

Nu mitt i andra vågen i Europa så kanske forskarna kan lista ut hur immuniteten fungerar. Måste ju vara många som blir utsatta för viruset en andra gång kan man tycka.

Både det humorala och cellulära immunsvaret spelar roll. Det som flera härinne som missförstått och tror att antikroppar ger immunitet. Det gör det på ett sätt eftersom cirkulerande antikroppar är neutraliserande så länge de finns. Men det är minnescellerna som ger den långvariga immuniteten och som triggas igång snabbt att producera nya antikroppar vid nästa infektion.
Citera
2020-10-28, 18:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noreplies
Om alla stänger sina gränser, och alla stannar hemma i 3 veckor så r det borta. Svårare är det inte.
Men det är jobbigt för såna som du som måste ut och knulla feta tinderbrudar
Riktigt så enkelt är det inte eftersom viruset smittar mellan djur och människor.

I Danmark har man fått in coronavirus i minkfarmar och en miljon minkar ska avlivas, https://svenska.yle.fi/artikel/2020/10/01/coronavirusutbrott-pa-minkfarmar-i-danmark-over-en-miljon-minkar-ska-avlivas

Även i Sverige har minkar corona på en farm, https://www.ja.se/artikel/2227109/corona-p-svensk-minkfarm.html

Edit
Ett vaccin är det enda som hjälper om inte viruset dör ut av sig själv, vilket det kanske gör så småningom.
Senast redigerad av Surtruten 2020-10-28 kl. 18:58.
Citera
2020-10-28, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noreplies
Om alla stänger sina gränser, och alla stannar hemma i 3 veckor så r det borta. Svårare är det inte.
Men det är jobbigt för såna som du som måste ut och knulla feta tinderbrudar

Alla stannar hemma medan folk dör på sjukhusen och i sina hem eftersom sjukvårds- och ambulanspersonalen är hemma, kärnkraftverken får härdsmälta eftersom personalen är hemma, difteriutbrott härjar eftersom vatten- och avlopp inte fungerar eftersom personalen är hemma ...

Nej, lägg ner fånerierna om att en lockdown kan utrota smittan. Enda resultatet blir att du skjuter smittan framför dig medan allt annat blir elände.
Citera
2020-10-28, 18:56
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Du bevisade just nu att du inte fattar någonting.

Har du koll på det jag och imbilden diskuterar kring fas 3 studier vaccin?
Citera
2020-10-28, 18:57
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Så här exakt stod det i den två dagar gamla artikeln .

” Världshälsoorganisationen WHO uppger att inget av de vaccin som är i kliniska försök, över 30 stycken, har klarat mer än 50 procents effektivitet.”
Jag tror du har missförstått. Verkar som du har länkat till Ny Teknik och en samling av korta vaccinnotiser från de senaste månaderna. Vid tidpunkten då det fanns ungefär 30 vaccinkandidater I kliniska försök så fanns det fortfarande inte nog med data för att visa >50% effektivitet.

Men nu har vi mer data och mer kandidater befinner sig i kliniska försök.

Du missförstod datumet och trodde att WHO hade sagt detta för ett par dagar sedan.
Citera
2020-10-28, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Efter vårens chocksiffror ligger de svenska dödstalen fortfarande i toppskiktet i förhållande till capita.

Frankrike kommer definitivt att passera oss, trots dubbla lockdowns. Troligen Tjeckien också.
Citera
2020-10-28, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Har du koll på det jag och imbilden diskuterar kring fas 3 studier vaccin?
Nej.

Det jag däremot kan säga är att inget vaccin fungerar utan lymfocyter.
Citera
2020-10-28, 18:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Riskfaktorer för att få långtids-covid är endometrios, utbrändhet och fibromyalgi.
Naturligtvis riskerar de som redan lider av något av ovanstående att drabbas hårdare men det finns många exempel på förut fullt friska, arbetande människor som nu drabbats av långtidscovid.

Har du någon källa till ditt påstående eller är den endast i ditt huvud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in