2020-10-28, 10:12
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det bubblar här och var. Två sjukhusanställda har nyligen fått Covid19 i mellersta Sverige.

En av dem ligger nu på IVA.

Det slarvas fortfarande. Även personal har svårt att begripa allvaret, otroligt nog.

En av personerna gick till jobbet med sjukdomssymptom, som jag fattat det.

Fantastiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Måste erkänna att det förvånar mig. Man ser då och då sjukvårdsanställda som går ut i media och verkligen uppmanar folk att vara försiktiga och skydda sig. De är slutkörda med att vårda Covid19-sjuka.

Samtidigt på samma sjukhus finns det egna anställda som jobbar utan skydd, inga ansiktsmasker, inga visir när de behandlar patienter. Man skriver in patienter på avdelningar utan att covid19-testa dem. Patienter som sedan delar sovsalar med andra patienter och där blir behandlade av personal som vandrar runt från patient till patient utan skydd. Det är inte direkt konstigt att smittan sprids på sjukhusen och att vissa avdelningar tvingas stänga. Man kan ju tycka att det inte borde vara jättesvårt att strama upp de här rutinerna. Inte under en pandemi som denna.

Det är ju ingen rocket science det handlar om. Skyddsutrustning som tidigt i pandemin var en bristvara är ju inte heller samma brist på nu. Det går att jobba betydligt bättre med detta på sjukhusen om bara viljan hade funnits. Det känns inte som den gör det. Har svårt att se pengar som en särskilt stor faktor i det hela heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Som tidigare vårdanställd (med 2 månader inom covidvården bakom mig) kan jag bara hålla med dig. Din beskrivning är helt korrekt. Personalens attityd är j-igt märklig. Både uskor, läkare, SSK och adm-personal har slarvat från dag 1.

Detta med ytor verkar vara särskilt svårt att fatta. Diverse tröjor, munkjackor och ytterkläder dras fortfarande runt på vissa avdelningar, och det är ganska troligt att viruset kan släpas hem och överleva på kläderna i flera dagar, men den här aspekten verkar alltför många inte greppa.

Ofattbart att det inte är munskydd-påbud på sjukhus och äldreboende. Samtidigt uppmanar Arlanda besökarna att bära just munskydd!

Något måste ha brustit ordentligt i Sverige när en flygvärdinna är mer medveten om lämpliga smittskyddsåtgärder än en sjuksköterska.

Ansvaret ligger helt och hållet på Anders Tegnell.

Flygvärdinnan följer internationella smittskyddsregler.

Sjuksköterskan följer Anders Tegnells anti-vetenskapliga regler.

Surrealistiskt att svenska flygbranschen erbjuder en säkrare miljö för sina anställda och passagerare än sjukhus och äldreboende!

Citat:
Hjälp oss att minska smittspridningen. För att undvika trängsel rekommenderar vi medföljande att ta avsked eller välkomna resenärer utanför terminal. När du vistas i terminal vill vi att du bär munskydd. Håll avstånd och var rädda om varandra!

källa swedavia
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-10-28 kl. 10:15.
Citera
2020-10-28, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vad är problemet, du skrev: Beror väl på hur ombytesrummen används. Om ett lag har haft en bortamatch byter de om i det rummet. Sedan kommer nästa lag och byter om i samma rum. Så om du kräver källa för att jag då svarade och menar på att man kan förvänta sig att man nu under corona har extra hygien åtgärder för att undvika sådan smitta, så borde väl även du då komma med en källa som visar att man inte rengör omklädningsrummen mellan det att olika lag använder de. Eller ska andra ge källor men inte du?

Reglerna är att omklädningsrummen ska städas mellan lagbyten. Huruvida man kör med desinfektion/sprit på ytor framgår dock inte; städning är något ganska brett begrepp. Jag ser inte att man kan ta för givet att man använder desinfektion på exempelvis tagytor. Därav min fråga.

När det gäller påståenden är det alltid bra att använda källor som styrker detta. Frågor är inte påståenden så de behöver inte styrkas. Inte heller åsikter behöver styrkas.
Citera
2020-10-28, 10:16
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du har snöat in för mycket på skolorna!

I norge skrev de just igår att stänga skolorna är något det kommer undvika in i det sista.

