2020-10-28, 09:07
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Beror väl på hur ombytesrummen används. Om ett lag har haft en bortamatch byter de om i det rummet. Sedan kommer nästa lag och byter om i samma rum.
Och om nu omklädningsrummen används av olika lag efter varandra, måste man väl ändå ta för givet att de rengör och spritar mellan varven.
Citera
2020-10-28, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ge dig nu, Johan Nöjd var så pass oroad att han ändå skulle snacka ihop sig med sjukvårdsdirektören om vika råd de skulle gå ut med i förväg. Talar det för eller emot att Tegnell och Nöjd hade olika uppfattningar om när, eller om, man borde agera?

”Så det blir inga lokala restriktioner på måndag?

– Nej, inte på måndag morgon i alla fall. Det blir i så fall under nästa vecka om det blir något därifrån, säger Johan Nöjd.

Råd kommer
Nu ska smittskyddet och hälso- och sjukvårdsdirektören ”snacka ihop sig” kring vilka råd man ändå kommer att gå ut med i morgon, torsdag:

– Är det något man ska tänka på redan nu är det att inte gå på den här after worken eller dopet eller bröllopet. Till och med kanske inte den lilla kräftskivan. Sociala sammanhang med folk man inte träffar varje dag på jobbet ska man tänka sig noga för kring, säger Johan Nöjd, smittskyddsläkare.

– Eftersom det är så mycket fall just nu och där det går igen att man tror att man blivit smittad i privata sammanhang.”

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/beskedet-blir-inga-lokala-restriktioner-nu

Eftersom vi fortsatt är på ett vetenskapligt forum och inte konspirationer så ger jag mig inte rörande fakta.
Citera
2020-10-28, 09:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Fel tänk epidemiologi nr 1. Att två personer ser ut att smittat varandra behöver inte betyda att det är direkt mellan dem. Det kan vara en tredje person som smittat de båda. Därför måste man kartlägga alla lag som varit i samma rink eller ombytesrum under en given period.
Men herre gud, nu har det ju varit stora delar av lag som visat sig smittade. Inte en person här eller där.
Citera
2020-10-28, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Och om nu omklädningsrummen används av olika lag efter varandra, måste man väl ändå ta för givet att de rengör och spritar mellan varven.

Har du någon källa på att så görs?
Citera
2020-10-28, 09:10
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Slemhinnorna påverkas av luftfuktigheten och blir lättare att infektera vid torr luft. Kring 50% RH är bra för människor. Sen överlever virus olika bra i olika RH.

Väldigt intressant att korrelationen är så stor för corons.

'"The team found that they needed only the relative humidity to predict cases of SARS-CoV-2, which is a measure of the water vapor in the air. When there is lower humidity, the air is drier. They discovered that for every 1 percent decrease in relative humidity, there was a 7 to 8-percent increase in cases."
Intressant.

Med risk för att starta en trådsanning, slår det mig nu att munnskydd eventuellt bidrar till att hålla slemhinnorna fuktiga. Åtminstone upplevs det svettigt och fuktigt i dem.
Citera
2020-10-28, 09:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

Det tror jag inte att man kan ta för givet. Man kan snarare ta för givet att det inte sker. De omklädningsrum där man spritar golven är nog lika sällsynta som snöflingor i Saharaöknen.
Citera
2020-10-28, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Men herre gud, nu har det ju varit stora delar av lag som visat sig smittade. Inte en person här eller där.

Principen gäller i alla fall. Du måste kartlägga alla lag som befunnit sig på rink eller omklädningsrum inom given tid.
Citera
2020-10-28, 09:12
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Har du någon källa på att så görs?
Nej, självklart inte men så gör man ju överallt nu.
Har du någon källa på att man inte rengör och spritar omklädningsrummen om de används efter varandra av olika lag? (det var ju du som först kom med påståendet)
Citera
2020-10-28, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Överlag tror inte jag att det sker särskilt mycket smittöverföring utomhus. Det är i inomhusluften smittöverföringen sker. AC-anläggningar tror jag är en stor bov. De både avfuktar och virvlar runt luften. Tittar man i USA verkar smittan också spridits mest i de varmare delstaterna, såsom Texas och Arizona. Kan ju finnas ett samband här tänker jag.

Nej, enligt kartan jag såg igår, så är det i alla nordliga stater som det ökar nu.
Citera
2020-10-28, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Överlag tror inte jag att det sker särskilt mycket smittöverföring utomhus. Det är i inomhusluften smittöverföringen sker. AC-anläggningar tror jag är en stor bov. De både avfuktar och virvlar runt luften. Tittar man i USA verkar smittan också spridits mest i de varmare delstaterna, såsom Texas och Arizona. Kan ju finnas ett samband här tänker jag.
Nej, precis. Det krävs nog att man får ner inomhussmittan till väldigt låga nivåer, för att synliggöra de som smittas utomhus.

AC är nog bidragande, men jag uppfattar det ändå som att smittan sprids långsammare där man har ett varmare klimat. Texas och Kalifornien puttrade väldigt långsamt, och låg långt efter nordöstra USA, trots att både Texas och Kalifornien är tätbefolkade stater som fick in smitta tidigt. Man är väl mer utomhus, helt enkelt.
Citera
2020-10-28, 09:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nej, enligt kartan jag såg igår, så är det i alla nordliga stater som det ökar nu.

Okej, de sydligare staterna har kanske redan brunnit igenom nu. Viruset verkar trivas i de flesta miljöer, men tror det ändå finns de som är värre än andra.

Största anledningen till att smittan minskade under sommaren i Sverige, tror jag främst berodde på att skolorna stängde. Inte att vi fick annat klimat. På samma sätt tror jag att den ökade smittan nu under hösten också kan tillskrivas de öppna skolorna. Något man inte vill prata högt om. Framförallt inte från Folkhälsomyndighetens sida.
Citera
2020-10-28, 09:18
Medlem
Vi snittar runt 3 avlidna per dag i oktober. TROTS "ökad" smittspridning. Trots att skolorna nu har varit öppna i snart tre månader.

Det räcker nu. Det enda humana vore att deklarera "pandemin" som ÖVER.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in