2020-10-28, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Borde inte ökade antal smittade ge fler döda?

Dödstalen kommer att öka, vi ligger några veckor efter Danmark i den ökade smittan, å där kan man nu se att antalet döda/dag sakta ökar. Nu har vi ju 70+ ute i samhället mer frekvent också, så om några veckor kan vi nog se en mer tydlig trend.
Citera
2020-10-28, 09:32
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror att Texas skulle klassas som en relativt tätbefolkad stat, med amerikanska mått.
Nej det kan man inte påstå:
https://simple.wikipedia.org/wiki/List_of_U.S._states_by_population_density
Citera
2020-10-28, 09:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vi bör alla kunna vara överens om att den troligaste smittvägen iallafall inte är omklädningsrummen, eller?
Omklädningsrummen kan det inte vara som gör hockeyn extra utsatt. Precis som du skrivit tidigare så bör omklädningsrum utgöra lika stor faktor för smittspridningen inom alla lagsporter.
Citera
2020-10-28, 09:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Ja det tycker jag absolut.
Att ha nån slags nollvision vad gäller dödsfall är inte görbart.
Att tvinga en grupp individer till självisolering i åtta månader ser du inte som ett problem? Att ta livet av äldre med morfin utan att de fått träffa någon läkare är helt ok? Att förvägra dem syrgas, dropp och ordinerad medicin för att i stället ge dem pallativvård direkt är helt ok tycker du?

Ingen förespråkar en nollvision, det är ju ren utopi som endast dårar kan framföra som argument.
Citera
2020-10-28, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Antalet döda stiger nu i rask takt i såväl Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Ryssland, Ukraina.
Här hemma i Sverige stiger det inte lika mycket, men jag tror vi har haft ett enormt tapp vad gäller antalet smittade VS mörkertal i början av pandemin. Fortsätter smittspridningen vilket den av allt att döma tycks göra, lär även våra dödstal skjuta i höjden. Det är närmast oundvikligt om man inte gör nedstängning och det finns det en enorm ovilja till att göra i Sverige. Större ovilja än i de flesta andra länder.

Det är rätt ointressant att jämföra dödstal med "covid"-märkning länderna emellan. Det som är intressant är att jämföra TOTALT antal döda för en period för att bedöma om vi har ett dödligt virus att göra med.
Citera
2020-10-28, 09:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Omklädningsrummen kan det inte vara som gör hockeyn extra utsatt. Precis som du skrivit tidigare så bör omklädningsrum utgöra lika stor faktor för smittspridningen inom alla lagsporter.

Ja, eller hur? Jag kan inte mycket om hockey men att deras omklädningsrum skulle vara orsaken förstod jag inte riktigt när Tegnell påpekade det.
Citera
2020-10-28, 09:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du har snöat in för mycket på skolorna!

I norge skrev de just igår att stänga skolorna är något det kommer undvika in i det sista.

Ingen förnekar att det kan ske smitta även där, men om det hade haft en sådan påverkan som du tror på, hade ju alla länder börjat med att stänga skolorna.

De länder som stängde i våras är ju överens om att det var ett misstag.
Du verkar vara den enda som inte håller med.
Jag gissar att de har lite mer på fötterna än dig

Att det finns en ovilja att stänga skolorna håller jag med om. Det är uppenbart att många länder drar sig för att göra det. Det betyder dock inte att det inte skulle vara verkningsfullt ur smittspridningssynpunkt. Vi har ju trots allt lärt oss en del under pandemin. Exempelvis att smittöverföring främst sker i inomhusmiljö där det vistas många tätt inpå varandra. Där det råder stor utsträckning av sociala kontakter. Där det tjoas och sjungs. Där många människor andas in samma luft. Där människa A, träffar B, som träffar C, som träffar D.
Skolmiljön är närmast den perfekta miljön för virus att spridas i. Så gott som samtliga kriterier uppfylls. Alla som haft barn i förskole- och skolåldern vet hur lätt virus sprids i skolmiljö. Hur smittan ökar enormt varje höst när barnen träffas igen. Det här Covid19 viruset sprids precis på samma sätt som andra virus. Det är inget hokus pokus.

