2020-10-28, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jävla vad tjockt det är här i Stockholm. Har nu börjat med munskydd ute efter jag bevittnat folk nysa och ha sig på gatan. Inte en chans att hålla 2 meter. Knappast ens armlängdsavstånd.

Hittade en lösning med engångsmunskydd då jag upptäckte att jag hade bara ett med mig. Sprayade med handsprit. Borde ha ihjäl coronan.
Du kanske blir lite "groggy" på det.
Citera
2020-10-28, 17:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Antikroppar är inte primärt för immunitet. Det är istället lymfocyter som bär immunitet.

Det är inget annat än vita blodkroppar. De ökar i antal när vi blir infekterade, exempelvis drabbas av cancer.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Ibland önskar jag att jag hade fel oftare. För smittspridningen av SARS-COV2 verkar onekligen säsongsbunden. Med över 2000 rapporterade covid-19 fall i Sverige idag så verkar inte 5000 fall om dagen i november otroligt. När vi sedan går in i den egentliga högsäsongen för SARS-COV2 i december så kommer det att bli ännu värre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Dessutom är det ju redan så det är. Riskgrupperna tvingas låsa in sig, samtidigt som smittan härjar fritt ute i samhället. Riskgrupper och sjukvårdspersonal uppgår till 2,6 miljoner invånare. Men inte ens de som inte tillhör någon definierad riskgrupp går säker.

Det finns många fullt friska 25-åringar som hamnat i krematorium efter att ha insjuknat i Covid19. Så mycket för den friheten. När folk beter sig som idioter behövs en stark stat.
Tyvärr lever vi nu i en totalt koko verklighet där lallande hö-hö idioter befolkar allmänna utrymmen som leds av en ännu värre lallande regering som inte lägger två strån i kors för att stoppa fortsatt smittspridning.

Jag förstår inte din poäng, om inte riskgrupperna låser in sig så måste ju alla andra låsa in sig, det blir ju ännu fler inlåsta.

Att "många fullt friska 25-åringar" har avlidit är ju direkt fel. Jag förstår inte varför du vill sprida information som inte är riktig. I hela åldersgruppen 20-29 år har 9 personer avlidit med covid-19, hur många av dessa som var fullt friska framgår inte, men det troliga är förstås att de tillhörde en riskgrupp pga kronisk sjukdom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irish-Guy
Sydsvenskan rapporterar att det var mindre folk än vanligt på tåg och bussar i Skåne idag jämfört med igår.

Samtidigt rapporterar GP att Västra Götalands Region i stor utsträckning inte tillåter att deras kontorspersonal jobbar hemifrån och i Uppsala har mängden på stan och krogen minskat men inte i kollektivtrafiken.

Varför lyckas Skåne bättre såhär direkt? Mer patriotiska invånare? Har de varit tydligare med att informera direkt?

Uppsala är ingen bilstad, det har rödgröna sett till. Sedan september är det ordinarie parkeringsavgifter i stan igen, svårt eller omöjligt att parkera nära. Klart att om alla beslut pekar medborgarna mot att använda kollektivtrafiken mer så är det ganska svårt att i nästa steg säga åt dom att inte använda kollektivtrafiken alls. Nu på senhösten ställer också fler in cykeln troligtvis, därav att kanske fler och fler kommer börja åka buss. Plånboken styr.
Senast redigerad av frankkk 2020-10-28 kl. 17:26.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Löfvén gömmer sig likt Biden.

En annan person som varit osynlig en tid är Björn Olsen. Ett tag hörde jag mer från honom än från tanten här hemma. Tveksamt om förändringen är till det bättre.Bäst hade nog varit om båda använt munskydd.
Kan man förvänta sig att Björn Olsen kommer tillbaka i en andra våg. Ebba och Jimmie kanske putsar upp honom inför julen. Han var ju tidigare deras favorit.
Citera
2020-10-28, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Patientsekretessen kan inte åsidosättas med hänvisning till en samhällsfarlig smitta.

Snickelisnack. De kan säga generellt att nu har vi ett smittfall på skolan/boendet så nu stänger vi ner. De behöver inte säga att just Kalle blivit smittad. Men när jag tänker efter så kan de faktiskt göra även det så att folk som varit nära Kalle kan testas (åtminstone om de bott i ett civiliserat land).

Om någon har syfilis t.ex så utförs smittspårning trots att det kan äventyra sekretessen för den som gått runt och spridit syfilis. Jag tror inte att det råder andra lagar för corona.
Citera
2020-10-28, 17:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ibland önskar jag att jag hade fel oftare. För smittspridningen av SARS-COV2 verkar onekligen säsongsbunden. Med över 2000 rapporterade covid-19 fall i Sverige idag så verkar inte 5000 fall om dagen i november otroligt. När vi sedan går in i den egentliga högsäsongen för SARS-COV2 i december så kommer det att bli ännu värre.

Säsongsbundet i relation till skolloven ja. Det har jag sagt sedan mars månad och nog fick jag rätt.
Citera
2020-10-28, 17:27
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
En annan person som varit osynlig en tid är Björn Olsen. Ett tag hörde jag mer från honom än från tanten här hemma. Tveksamt om förändringen är till det bättre.Bäst hade nog varit om båda använt munskydd.
Kan man förvänta sig att Björn Olsen kommer tillbaka i en andra våg. Ebba och Jimmie kanske putsar upp honom inför julen. Han var ju tidigare deras favorit.

Han är med i en artikel på dagens Expressen.

https://www.expressen.se/nyheter/experternas-avradan-tycker-inte-det-ar-okej/
Citera
2020-10-28, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Det är inte vad vi diskuterar här. Vi kan konstatera att en artikel från Expressen som inte ens påstår det IMBILDEN hävdar (alltfler barn får mycket svåra symptom) överhuvudtaget inte är en källa.
Du! Jag får faktiskt ursäkta mig... jag läste lite fel bakåt i tråden..
Citera
2020-10-28, 17:30
Medlem
arbetets avatar
Nu börjar det smyga sig in på äldreboendena i Skåne:

Flera smittade inom äldrevården och LSS i Hässleholm
På Hässleholms äldreboenden har nio patienter och nio i personalen testats positivt för corona. Dessutom är sex brukare och fyra i personalen på LSS-boende också smittade.

Under onsdagen höll Hässleholms kommun en presskonferens gällande smittoläget i kommunen, där de framför allt pekade på den ökade smittspridningen på äldreboenden. Kommunen befarar att ännu fler kan vara smittade, och fler provsvar kommer på torsdag och fredag.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/flera-smittade-inom-aldrevarden-och-lss-i-hassleholm
Citera
2020-10-28, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Även den andra Anders (W) från fhm varit osynlig, han blev ju drabbad av coronan i våras..har han möjligtvis lagt av eller gör annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in