2020-10-28, 12:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Holland är helt öppen med sin flockimmunitetsstrategi. Liknar våran, men här heter det inte flockimmunitetsstrategi. Kolla videon i tweeten.

Dr Zoë Hyde
@DrZoeHyde
Did the Netherlands try to use children to create herd immunity?

“So we want to keep people getting infected, including children who visit daycares?”

“Yes, possibly through children ... who will infect each other ... They might infect a father or mother”

https://twitter.com/DrZoeHyde/status/1321017142578352129

Det är exakt FHMs ”strategi”, vi har ju dessutom email där Tegnell vill skynda på flockimmuniteten genom att hålla skolorna öppna sånatt barnen sprider det snabbare.
Citera
2020-10-28, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Livsmedelsverket.

Råd om extra vitaminer och mineraler
D-vitamin
Alla barn upp till två års ålder.
Barn och vuxna som inte äter fisk och D-vitaminberikade livsmedel.
Barn och vuxna som bär kläder som täcker ansikte, armar och ben eller inte är ute i solen under sommaren.
Alla äldre över 75 år.
Men det där är väl så som det stått i årtionden.

Den mängd folk äter för att hålla sig motståndiga mot coronavirusets härjningar i kroppen är tusentals procent mer än vad staten vanligtvis rekommenderar. Staten rekommenderar 10-20 mcg medan doserna folk tar ofta är 60-120 mcg och ibland mer än så.

Statens vanliga RDI är inte i närheten av mängderna som det talas om när det kommer till coronaviruset.

Jag syftade såklart på om staten gjort något uttalande om högre doser nu p.g.a. viruset.
Citera
2020-10-28, 12:44
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Eftersom vi fortsatt är på ett vetenskapligt forum och inte konspirationer så ger jag mig inte rörande fakta.

Är det inte smittskyddsläkaren i varje region som kan bestämma om lokala regler och restriktioner? Alltså inom ramen av smittskyddslagen.
Statsepidemiolologen arbetar väl mer med nationella och internationella ärenden/ frågor.

Rätta mig om jag har fel.
Citera
2020-10-28, 12:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Franska läkarkåren kritiska mot franska strategin - vill se en nationell lockdown

Vi får hoppas att Frankrike reder ut detta och kan undvika en katastrof. Nu blir det helt uppenbart att allt nedtonande och förnekande satt oss i skiten ordentligt.

källa guardian

Ja, här har vi skolfrågan igen,

” Frédéric Valletoux, the president of the French Hospital Federation, said Wednesday on France-Inter radio.
He called for a full, month-long lockdown, saying: “This wave will be much more devastating for the hospital system. Hospitals won’t manage if we don’t take drastic measures.”
Business owners and some politicians are pushing for a compromise, such as local lockdowns in the hardest-hit areas, or a lockdown that would allow schools to stay open.”
Citera
2020-10-28, 12:48
Medlem
Smart försökskanin. Killen tog egen antigentest och fick veta att han fått vaccin och inte placebo.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13299645
Citera
2020-10-28, 12:49
Medlem
.Dostoj.s avatar
https://www.expressen.se/nyheter/experternas-avradan-tycker-inte-det-ar-okej/

Bakterieprofessorn Agnes Wold tycker höstlovsweekends på färjor är coronasäkert och går bra. (Vet vi inte redan att det smittas på rätt duktigt på färjorna?)
Däremot tycker hon weekendresor med flyg är en dålig idé pga miljöskäl.
De kunde lika gärna frågat ngn miljötant om ovanstående.
Citera
2020-10-28, 12:50
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Vi snittar runt 3 avlidna per dag i oktober. TROTS "ökad" smittspridning. Trots att skolorna nu har varit öppna i snart tre månader.

Det räcker nu. Det enda humana vore att deklarera "pandemin" som ÖVER.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Smittan sprids även på skolorna.

Västmanland: Hög smittspridning i länet, framförallt inom tre av tio kommuner. Den största smittspridningen sker huvudsakligen i länets skolor.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WOOvR2/larmet-till-regeringen-okad-smittspridning-i-17-av-21-regioner

Finns en faktaruta där det står information om hur smittoläget är i varje enskild region.
Citera
2020-10-28, 12:51
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja jämfört med en annan flåsig och fysisk inomhussport som utövas lite här och var i vårt avlånga land, jag tänker på handboll så sticker hockeyn ut på ett oförklarligt sätt. Luftkvalitet vid rinken borde därför förbättras med någon sorts ac med filter.

