Citat:
Ursprungligen postat av
Moschata
Bra att du visade dessa här i tråden!
Jeg fant også en interessant artikkel fra 19.01.2019 i Romerikes blad som jeg ikke har lest før, og jeg har ikke sett innholdet i denne artikkelen i andre avisers artikler heller. Jeg tenker at det er veldig negativt og tragisk hvis innholdet i denne artikkelen ikke ble publisert i landsdekkende aviser, med tanke på hvis AE var i live og GM ikke leste Romerikes blad men leste Vg, Dagbladet, Nrk og/eller Aftenposten og at GM eventuelt dermed ikke fikk vite om denne muligheten som Elden beskriver her.
Har noen av dere lest dette i VG eller noen av de andre landsdekkende avisene i Norge?
(19.01.2019)
"Stjerneadvokat John Christian Elden, som i noen tiår har jobbet med de største kriminalsakene i landet, oppfordrer gjerningsmennene til å overgi seg. Han tar til orde for at de kan prøve å forhandle frem en avtale om mulig straffereduksjon eller såkalt påtaleunnlatelse, som betyr at påtalemyndigheten ikke tar ut tiltale i en sak, og er dermed sikret å slippe straff."
"- Hvis man er i en situasjon etter så lang tid, og hun fortsatt er i live, og de lurer på hva de skal gjøre, så er det beste de bør gjøre å kontakte advokat. En advokat har taushetsplikt, og skal kunne gi råd ut ifra situasjonen, sier Elden til Nettavisen.
Han frykter at gjerningspersonene av frykt for å risikere mange år i fengsel kan ta livet av kidnappende Falkevik Hagen.
- Vi risikerer at vi står i en situasjon der gjerningspersonene lurer på om de skal tørre å melde seg og sørge for at hun blir frigitt, som gjør at de kan risikere å få et tosifret antall år i fengsel, eller om de skal løse problemet på en annen måte ved å kvitte seg med henne og fjerne spor.
- I et slikt dilemma er det mye bedre at hun kommer tilbake enn at vedkommende får en straff.
Han mener at gjerningspersonene kan ha gode kort på hånden med tanke på å få til en form for avtale med politiet og påtalemyndigheten. Elden trekker frem et eksempel fra 90-tallet da Munch-maleriet «Skrik» ble stjålet fra Nasjonalgalleriet i Oslo."
https://www.rb.no/nyheter/kriminalitet/tom-hagen/fryktscenarioet-er-at-gjerningsmennene-tar-livet-av-henne-av-frykt-for-a-bli-straffet/s/5-43-970036
Edit: Jeg ser at Rb.no linker til en artikkel i Nettavisen som omhandler de samme uttalelsene fra Elden m.m.
https://www.nettavisen.no/nyheter/--fryktscenarioet-er-at-gjerningsmennene-tar-livet-av-henne-av-frykt-for-a-bli-straffet/3423581430.html
Fra Nettavisens artikkel:
"Øst politidistrikt ønsker ikke å kommentere Eldens utspill spesifikk, men appellerer til at kidnapperne skal vise livstegn fra Falkevik Hagen."
(Samme sitat står også i artikkelen i Rb.no)