Vilka länder är "överens" om att det är verkningslöst att stänga skolor? Enda anledningen till att många länder drar sig för att stänga skolorna är ju att man bedömer att det skapar skada på samhällsekonomin. Man är rädd för att för många vuxna inte kommer att kunna arbeta och att BNP ska sjunka och att arbetslösheten ska öka. Jag tror inte att man är särskilt överens om att stängda skolor inte skulle ha en smittskyddande verkan.
Citera
2020-10-28, 09:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Fan är det som händer! Nu är det igång igen. Djävla viruset finns visst överallt. Inget vaccin eller bot i sikte. Det är ju helt sjukt detta virus. Måste vara framställt i ett lab.
Citera
2020-10-28, 09:40
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Mycket bra idé du fick!

Finns ju mätningar på RH i masker. Om nu smittrisken minskar med många procent per RH så är ju en enkel tygmask effektiv

https://www.nature.com/articles/s41370-018-0089-y
Man borde kunna sätta liknande sensorer som de nämner i artikeln även i enkla munskydd.

Kanske någon gör en studie och undersöker hypotesen:

munskydd -> ökad luftfuktighet i inandningsluften -> fuktiga slemhinnor -> mindre infektionsrisk

Ifall hypotesen finnes vara sann kommer inte Tegnell ta det som inteckning på att man bör bära munnskydd men resten av världen kanske bryr sig.
Citera
2020-10-28, 09:42
Medlem
Citat:
Ja, eller hur? Jag kan inte mycket om hockey men att deras omklädningsrum skulle vara orsaken förstod jag inte riktigt när Tegnell påpekade det.

https://www.svt.se/sport/ishockey/darfor-smittar-corona-mer-inom-ishockeyn
Citera
2020-10-28, 09:42
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Att tvinga en grupp individer till självisolering i åtta månader ser du inte som ett problem? Att ta livet av äldre med morfin utan att de fått träffa någon läkare är helt ok? Att förvägra dem syrgas, dropp och ordinerad medicin för att i stället ge dem pallativvård direkt är helt ok tycker du?

Ingen förespråkar en nollvision, det är ju ren utopi som endast dårar kan framföra som argument.

I stort sett ja.

Dock kanske haft det lite öppnare för de mellan 70 och 80.

Det du beskriver är döden på ett äldreboende, och är samma sak som händer när en skröplig gamling dör av t.ex influensa också.
Väldigt många verkar ha svårt att förstå att det dör flera hundra gamlingar varje dag i Sverige, året om.
Citera
2020-10-28, 09:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du har snöat in för mycket på skolorna!

I norge skrev de just igår att stänga skolorna är något det kommer undvika in i det sista.

Ingen förnekar att det kan ske smitta även där, men om det hade haft en sådan påverkan som du tror på, hade ju alla länder börjat med att stänga skolorna.

De länder som stängde i våras är ju överens om att det var ett misstag.
Du verkar vara den enda som inte håller med.
Jag gissar att de har lite mer på fötterna än dig

Jag tror att mycket av frustrationen, iaf för min egen del, beror på att de så länge förnekat skolornas roll i spridningen av viruset. När man känner att informationen är ologisk och oärlig blir fokus ännu kraftigare vid just de sakerna som undanhålles eller ignoreras. När så inte tillräckligt görs för att skydda t ex lärare i riskgrupp eller med anhöriga i riskgrupp blir det ännu värre. Att vara lärare och anhörig till någon ur riskgrupperna och tvingas gå och jobba bör ju leda till stor psykisk påfrestning tänker jag. Det är ju helt omöjligt att skydda sig från smittan i grundskolan t ex.

Många länder började ju faktiskt med att stänga skolorna i våras? Iallafall då de tog till mer drastiska åtgärder som att stänga restauranger osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in