Tror inte det handlar om luften enbart när det gäller hockey-spelare.
1. Omklädningsrummet bör ha kontaktsmitta som främsta fara om spelarna slarvar.

2: Den som stått nära isen under spel bör ha sett hur spelarna far runt och spottar ner på isen stup i kvarten, sen gör någon en inbromsning på samma "losk-ställe" där då ett moln av av slaskis far upp i luften och träffar motspelaren, speciellt vanligt när man blockerar vid sargen. Då is/snö kan hålla virus vid liv under mycket lång tid tippar jag att isplanen helt enkelt utgör en rejäl smittkälla om man har 2 lag med snusspottande spelare. Sen åker ju ismaskinen runt i pauserna och jämnar till isen, den bör ju då sprida ut viruset med sin mekaniska isutjämnare/slipning. Hade det varit luften borde ju även publiken insjuknat, men det är spelarna som drabbas värst enl medierna.

Egentligen borde det vara lätt att kolla, skicka dit någon med en vanlig svab och testa på ismaskinens underdel mellan 2-3 perioden.....
Citera
2020-10-28, 12:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Jag tror inte att det blir någon ökning från 50 till 300.

”Den senaste tiden har antalet coronasmittade i Sverige ökat, och nu spår forskaren Emma Frans att den planerade höjningen till 300 personer i sittande publik kan bli svår.
– Vi får se om det verkligen kommer att genomföras, säger hon i SVT:s Morgonstudion.
Det var för en dryg vecka sedan som statsminister Stefan Löfven (S) under en pressträff berättade att maxantalet för sittande publik nu höjs till 300 personer.

Men med tanke på den senaste tidens smittspridning är Emma Frans tveksam till om det kommer gå att genomföra. Hon säger också att det kan bli tal om lokala restriktioner i Stockholm och Västra Götaland givet utvecklingen där.”

svt.se
Citera
2020-10-28, 12:52
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att det finns en ovilja att stänga skolorna håller jag med om. Det är uppenbart att många länder drar sig för att göra det. Det betyder dock inte att det inte skulle vara verkningsfullt ur smittspridningssynpunkt. Vi har ju trots allt lärt oss en del under pandemin. Exempelvis att smittöverföring främst sker i inomhusmiljö där det vistas många tätt inpå varandra. Där det råder stor utsträckning av sociala kontakter. Där det tjoas och sjungs. Där många människor andas in samma luft. Där människa A, träffar B, som träffar C, som träffar D.
Skolmiljön är närmast den perfekta miljön för virus att spridas i. Så gott som samtliga kriterier uppfylls. Alla som haft barn i förskole- och skolåldern vet hur lätt virus sprids i skolmiljö. Hur smittan ökar enormt varje höst när barnen träffas igen. Det här Covid19 viruset sprids precis på samma sätt som andra virus. Det är inget hokus pokus.

Vilka länder är "överens" om att det är verkningslöst att stänga skolor? Enda anledningen till att många länder drar sig för att stänga skolorna är ju att man bedömer att det skapar skada på samhällsekonomin. Man är rädd för att för många vuxna inte kommer att kunna arbeta och att BNP ska sjunka och att arbetslösheten ska öka. Jag tror inte att man är särskilt överens om att stängda skolor inte skulle ha en smittskyddande verkan.

I Västmanland sprids smittan just nu mest i skolorna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WOOvR2/larmet-till-regeringen-okad-smittspridning-i-17-av-21-regioner

Läs i faktarutan om smittoläget i de olika regionerna.
Citera
2020-10-28, 12:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Menar du därmed att testningen i Örebro nu är avsevärt mycket högre än var det var för ett par veckor sedan!?

Menar du att det kan innebära att Örebro inte är den region i landet som har störst smittspridning just nu!?
Jag menar att tester inte har utförts i normal utsträckning och att siffrorna är lägre än vad de skulle vara annars.
Citera
2020-10-28, 12:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Smittan sprids även på skolorna.

Västmanland: Hög smittspridning i länet, framförallt inom tre av tio kommuner. Den största smittspridningen sker huvudsakligen i länets skolor.

Finns en faktaruta där det står information om hur smittoläget är i varje enskild region.

Ja, så är det. De är drivande i pandemin, det har jag trott hela tiden. Bara dårar vägrar inse det.

Detta betyder inte att jag är för att skolorna stängs ned. Det har jag aldrig varit, förutom i början av pandemin, det som krävs är mer distansundervisning samt bättre skydd för lärare i riskgrupp eller med anhörig i riskgrupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in