2020-10-28, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Den belgiska utvecklingen är ju rätt fascinerande om man betänker att det var världens hårdast drabbade land i våras med dubbelt så många döda per capita som Sverige. Om de kan drabbas av en sådan här andra våg så kan vi i alla fall definitivt avskriva alla förhoppningar om en eventuell flockimmunitet. I den mån den finns så är den så liten att den är försumbar.

Det har väl redan sagts för många gånger i tråden redan men det är svårt att inte dra till med GoT-citat i sådana här tider: Winter is coming.

Jag vet inte vad de belgiska siffrorna säger oss andra egentligen. Det är väldigt tragiskt alltihop. De har återigen fått in smitta på äldreboenden så att hoppas på att flockimmunitet hjälper där är helt lönlöst.
Citera
2020-10-28, 18:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag sätter inte likhetstecken mellan leukocyter och antikroppar. Var får du det ifrån?

Jag undrar om du har en aning om vad du själv svamlar om. Det har du inte om du inte kan beskriva hur antikroppar bildas. Detta är trots allt en tråd under "vetenskap" och inte "allmänt svammel".

Sluta att svamla då - pucko! En sköterska som inte ens vet vad vita blodkroppar är för något. I rest my case.
Citera
2020-10-28, 18:38
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Utan att veta vart du fick detta ifrån så skulle jag gissa följande:

WHO har antagligen sett preliminär data från kanske 3-4 vaccinkandidater i fas-3, där man har gjort ett statistiskt test för att se om man kan påvisa >50% effektivitet med 95% sannolikhet.

Om man redan nu kan dra den slutsatsen med endast den inkompletta data som vi har för tillfället, så kommer vi antagligen hamna på en effektivitet som nog är betydligt högre.

Det jag har hört är att det finns flera vaccinkandidater som förväntas visa lovande resultat. Om ett par veckor ska du se att det kommer ut goda nyheter - oroa dig inte för den här 50% siffran som du nog har missförstått.

Så här exakt stod det i den två dagar gamla artikeln .

” Världshälsoorganisationen WHO uppger att inget av de vaccin som är i kliniska försök, över 30 stycken, har klarat mer än 50 procents effektivitet.”
Citera
2020-10-28, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sluta att svamla då - pucko! En sköterska som inte ens vet vad vita blodkroppar är för något. I rest my case.
Jag vet mycket väl vad "vita blodkroppar" är. Det är många olika typer av celler varav lymfocyter är en variant.

Om du nu själv är så kunnig är det väl en enkel match att beskriva var antikroppar kommer ifrån?

Hittills har du inte presterat någon kunskap. Bara svammel.
Citera
2020-10-28, 18:41
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Inte riktigt. I Danmark drog smittan iväg rejält i september och tidigt i oktober medan Sveriges ökning kom senare. Den 28 september var skillnaden störst då DK hade 118 nya fall per miljon invånare mot Sveriges 41 (7 dagars medelvärde). Danmark hade sedan en lugnare period och först den 26 oktober nådde man över 118 igen.

Jag tänkte mer på vad som hände i juni och juli. Då låg Sverige mycket högre än Danmark.

Smitta som importerades under sommaren, kan sedan ha spridit sig långsamt, för att sedan explodera under hösten. Ifall smittbärarna hade hållits ute under sommaren, så hade kanske hösten blivit lindrigare.

Ökningen i Danmark började långsamt i mitten av juli. Vad utlöste den ökningen? Utökades testningen just då? Eller kan Danmark ha importerat några smittbärare, som utgjorde fröet till höstens kraftiga ökning?
Citera
2020-10-28, 18:41
Medlem
Detta borde ju va våg 2, spanska sjukans andra våg slog till mest hos ungdomar har jag för mig, är det samma nu? Att ungdomar blir mer sjukare?
Citera
2020-10-28, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det är sorgligt och mycket oroande. Det finns alltför många som avfärdar detta som kärringgnäll och hypokondri. Nu kan de ju få lyssna på utrikeskorren Löfgren och förhoppningsvis inse att detta är verklighet och inget trams!

Riskfaktorer för att få långtids-covid är endometrios, utbrändhet och fibromyalgi.
Citera
2020-10-28, 18:42
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Länka gärna till det. Kan ärligt säga att jag inte tror det du skriver. Det går nämligen emot allt det jag läst om vaccinen från andra källor.

Relativt mycket läsning men ungefär mitt i artikeln står det ungefär såhär ” who berättar att inget av de 30 vaccin som genomgår kliniska studier uppnår mer än 50% effektivitet” kan det tolkas annorlunda ?

https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-vaccin-mot-covid-19-6994317
Citera
2020-10-28, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Detta borde ju va våg 2, spanska sjukans andra våg slog till mest hos ungdomar har jag för mig, är det samma nu? Att ungdomar blir mer sjukare?
Nej. Detta är ingen influensa. SARS-CoV-2 sprider sig mer i kluster än influensa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Exakt. Man kan ju bara hoppas att det sker med konsent och inte bara ett telefonsamtal från läkare och sen morfinspruta, tack och hej. Hur ser danskarna på saken?

Sådan så de politiske partier på spørgsmålet i 2019:

https://www.kristeligt-dagblad.dk/politik/valg-2019-det-mener-partierne-om-aktiv-doedshjaelp

Jeg vil prøve at undersøge om der foreligger undersøgelse om hvad befolkningen ønsker.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag vet mycket väl vad "vita blodkroppar" är. Det är många olika typer av celler varav lymfocyter är en variant.

Om du nu själv är så kunnig är det väl en enkel match att beskriva var antikroppar kommer ifrån?

Hittills har du inte presterat någon kunskap. Bara svammel.

Då kan du svara på om lymfocyter har någon korrelation till mängden antikroppar. Det borde du väl kunna svara på. Sköterska och allt?
Citera
2020-10-28, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Fast han drar ju dagens siffror. Hur kunde dom göra en print på den igår?
Dagens siffror har du här https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

https://www.facebook.com/carljohan.sonesson/posts/10158448941996391
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in