2020-10-27, 09:56
Medlem
Doctors avatar
Northmill har öppnat för att ansöka om det nya kreditkortet som ersätter Rebilla. Trist nog så verkar det nya kortet inte ha någon cashback överhuvudtaget, så det känns inte intressant alls.
Citera
2020-10-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Northmill har öppnat för att ansöka om det nya kreditkortet som ersätter Rebilla. Trist nog så verkar det nya kortet inte ha någon cashback överhuvudtaget, så det känns inte intressant alls.
Och deras prislista imponerar inte

Administrativ avgift: 39 kr per månad
Årsavgift: 0 kr
Uttagsavgift bankomat: 3 %, dock lägst 35 kr
Valutaväxlingsavgift: 0 kr
Valutaväxlingspåslag: 1,5 %
Nytt kort (trasigt/slitet/stulet/borttappat/blockerat kort): 69 kr
Kortförnyelse (utgånget kort): 0 kr
Beställa PIN-kod: 20 kr
Övertrasseringsavgift: 95 kr (vid övertrassering med 200 kr eller mer)
Förseningsavgift (per försening): 190 kr
Påminnelsesavgift (per påminnelse): 60 kr
Avgift för inkassokrav (per inkassokrav): 180 kr
Citera
2020-10-27, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Och deras prislista imponerar inte

Administrativ avgift: 39 kr per månad
Årsavgift: 0 kr
Uttagsavgift bankomat: 3 %, dock lägst 35 kr
Valutaväxlingsavgift: 0 kr
Valutaväxlingspåslag: 1,5 %
Nytt kort (trasigt/slitet/stulet/borttappat/blockerat kort): 69 kr
Kortförnyelse (utgånget kort): 0 kr
Beställa PIN-kod: 20 kr
Övertrasseringsavgift: 95 kr (vid övertrassering med 200 kr eller mer)
Förseningsavgift (per försening): 190 kr
Påminnelsesavgift (per påminnelse): 60 kr
Avgift för inkassokrav (per inkassokrav): 180 kr

Det där var verkligen så kasst att de utmärker sig.
Citera
2020-10-27, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Det där var verkligen så kasst att de utmärker sig.

Ja, det var faktiskt imponerande uselt. Mycket märkligt.
Citera
2020-10-27, 20:33
Medlem
Visst är Amex bra med 1,25% cashback men i övrigt är det väl Sveriges sämsta kort? Ingen blipp och många butiker och bensinstationer tar inte ens emot kortet. Bra extrakort om man får det gratis (vilket man får vid inbjudan) men får jag inte gratis även nästa år säger jag upp skiten.
Citera
2020-10-27, 20:34
Medlem
Du kan inte ställa en sån fråga utan att mer detaljerat beskriva ditt ”liv”.

Vad ska du ha kortet till?
Vad konsumerar du?
Reser du?
Vill du ha vouchers på resor?
Vill du ha bra deal på hyrbil?
Hotellnätter?

Eller vill du bara flasha? Då finns det tyvärr bara Amex black kvar.

Allt annat är enbart behov.
Citera
2020-10-27, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Har haft Komplett Bank ett år nu (plus och minus):
+ Hög cashback 1-4%
+ Gratis
+/- Avgiftsfria bankomatuttag i hela världen (men ränta från uttagsdatum)
- Valutapåslag 1,75%
- Lite låg maxnivå på cashback med 2.000 kr/år
- Fungerar inte med automatisk påfyllning på SL-kort då kortet är norskt inte svenskt

Jag löser ovanstående svagheter med ett debitkort från Rocker, dvs ett kort jag för över pengar till innan jag använder det:
+ Avgiftsfria bankomatuttag i hela världen
+ Inget valutapåslag
+ Gratis
+ Fungerar med SLs autofyll
- Bara 3.000 kr/mån i uttagsgräns

Jag vill inte betala för kort eller för storbankernas "Vardagspaket" utan har även gratis lönekonto på Skandiabanken. Vill helst inte betala avgifter heller.

Ovanstående två kort klarar allt jag behöver utan onödiga kostnader. Skulle jag börja resa mer kanske det vore intressant med Norwegian eller SAS Eurobonus.

Vad tycker ni? Har ni bättre förslag?

Jag är mycket nöjd med ovanstående upplägg. Uttagsgränsen för Rocker-kortet är inget problem så länge man är i Sverige då jag här knappt använder cash alls. På resa i "kontantkrävande" länder kan det bli lite knappt, men får väl växla hemma. 2000-kr-taket för Kompletts cashback är inget problem heller då jag är en small spender och kommer nära men inte över taket även om allt betalas med Komplett-kortet.

Citat:
Ursprungligen postat av supertastic
På ICA kan du iaf koppla ditt Amex, så att när du betalar med ditt Amex registreras även ditt ICA-medlemskap, och du får då bonus från både ICA och Amex.

