2020-10-28, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Intrycket Johan Nöjd gav var att läget var allvarligt och att något måste göras.

Så du tror inte att både Tegnell och Johan Nöjd var ense om att något måste göras från och med att föreskriften blev gällande:

Citat:
– Tegnell tycker inte det är läge än och vi är ganska överens, säger smittskyddsläkare Johan Nöjd.

Citat:
– Dels tycker de kanske inte att det är läge än, och möjligheten ges inte juridiskt förrän på måndag så vi ska ha ett nytt möte igen på måndag, säger Johan Nöjd, smittskyddsläkare i Region Uppsala.

– Det skulle vara lättare om man såg tydligt att smittan härrörde från studenter, då skulle åtgärder sättas in där. Men den delen har gått ned så bilden är mycket mer spridd.

Så det blir inga lokala restriktioner på måndag?

– Nej, inte på måndag morgon i alla fall. Det blir i så fall under nästa vecka om det blir något därifrån, säger Johan Nöjd.
Citera
2020-10-28, 08:39
Medlem
Det bubblar här och var. Två sjukhusanställda har nyligen fått Covid19 i mellersta Sverige.

En av dem ligger nu på IVA.

Det slarvas fortfarande. Även personal har svårt att begripa allvaret, otroligt nog.

En av personerna gick till jobbet med sjukdomssymptom, som jag fattat det.

Fantastiskt.
Citera
2020-10-28, 08:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så du tror inte att både Tegnell och Johan Nöjd var ense om att något måste göras från och med att föreskriften blev gällande:
Det var inte det jag skrev.
Citera
2020-10-28, 08:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Intressant att topp 6 har väldigt bra kontroll på pandemin samt att det sägs att så många somalier dog av Covid i våras i Sverige. Jag vill inte spekulera mer om detta då man ju kan hamna i fängelse för sådana tankebrott i Swedistan men som sagt - väldigt intressant. Är corona lite av ett IQ-test? Är det Darwin som skojar till det med oss från sin himmel och skickar ner Corona för att bevisa sina teorier?

Ja, de länder som ligger i topp vad gäller att hålla tillbaks Coronan också har en befolkning som utmärks av högst IQ i världen. Jag tror också att det i många länder i Asien finns en utbredd kultur av empati och medmänsklighet. Man vill inte skada andra människor för att uppfylla sitt ego och personliga tillfredsställelse för stunden. I många länder med lägre IQ finns en lägre grad av konsekvenstänk av typen "gör jag så här nu, blir utfallet det här imorgon". Det är betydligt mer våld- och våldsbrott i länder där befolkningen har lägre genomsnittlig IQ. Jag tror många gånger det är konsekvenstänket som saknas. Jag är arg nu, så därför slår jag ihjäl den jag är arg på med en knölpåk. Reptilbeteende. Befolkningen i mer utvecklade länder med högre genomsnittlig IQ är mer behärskade och tänker med hjärnan och inte med ryggraden eller kuken. Däri ligger den stora skillnaden. Det är också därför de lyckas bättre med sin pandemibekämpning. Det är i alla fall min teori.
Citera
2020-10-28, 08:43
Medlem
Citat:
Det var inte det jag skrev.

Du skrev att de var oense. "Tvärtom mot vad smittskyddsläkaren ville."

Skilj på fakta och dina egna spekulationer.
Citera
2020-10-28, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, de länder som ligger i topp vad gäller att hålla tillbaks Coronan också har en befolkning som utmärks av högst IQ i världen. Jag tror också att det i många länder i Asien finns en utbredd kultur av empati och medmänsklighet. Man vill inte skada andra människor för att uppfylla sitt ego och personliga tillfredsställelse för stunden. I många länder med lägre IQ finns en lägre grad av konsekvenstänk av typen "gör jag så här nu, blir utfallet det här imorgon". Det är betydligt mer våld- och våldsbrott i länder där befolkningen har lägre genomsnittlig IQ. Jag tror många gånger det är konsekvenstänket som saknas. Jag är arg nu, så därför slår jag ihjäl den jag är arg på med en knölpåk. Reptilbeteende. Befolkningen i mer utvecklade länder med högre genomsnittlig IQ är mer behärskade och tänker med hjärnan och inte med ryggraden eller kuken. Däri ligger den stora skillnaden. Det är också därför de lyckas bättre med sin pandemibekämpning. Det är i alla fall min teori.

De har också ett uttalat flockbeteende (följ kejsaren). Att gå mot röd gubbe är "förbjudet" så det gör man inte, även om det inte finns några bilar så långt ögat når.
Citera
2020-10-28, 08:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du skrev att de var oense. "Tvärtom mot vad smittskyddsläkaren ville."

Skilj på fakta och dina egna spekulationer.
Nöjd säger ju dessutom att ” vi är ganska överens”, försiktigt uttalat att de inte är överens.

Det står ju i det som du själv så ivrigt letade upp?🤷🏼‍♀️
Citera
2020-10-28, 08:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det bubblar här och var. Två sjukhusanställda har nyligen fått Covid19 i mellersta Sverige.

