2020-10-27, 15:43
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Så tolkar jag det också, det är förbjudet att säga att de utan symptom driver smittan. Han har sagt samma sak tidigare i våras.

Generellt så sprider ju en person droppar, aerosoler längre kring sig vid symptom. ( hosta,nysa,sjunga). Har du inga symtom behöver du generellt vara mycket mer intim med den smittade. Som att du leker, gosar med ditt barn tex. Det är därför samhällsspridning drivs i offentligheten mest av de med symtom. Så tolkar jag det.
Dock bygger ju mycket av kroglivet/nattklubbar på att folk är närgångna så där tror jag smittan drivs hejvilt både bland de utan symtom och de som struntar i lite snuva när det vankas fest.
Citera
2020-10-27, 15:44
Medlem
Jag känner mig rätt överraskad att det inte "studsade till" mer kring antalet fall. Räknade med fler fall. Någon som sitter på antalet utförda tester? Också intresserad över hur stor andel positiva tester som utförts i Region Stockholm.
Citera
2020-10-27, 15:44
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
FoHM hade ju fått i uppdrag att arbeta fram tänkbara scenarier. Ingen av de var starkt ökande smitta för hösten. Så varför skulle sjukvården förberett sig på detta. De har väl förberett sig på det FoHM sa skulle komma alltså små utbrott som som trycks tillbaka och ingen stor samhällsspridning.

Det är så man blir tokig! Man känner sig så hjälplös, med en sådan folkhälsomyndighet, som har fått så mycket makt. Så är det inte i andra länder. Där bestämmer regeringarna, respektive lokala styrelseenheter.
Citera
2020-10-27, 15:47
Medlem
En sak jag undrar ändå: Om vi hade haft hårdare restriktioner, tror ni att vi skulle ha protester såsom vi ser i Europa och i Usa mot dom?
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAzaka
Det finns förklaringar till varför, de hade bland annat en pressträff om det hela förra veckan.

Östergötland är nog den region som har mest koll på sina dödsfall, så vi kan avvakta med MÖRKNING!!!-utropen.

Oj, jag visste inte att man inte kunde dö till följd av Covid-19 om man inte blivit testad positiv för Covid-19 de senaste 30 dagarna. Vissa ligger på IVA i mer än 30 dagar och ibland flera månader efter att de kommit in med sjukdomen, och dör sedan. Dessa testas inte för samma sjukdom de kom in med var 30:e dag. De dör till FÖLJD av sjukdomen. Men med det sätt som du och FHM räknar så ska inte patienten räknas in i statistiken för människor som dött av Covid-19.

Logiskt? Ja - I Sverige.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Manaus visar ju att man inte alls når jämvikt enkelt utan restriktioner. Utan restriktioner skenar smittan till man når drygt 60 procent smittade för att sen dala till låga nivåer. När immuniteten släpper så börjar en ny våg som är flackare. Dvs blir en insvängning med tvära kast.

Tengeles ide var ju att ju närmare peaken man kom desto mer bromsar man med åtgärder så att toppen blir flackare och man landar på en lägre smittgrad men mer ett jämviktstillstånd. Det var därför Tengele väntade med åtgärder tills spridningen kommit en bra bit på vägen. Nu blev det ju så att spridningen blev mindre än väntat i Sverige så planen misslyckades.

Nu tror jag att Tengele är ganska nöjd med att smittan ökar i lägre takt. Mycket lättare att reglera men blir mer utdraget.

I princip är det ju reglerteori. Inte helt lätt när många parametrar är okända och tillväxten är exponentiell.

Om kurvan för antalet smittade är flackare kommer immuniteten hos de som genomlidit sjukdomen spela större roll.

Om förloppet är väldigt snabbt så kommer man få en kraftig översläng (och även en väldigt snabb återgång).
Citera
2020-10-27, 15:49
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
En sak jag undrar ändå: Om vi hade haft hårdare restriktioner, tror ni att vi skulle ha protester såsom vi ser i Europa och i Usa mot dom?

Svenskar protesterar inte. Vi knyter händerna i fickorna.
Citera
2020-10-27, 15:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Därför skall det bli ytterst intressant att följa denna tragiska utveckling i Belgien. Slår man inte till med en nödfallslockdown där, vilket man mycket väl kan behöva snart, så kommer man att nå en 60 procentig immunitet hos befolkningen inom en månad. Då borde en inbromsning börja så att belgarna slipper få det jobbigt nästa år också.

Ja, i alla fall i början av året. Sedan lär de nog inte ha så mycket immunitet ändå. Frågan man kan ställa sig är om det är värt prislappen. En del säger att vi inte har råd att stänga ned. Min fråga är då om vi har råd att hålla öppet. Det finns onekligen två sidor av detta mynt och länder över hela världen tampas med samma problem. En del sätter ekonomin främst. Andra sätter sparade människoliv främst. Är nog ingen slump att liberalt styrda länder ofta är de länder som toppar smittotalen och dödstalen.
Citera
2020-10-27, 15:53
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Ok att man kan korrigera dödstal upp och ner. Men agt korrigera utan förklaring känns lite dåligt i en rättsstat.

Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Jag håller med er, och imorgon är det nog samma sak eftersom Östergötland skulle ta bort över 40 döda, idag togs bara 30 bort samtidigt som det var +16 döda!

Fredags

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Är ni ledsna nu, när det inte dött så många som ni hoppats på.

Det har varit känt länge att Östergötland räknat annorlunda än FHM och resten av Sverige. Därav det där gapet som det gormats åt och skickats skuld på FHM att det mörkas. När det nu rättas till är det en skandal...
Citera
2020-10-27, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Visst kan det vara så, resten av världen erkänner ju asymtomatiskt smittspridning. Tegnell vill inte behöva införa munskydd så det ligger nog i linje med hans svar.

Jag vill fortfarande utföra mitt lilla tankeexmperiment med dig, det skulle vara intressant.
Skicka PM
Citera
2020-10-27, 15:54
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Oj, jag visste inte att man inte kunde dö till följd av Covid-19 om man inte blivit testad positiv för Covid-19 de senaste 30 dagarna. Vissa ligger på IVA i mer än 30 dagar och ibland flera månader efter att de kommit in med sjukdomen, och dör sedan. Dessa testas inte för samma sjukdom de kom in med var 30:e dag. De dör till FÖLJD av sjukdomen. Men med det sätt som du och FHM räknar så ska inte patienten räknas in i statistiken för människor som dött av Covid-19.

Logiskt? Ja - I Sverige.
Man kan ockå dö i en trafikolycka inom 30 dagar efter man fått diagnos. FHMs statistik är inte till för att fånga upp om några dött efter månader på intensiven utan för att följa utvecklingen av pandemin. Samma metod används när man följer influensa.
Citera
2020-10-27, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej, alla är odödliga. Därför är det jättesynd om en 23-åring.

Vad är det du vill eg ?

Att ingen eg ska dö av sjukdomar..?

Varje sjukdom hade kanske kunnat förhindra att bli ett dödsfall om forskningen fått mer pengar...Eller mer regelbundna kontroller..

Kanske att föräldrar kollar via DNA så dom inte överför problem till sina barn..

Du kan ju eg skylla allt på alla...

Bilar som släpper ut avgaser..
Arbete som stressar till sjukdomar..

Men nu har du hittat något du kan skylla 6000 döda på..!!

Om vi bara haft 420 döda så hade du kunnat även tycka det är för mkt ?

Eller vart går din gräns ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in