2020-10-28, 18:45
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Den belgiska utvecklingen är ju rätt fascinerande om man betänker att det var världens hårdast drabbade land i våras med dubbelt så många döda per capita som Sverige. Om de kan drabbas av en sådan här andra våg så kan vi i alla fall definitivt avskriva alla förhoppningar om en eventuell flockimmunitet. I den mån den finns så är den så liten att den är försumbar.

Det har väl redan sagts för många gånger i tråden redan men det är svårt att inte dra till med GoT-citat i sådana här tider: Winter is coming.
Sant! Bra poäng.

Belgien var hårdast drabbat av alla länder i Europa i våras och nu är de hårdast drabbat igen (förutom Tjeckien).

Ja, skitsnacket om flockimmunitet är ett dödligt skitsnack.
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-28 kl. 18:49.
Citera
2020-10-28, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Då kan du svara på om lymfocyter har någon korrelation till mängden antikroppar. Det borde du väl kunna svara på. Sköterska och allt?
OK, du tror inte att lymfocyter har någon påverkan på antikroppsbildning?

Här kan du läsa om lymfocyters betydelse för antikroppsbildningen.

(Min fetning).

Citat:
I det specifika försvaret har vi speciella vita blodkroppar, dendritiska celler; de är antigenpresenterande celler och finns i bla slemhinnor. De tar upp smittämnen och presenterar deras olika delar, antigenerna, för det specifika immunsystemets lymfocyter. Dessa celler bär receptorer specifika mot delar av olika smittämnen, men de kan även specifikt känna igen tex födoämnen och egen vävnad. Immunsystemets T-lymfocyter bildar med stöd av särskilda T-hjälparceller typ1 (Th1) specifika receptorer mot antigener på mikroorganismer, men även mot andra antigener. Dessa specifika T-celler kan döda exempelvis virusinfekterade celler, varefter neutraliserande antikroppar kan binda och oskadliggöra de frisatta viruspartiklarna. Detta försvar utlöser inflammation.
Immunförsvarets B-lymfocyter bildar specifika antikroppar mot den presenterade mikroorganismens antigener med stöd av speciella T-hjälparceller typ2 (Th2). Detta kan resultera i antikroppsmedierad immunitet förmedlad av olika typer av antikroppar som immunglobulin G (IgG), IgA, IgD och IgM. IgE-antikroppar skyddar mot vissa parasiter, men om de är riktade mot pollen etc kan de orsaka allergisk inflammation.

https://lakartidningen.se/tema-barnvaccinationer-1/2008/05/vaccination-ger-bra-immunsvar-hos-barn/

RDIT: Här kan du läsa mer om lymfocyter:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lymfocyt
Citera
2020-10-28, 18:47
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noreplies
Om alla stänger sina gränser, och alla stannar hemma i 3 veckor så r det borta. Svårare är det inte.
Men det är jobbigt för såna som du som måste ut och knulla feta tinderbrudar

Men alla kan inte stanna hemma. Sjukhus, vård-och omsorgsboenden, affärer, apotek, brandstationer..ja man kan ju räkna upp en mängd arbetsplatser där personal inte kan sitta hemma i soffan och jobba.
Citera
2020-10-28, 18:49
Medlem
Ytterligare en SHL-spelare är smittad av Covid, en tredje i Skellefteå (som alltså enligt deras lagläkare redan har >50% med antikroppar). Baserat på att Arvid Lundberg idag tackade nej till landslaget så är det inte så svårt att gissa vilken spelare det handlar om och att han smittats av en av de två tidigare i laget som redan identifierats, eller av någon i Linköping (men då är inkubationstiden i det övre spannet).

Jag återupprepar min fråga från tidigare idag, när tar SHL en paus? Eller räknar man helt enkelt med att alla lag snart har antikroppar på hela laget?

Jag hörde nu på sportradion också att Kungälv (SHE, damhandboll) inte bara har en bekräftad smittad spelare utan ett flertal misstänkt smittade också. De smittades alltså med stor sannolikhet av spelare i Önnered vid en match i SHE.

