Citat:
Ursprungligen postat av
ParMobil
Du har snöat in för mycket på skolorna!
I norge skrev de just igår att stänga skolorna är något det kommer undvika in i det sista.
Ingen förnekar att det kan ske smitta även där, men om det hade haft en sådan påverkan som du tror på, hade ju alla länder börjat med att stänga skolorna.
De länder som stängde i våras är ju överens om att det var ett misstag.
Du verkar vara den enda som inte håller med.
Jag gissar att de har lite mer på fötterna än dig
Att det finns en ovilja att stänga skolorna håller jag med om. Det är uppenbart att många länder drar sig för att göra det. Det betyder dock inte att det inte skulle vara verkningsfullt ur smittspridningssynpunkt. Vi har ju trots allt lärt oss en del under pandemin. Exempelvis att smittöverföring främst sker i inomhusmiljö där det vistas många tätt inpå varandra. Där det råder stor utsträckning av sociala kontakter. Där det tjoas och sjungs. Där många människor andas in samma luft. Där människa A, träffar B, som träffar C, som träffar D.
Skolmiljön är närmast den perfekta miljön för virus att spridas i. Så gott som samtliga kriterier uppfylls. Alla som haft barn i förskole- och skolåldern vet hur lätt virus sprids i skolmiljö. Hur smittan ökar enormt varje höst när barnen träffas igen. Det här Covid19 viruset sprids precis på samma sätt som andra virus. Det är inget hokus pokus.
Vilka länder är "överens" om att det är verkningslöst att stänga skolor? Enda anledningen till att många länder drar sig för att stänga skolorna är ju att man bedömer att det skapar skada på samhällsekonomin. Man är rädd för att för många vuxna inte kommer att kunna arbeta och att BNP ska sjunka och att arbetslösheten ska öka. Jag tror inte att man är särskilt överens om att stängda skolor inte skulle ha en smittskyddande verkan.