En av dem ligger nu på IVA.

Det slarvas fortfarande. Även personal har svårt att begripa allvaret, otroligt nog.

En av personerna gick till jobbet med sjukdomssymptom, som jag fattat det.

Fantastiskt.

Måste erkänna att det förvånar mig. Man ser då och då sjukvårdsanställda som går ut i media och verkligen uppmanar folk att vara försiktiga och skydda sig. De är slutkörda med att vårda Covid19-sjuka.

Samtidigt på samma sjukhus finns det egna anställda som jobbar utan skydd, inga ansiktsmasker, inga visir när de behandlar patienter. Man skriver in patienter på avdelningar utan att covid19-testa dem. Patienter som sedan delar sovsalar med andra patienter och där blir behandlade av personal som vandrar runt från patient till patient utan skydd. Det är inte direkt konstigt att smittan sprids på sjukhusen och att vissa avdelningar tvingas stänga. Man kan ju tycka att det inte borde vara jättesvårt att strama upp de här rutinerna. Inte under en pandemi som denna.

Det är ju ingen rocket science det handlar om. Skyddsutrustning som tidigt i pandemin var en bristvara är ju inte heller samma brist på nu. Det går att jobba betydligt bättre med detta på sjukhusen om bara viljan hade funnits. Det känns inte som den gör det. Har svårt att se pengar som en särskilt stor faktor i det hela heller.
Citera
2020-10-28, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sen finns ju bänken också... Intill rinken. Med typ samma luftfuktighet och temperatur som inne på rinken. Där sitter man tätt, spottar och snörvlar mellan inhoppen. Säkert en perfekt miljö för spridning av Coronan.

Och det är därför som lagen smittar varandra?

Skellefteå fick smittan från Linköping. Västerås fick smittan från Karlskoga. I våras fick Luleå smittan från Skellefteå. Osv osv. Smittspridning mellan lagen sker på isen.
Citera
2020-10-28, 08:50
Medlem
Citat:
Nöjd säger ju dessutom att ” vi är ganska ense”, försiktigt uttalat att de inte är överrens.

Det står ju i det som du själv så ivrigt letade upp?🤷🏼‍♀️

Hade de inte varit överens skulle inget beslut kommit efter mötet på måndagen, när föreskriften blev gällande. Så enkelt är det.
Citera
2020-10-28, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Måste erkänna att det förvånar mig. Man ser då och då sjukvårdsanställda som går ut i media och verkligen uppmanar folk att vara försiktiga och skydda sig. De är slutkörda med att vårda Covid19-sjuka.

Samtidigt på samma sjukhus finns det egna anställda som jobbar utan skydd, inga ansiktsmasker, inga visir när de behandlar patienter. Man skriver in patienter på avdelningar utan att covid19-testa dem. Patienter som sedan delar sovsalar med andra patienter och där blir behandlade av personal som vandrar runt från patient till patient utan skydd. Det är inte direkt konstigt att smittan sprids på sjukhusen och att vissa avdelningar tvingas stänga. Man kan ju tycka att det inte borde vara jättesvårt att strama upp de här rutinerna. Inte under en pandemi som denna.

Det är ju ingen rocket science det handlar om. Skyddsutrustning som tidigt i pandemin var en bristvara är ju inte heller samma brist på nu. Det går att jobba betydligt bättre med detta på sjukhusen om bara viljan hade funnits. Det känns inte som den gör det. Har svårt att se pengar som en särskilt stor faktor i det hela heller.

Som tidigare vårdanställd (med 2 månader inom covidvården bakom mig) kan jag bara hålla med dig. Din beskrivning är helt korrekt. Personalens attityd är j-igt märklig. Både uskor, läkare, SSK och adm-personal har slarvat från dag 1.

Detta med ytor verkar vara särskilt svårt att fatta. Diverse tröjor, munkjackor och ytterkläder dras fortfarande runt på vissa avdelningar, och det är ganska troligt att viruset kan släpas hem och överleva på kläderna i flera dagar, men den här aspekten verkar alltför många inte greppa.
Citera
2020-10-28, 08:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag ser statistiken men varför är egentligen torr luft problemet och kalla temperaturer problemet?

Tidigare vill jag minnas att det gick ett resonemang om att vid kalla temperaturer tar det tid för skyddande vätska att dunsta så viruset överlever längre på ytor etc.

Men är det något i själva inandningen som gör att viruspartiklar lättare infekterar om det är kallt och torrt?

Slemhinnorna påverkas av luftfuktigheten och blir lättare att infektera vid torr luft. Kring 50% RH är bra för människor. Sen överlever virus olika bra i olika RH.

Väldigt intressant att korrelationen är så stor för corons.

'"The team found that they needed only the relative humidity to predict cases of SARS-CoV-2, which is a measure of the water vapor in the air. When there is lower humidity, the air is drier. They discovered that for every 1 percent decrease in relative humidity, there was a 7 to 8-percent increase in cases."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in