Ingen förnekar att det kan ske smitta även där, men om det hade haft en sådan påverkan som du tror på, hade ju alla länder börjat med att stänga skolorna.

De länder som stängde i våras är ju överens om att det var ett misstag.
Du verkar vara den enda som inte håller med.
Jag gissar att de har lite mer på fötterna än dig

Skolorna har viss påverkan, de övre klasserna mer än de lägre. Att andra länder skulle vara överens om att stänga skolorna skulle ha varit ett misstag är felaktigt. Man stängde skolorna i våras för att motverka spridningen snabbt och effektivt och undvika att massor av människor dog i onödan.

Ingen vill stänga skolor, det är en ganska kraftig åtgärd med ganska stora negativa konsekvenser. Alla åtgärder har negativa konsekvenser, men man föredrar att till dom lindrigare först om det är möjligt. Det handlar inte heller om att stänga skolor utan att övergå i distansundervisning.

I Finland har några regioner under hösten tillfälligt övergått i distansundervisning efter att klusterutbrott skett. Det har handlat om 2-3 veckor långa "stängningar" för att vända trenden och tvinga ner spridningen till en lägre nivå.

I t.ex. Vasa fick man ett klusterutbrott i slutet av September för att några studentföreningar ansåg sig odödliga och ordnade ett antal blöta evenemang. Där steg fallen från att ha legat på 2-3 om dagen till 70-80 om dagen på en veckas tid.
Regionala åtgärder som infördes direkt smittfallen började öka var:
- Distansundervisning (klass 4-6 2 veckor, klass 7 och uppåt, gymnasier, universitet tre veckor)
- Begränsade öppethållstider för krogar (stängning vid 23)
- Ishockey och fotbollslaget (representationslaget) flyttade fram alla hemmamatcher i oktober.
- Stark rekommendation om munskydd alltid då man rörde sig ute i samhället.
- Förbud för allmäna sammankomster med mer än tio personer under oktober månad.

Nu har antalet smittade gått snabbt neråt i snart tre veckor och ligger numera under tio fall per dag.
Citera
2020-10-28, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kom igen nu...

Det stora problemet är väl inte att lagen smittar varandra de få gånger och den lilla tid de spelar match med varandra!? Det stora problemet torde ju vara att aktiviteten i sig smittar. 24 i LHC har ju funnits positiva. I samma lag alltså.

Mitt förslag är att bänken och båset är en signifikant del i att hockeyn är en extra drabbad idrott. Tiden på isen är säkert också viktig.
Så länge som de smittar varandra så får man spridning mellan städer. Att de smittar varandra bör ju vara uppklarat rätt snabbt, efter smittan I våras hade mer än halva Skellefteås lag antikroppar.

Gissningsvis så smittar de mer på träningen än i omklädningsrummet. De kör med flera olika rum på träningarna för att minska riskerna.
Citera
2020-10-28, 10:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Man borde kunna sätta liknande sensorer som de nämner i artikeln även i enkla munskydd.

Kanske någon gör en studie och undersöker hypotesen:

munskydd -> ökad luftfuktighet i inandningsluften -> fuktiga slemhinnor -> mindre infektionsrisk

Ifall hypotesen finnes vara sann kommer inte Tegnell ta det som inteckning på att man bör bära munnskydd men resten av världen kanske bryr sig.

Ja, väldigt enkelt sätt att fukta slemhinnorna så känns uppenbart. Du får kontakta nån som studerat munskydd med ideen?
Citera
2020-10-28, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, precis. Det krävs nog att man får ner inomhussmittan till väldigt låga nivåer, för att synliggöra de som smittas utomhus.

AC är nog bidragande, men jag uppfattar det ändå som att smittan sprids långsammare där man har ett varmare klimat. Texas och Kalifornien puttrade väldigt långsamt, och låg långt efter nordöstra USA, trots att både Texas och Kalifornien är tätbefolkade stater som fick in smitta tidigt. Man är väl mer utomhus, helt enkelt.
Texas, Florida och Kalifornien gick upp under AC säsongen, deras högsommar.
Citera
2020-10-28, 10:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
När du skriver att "länder är överens" blir jag lite fundersam. Vad menar du med det?
Ländernas finansministrar kanske? Ett land är ju ingen fysisk person och alla tycker nog inte likadant i något land. Har heller inte hört talas om huruvida det skulle skett någon demokratisk omröstning vare sig bland politiker eller allmänhet om det är lämpligt att stänga skolorna för att bekämpa pandemin. Överens är nog ett ord vi kan stryka i det här sammanhanget. Det existerar helt enkelt inte.