Det där lät intressant. Slippa dra upp 2 kort vid varje matinköp eller glömma det och missa medlemspris och bonus.

Jag handlar mest på Coop (Av bekvämlighetsskäl. Har ingen bil och det ligger närmast) och tyvärr verkar det inte fungera att koppla medlemsskapet till ett kreditkort (ännu), https://kundo.se/org/coop/d/koppla-betalkort-och-medlemskap/.
Tyvärr tror jag inte att det kommer att hända då de hellre vill sälja sina egna kort.
Senast redigerad av Kacki 2020-10-27 kl. 20:57.
Citera
2020-10-27, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Jag är mycket nöjd med ovanstående upplägg. Uttagsgränsen för Rocker-kortet är inget problem så länge man är i Sverige då jag här knappt använder cash alls. På resa i "kontantkrävande" länder kan det bli lite knappt, men får väl växla hemma. 2000-kr-taket för Kompletts cashback är inget problem heller då jag är en small spender och kommer nära men inte över taket även om allt betalas med Komplett-kortet.

Det där lät intressant. Slippa dra upp 2 kort vid varje matinköp eller glömma det och missa medlemspris och bonus.

Jag handlar mest på Coop (Av bekvämlighetsskäl. Har ingen bil och det ligger närmast) och tyvärr verkar det inte fungera att koppla medlemsskapet till ett kreditkort (ännu), https://kundo.se/org/coop/d/koppla-betalkort-och-medlemskap/.
Tyvärr tror jag inte att det kommer att hända då de hellre vill sälja sina egna kort.

Kopplade kort är meningslöst om man självscannar. Då måste man ändå dra sitt Ica-kort eller börja fippla med mobilen.
Citera
2020-10-27, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Visst är Amex bra med 1,25% cashback men i övrigt är det väl Sveriges sämsta kort? Ingen blipp och många butiker och bensinstationer tar inte ens emot kortet. Bra extrakort om man får det gratis (vilket man får vid inbjudan) men får jag inte gratis även nästa år säger jag upp skiten.

Hur är Amex Sveriges sämsta kort? Eller syftar du specifikt på Cashback-kortet?

Använder man Amex på "rätt" sätt (och har passande behov/köp/resemönster) skulle jag tvärtom vilja kalla det för ett av Sveriges bästa kort. Har förövrigt aldrig någonsin varit med om att en bensinstation inte tar Amex, och då kör jag klart mer än genomsnittsbilisten i Sverige.

Just bensinstationer, mataffärer, reseföretag, sko/klädaffärer (ej fristående) restauranger/barer etc. är ju sådana verksamheter som nästan alltid tar Amex, dvs. där man lägger merparten av sin spendering. Att ha kompletterande VISA och/eller MC är givetvis nödvändigt (jag skulle aldrig nöja mig med att ha endast en "utgivare" i plånboken oavsett).
Citera
2020-10-27, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
De har visst blipp. Givetvis ser man till att bli inbjuden så du får det gratis samt att personen som blir inbjuden får extra bonus
Citera
2020-10-28, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supertastic
Hur är Amex Sveriges sämsta kort? Eller syftar du specifikt på Cashback-kortet?

Använder man Amex på "rätt" sätt (och har passande behov/köp/resemönster) skulle jag tvärtom vilja kalla det för ett av Sveriges bästa kort. Har förövrigt aldrig någonsin varit med om att en bensinstation inte tar Amex, och då kör jag klart mer än genomsnittsbilisten i Sverige.

Just bensinstationer, mataffärer, reseföretag, sko/klädaffärer (ej fristående) restauranger/barer etc. är ju sådana verksamheter som nästan alltid tar Amex, dvs. där man lägger merparten av sin spendering. Att ha kompletterande VISA och/eller MC är givetvis nödvändigt (jag skulle aldrig nöja mig med att ha endast en "utgivare" i plånboken oavsett).

Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
De har visst blipp. Givetvis ser man till att bli inbjuden så du får det gratis samt att personen som blir inbjuden får extra bonus

Har bara provat cashback och det kortet har INTE blipp.
Macken Qstar tar inte kortet. Inte simhallen i stan och inte en lokal trädgårdsaffär. Kortet suger. Inte värt 0,25% extra egentligen. Det enda bra är att man kan ha extrakort.
Citera
2020-10-29, 06:51
Medlem
nexss avatar
Kreditkort kommer falla ur tiden snart, i varje fall de som erbjuder cashback. Olika aktörer på cryptomarknaden har redan kort som erbjuder långt fler fördelar (ink. högre cashback) samtidigt som de inte kräver att man faktiskt använder någon cryptovaluta för att handla, utan man har helt enkelt euro på kontot.

De som kommer klara sig är sannolikt SAS amex-korten då de fortfarande är oslagbara för bonusresor. Northmills "nya" kreditkort är så värdelöst att jag trodde det var första april när jag läste villkoren. Tror dom verkligen en enda människa i hela Sverige kommer ansöka om ett sånt kort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in