2020-10-28, 13:51
Medlem
Sommarvikingens avatar
Jag är nästan säker på att företaget där jag jobbar inte går efter kollektivavtalet och det gick nyligen i konkurs. Ändå fick jag 4 månaders uppsägningstid istället för 1, varför? Jag kan givetvis ha fel och företaget kanske går efter kollektivavtalet men om det inte skulle vara så kan jag tycka att det är märkligt.
Citera
2020-10-28, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag är nästan säker på att företaget där jag jobbar inte går efter kollektivavtalet och det gick nyligen i konkurs. Ändå fick jag 4 månaders uppsägningstid istället för 1, varför? Jag kan givetvis ha fel och företaget kanske går efter kollektivavtalet men om det inte skulle vara så kan jag tycka att det är märkligt.

Det handlar nog om statlig lönegaranti vid konkurs. Så nu är det jag som betalar din lön .
Citera
2020-10-28, 15:25
Medlem
Citat:

Finns inte mycket i ett konkursbo som har högre prioritet än löner till anställda.
Citera
2020-10-28, 16:06
Medlem
Därför att uppsägningstiden inte styrs av kollektivavtal utan av lagen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-198280-om-anstallningsskydd_sfs-1982-80

11 § För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.

Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av
...
- fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,
Citera
2020-10-28, 16:11
Medlem
Larasofts avatar
Citat:

Det framgår av LAS hur lång uppsägningstid du har vid uppsägning av konkursförvaltaren.
Citera
2020-10-28, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Därför att uppsägningstiden inte styrs av kollektivavtal utan av lagen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-198280-om-anstallningsskydd_sfs-1982-80

11 § För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.

Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av
...
- fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,

Den lagen är dispositiv så anställningsavtalet kan innehålla andra längder på uppsägningstiden.
Citera
2020-10-28, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Den lagen är dispositiv så anställningsavtalet kan innehålla andra längder på uppsägningstiden.

Ja, men omskrivningen får inte försämra för arbetstagaren. Sedan så krävs det i sådana fall ett avtal mellan företaget och facket vilket det inte finns i detta fall då kollektivavtal saknar.
Citera
2020-10-28, 22:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Det handlar nog om statlig lönegaranti vid konkurs. Så nu är det jag som betalar din lön .

Eller han själv, antar TS också betalar skatt. Rör sig om lönegarantin antagligen, om nu det inte är så att företaget är under rekonstruktion, och TS har missuppfattat det som konkurs?
Citera
2020-10-29, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Eller han själv, antar TS också betalar skatt. Rör sig om lönegarantin antagligen, om nu det inte är så att företaget är under rekonstruktion, och TS har missuppfattat det som konkurs?

Systemet med statlig lönegaranti är nog bra i grunden. Men fusk/otillbörligt utnyttjande förekommer. En fd vän till mig lät bli att söka nytt jobb tills lönegarantin var på väg att upphöra. Därefter fick han omedelbart ett nytt jobb. Ett halvår betald ledighet var inte fel. Personen ifråga röstade på sd !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in