Individen ifråga menar såklart att dessa länder innehar samma politiska linje i frågan. Sluta missförstå allt.
Citera
2020-10-28, 10:26
Medlem
Madagascars avatar
Örebro rapporterar idag 129 nya smittade (totalen är nu 4539). Förra onsdagen rapporterade örebro 72 nya smittade. Dvs, idag en vecka senare rapporterar de 80% fler.

Örebro har nu rapporterat 715 nya smittade de senaste 7 dagarna. Det bor ca 300 000 i Region Örebro. Detta ger 238 per 100 000 och 7 dagar. Detta måste betyda innebära att Örebro är den region i landet med högst smittspridning.

Dags att agera i Örebro??

https://www.regionorebrolan.se/statistik-sjukdomsfall
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-cases-per-county-and-day

(Som jämförelse kan nämnas att i Stockholm är motsvarande siffra 125.
Jag tittar ofta på hur det går för Tyskland. I Bremen, Tysklands mest drabbade Bundesland, är motsvarande siffra 143:
https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Fallzahlen.html)
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-28 kl. 10:48.
Citera
2020-10-28, 10:26
Medlem
Hexen666s avatar
Överdödlighet för respiratorisk infektion har varit lägre än normalt i England sedan Maj:

https://www.cebm.net/covid-19/22268/

Överdödligheten i England drivs nu av hjärtattacker, stroke, diabetes. Inte covid
Citera
2020-10-28, 10:27
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Reglerna är att omklädningsrummen ska städas mellan lagbyten. Huruvida man kör med desinfektion/sprit på ytor framgår dock inte; städning är något ganska brett begrepp. Jag ser inte att man kan ta för givet att man använder desinfektion på exempelvis tagytor. Därav min fråga.

När det gäller påståenden är det alltid bra att använda källor som styrker detta. Frågor är inte påståenden så de behöver inte styrkas. Inte heller åsikter behöver styrkas.
Fast du kom med ett påstående som du inte styrkte.
Men ok, jag länkar, men då hoppas jag att du också gör det.
”Uppmana till att om möjligt byta om hemma före och efter aktiviteter.
”Städa oftare toaletter och ytor som många tar i.”

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/verksamheter/information-till-idrotts--och-traningsanlaggningar/

Jag skulle tro att omklädningsrummen tillhör ”sådana ytor” och om de nu används vilket man helst inte ska göra, så ska de rengörs regelbundet och ofta. speciellt mellan det att olika lag använder de, kan man ju förvänta sig. Väntar med spänning på din länk att de inte rengörs och att man inte följer rekommendationerna.
Citera
2020-10-28, 10:27
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jodå, det finns en förklaring. Man försökte sig på med samma sak 2009/2010, med svininfluensan. Globalistiska organisationer och läkemedelsindustrin slog på stora trumman. Men då lyckades man inte på samma sätt. Nu har man lyckats dupera tillräckligt många, kanske för att det sitter så många korrupta svin på maktpositioner och bara spelar med, vad vet jag.

Men något mördarvirus är det absolut inte, den verkar inte vara värre än Asiaten 1957. Den motiverar absolut inte de massiva nedstängningarna vi ser runt om i världen. Det är en helt annan agenda bakom. Makt, kontroll, pengar, omdaning av samhället
Stockholms läkarförening tycker att man ska återinföra tuffare restriktioner
https://www.svd.se/lakarforening-aterinfor-tuffare-restriktioner

Men enligt Hexen666 så är väl dom med i den här komplotten. Stockholms läkarföreing vill ha makt och pengar
Citera
2020-10-28, 10:30
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Överdödlighet för respiratorisk infektion har varit lägre än normalt i England sedan Maj:

https://www.cebm.net/covid-19/22268/

Överdödligheten i England drivs nu av hjärtattacker, stroke, diabetes. Inte covid
Har du hört ordet källkritisk.
Ser ju ut som om både förra året och året innan dess hade lägre dödlighet efter maj.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in