Detta med elitidrott går inte så bra just nu...
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Relativt mycket läsning men ungefär mitt i artikeln står det ungefär såhär ” who berättar att inget av de 30 vaccin som genomgår kliniska studier uppnår mer än 50% effektivitet” kan det tolkas annorlunda ?

https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-vaccin-mot-covid-19-6994317

Hade ju varit intressant att läsa källan från WHO. Det är ett märkligt uttalande, eftersom de kliniska försöken bland annat är till för att utröna effektiviteten. Innan FAS3 för samtliga vaccin är avklarade går det ju egentligen inte att uttala sig om dess effektivitet. De flesta vaccin som de nämner har ju inte ens inlett FAS3 studier ännu. Det är bara ett fåtal som kommit så långt.

Det är ungefär som att säga vad slutresultatet i en hockeymatch kommer att bli två minuter in i första perioden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Dit räknar jag definitivt inte lärare eller sjukvårdspersonal, lärarna har ju inte ens någon skyddsutrustning att skydda sig bakom.

Ja just sjukvårdspersonalen är ju ett mysterium. Relativt välutbildade och borde ju känna till datan som entydigt visar att de skulle rädda liv om de bar mask och visir även när de ej har symtom.

Det rekommenderas ju även starkt av WHO att all vårdpersonal bär mask på jobbet.

Men när min far gick till sin VC häromdagen och även sin kardiolog för ett par veckor sedan så bar ingen av läkarna mask. De var precis som flinande självgoda mongoloider! Sedan kliar de sig i huvudet och undrar hur corona kan sprida sig inom vården. Ett riktigt mysterium - jo jo.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Sådan så de politiske partier på spørgsmålet i 2019:

https://www.kristeligt-dagblad.dk/politik/valg-2019-det-mener-partierne-om-aktiv-doedshjaelp

Jeg vil prøve at undersøge om der foreligger undersøgelse om hvad befolkningen ønsker.

Tack, men jag tänkte mer på danskarnas syn på den svenska coronahanteringen, snackas det mycket om det? Herrgickhan menar ju att andra länders medborgare är fullständigt ointresserade av det svenska debaclet.
Citera
2020-10-28, 18:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Såklart att det blir fel.. men hur ska de få reda på det från början?
Det är ju inte skolan som mörkar. Bara att de inte får faktan på bordet.
Ja, jag vet, det är ju föräldrarna som då väljer att inte vara ärliga. Det borde vara tvingande att berätta eftersom det är en samhällsfarlig smitta? Man måste ju testa sig för att veta och då finns ju informationen där så de som valde att inte berätta kunde få en smäll på käften? Jag vet inte.😂
Citera
2020-10-28, 18:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

(Min fetning).

https://lakartidningen.se/tema-barnvaccinationer-1/2008/05/vaccination-ger-bra-immunsvar-hos-barn/

Så har mängden lymfocyter i blodet någon korrelation till mängden antikroppar. Ja, eller nej?
Citera
2020-10-28, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så har mängden lymfocyter i blodet någon korrelation till mängden antikroppar. Ja, eller nej?
Ja det har en korrelation. Läste du inte artikeln från läkartidningen?
Citera
2020-10-28, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

(Min fetning).

Helvete. Är vi tillbaka till de magiska T-cellerna igen som ingen utanför FHM:s fanclub bryr sig om då det är totalt fake news. De visar bara att en person möjligen tidigare drabbats av något annat coronavirus, typ en vanlig förkylning. De behöver inte ge något skydd mot Sara-cov2 över huvud taget.
Citera
2020-10-28, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Helvete. Är vi tillbaka till de magiska T-cellerna igen som ingen utanför FHM:s fanclub bryr sig om då det är totalt fake news. De visar bara att en person möjligen tidigare drabbats av något annat coronavirus, typ en vanlig förkylning. De behöver inte ge något skydd mot Sara-cov2 över huvud taget.
OK. Du bevisade just nu att du inte fattar någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in