2020-10-27, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Det är skillnad på att genom alla medel försöka få rätt i att detta är världens undergång, du blir lycklig när du hittar källor som styrker att dina hopp om virusets allvarlighet besannas, det är sjukligt. Och när du skriver en handfull dårar så antar jag att det är dig och IMBILDEN som du syftar på i och med att ni spenderat x antal av dygnets timmar under lång tid genom att skriva panikartade inlägg.

Vid vissa tillfällen råkar ni kliva utanför ert syfte genom att visa upp hur hårt er spenderade tid i denna tråd tagit på ert psyke. Du har vid några tillfällen uppriktigt sagt blivit lycklig av att se hur artiklar på diverse hemsidor ryktesmässigt bekräftat negativa saker du tillfört tråden. I ärlighetens namn, det finns människor som under dessa svåra tider ställer upp som bollplank (psykologer och liknande) - både via myndigheter men även mer oberoende som via Svenska Kyrkan. Mitt råd är att ta hjälp.

Genom att man besvarar dina mörka inlägg med att istället följa mer logisk fakta (den ytterst lilla som finns med tanke på hur nytt detta virus är) så är man ingen förnekare. Det finns en plats mellan att vara livrädd, försöka skrämma upp människor och tro på teorier som publicerats i Kalle Anka Pocket och att tro att detta är en förkylning - en mer sund inställning mittemellan där man inser hur samhället fungerar långsiktigt, att man inte kan låsa ner samhällen när ett virus redan finns globalt, en lockdown tidigt är nyttigt för att kunna se hur viruset fungerar och hur man behandlar det - nu fick Italien till största del hemskt nog agera testlabb för detta.

Vi är i majoritet människor med närstående som är sjuka i riskgrupp, vänner och familj som är påverkade både hälsomässigt och ekonomiskt (oftast båda delar). Så sluta tro att samtliga som försöker hålla en sund faktabaserad diskussion istället för att hela tiden göra som du (ditt namn dyker upp med ständigt jobbiga inlägg). Med tanke på den tid du lägger ner, antal inlägg och liknande så har du antagligen ingen familj eller jobb - och har du familj så rekommenderar jag att du slappnar lite/eller tar hjälp, kan inte vara lätt att vara i din närhet nu.

Lycka till.

Äntligen ett vettigt inlägg, tack!

Som jag påpekat tidigare. Dessa användare publicerar endast ”fakta” i den negativa bemärkelsen, så fort något positivt kommer fram så är det lögner.
Citera
2020-10-27, 13:12
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
USA verkar ha extremt många som redan är döende av andra orsaker. Trump och Biden tillhör kanske den kategorin ?

Haha är du fullständigt dum i huve, USA går ej mot någon överdödlighet i år
Citera
2020-10-27, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Var det någon som stod där på begravningen och relativiserade bort dina anhörigas bortgång?

Nej men tycker du vi borde anklaga staten att inte gjort mer i forskning om blodproppar eller andra sjukdomar ?

För det hela går väl ut på att du vill anklaga staten för massmord väl ?
Citera
2020-10-27, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Det er interessante grafer og jeg er lidt nysgerrig efter at høre hvad du mener om den svenske udvikling i forhold til den danske:

Konstaterede smittede og (antal test), 7-dages gennemsnit:

23/8:

Danmark = 92 (34600)
Sverige = 241,9 (9300)

23/9:

Danmark = 524,3 (50100)
Sverige = 324,6 (19200)

23/10:

Danmark = 534,3 (33700 d. 22/10)
Sverige = 1013,4 (21500 d. 18/10)

Smittesporing er en helt ny beskæftigelse og der er helt sikkert en læringsperiode, hvor man bliver bedre til det.
Derudover er der mange flere smittesporere nu, end i august/september:

1/10: "BLOG. Lige nu sker en voldsom opgradering af smitteopsporings-indsatsen, og antallet af smittesporere mangedobles.
En af de nye smitteopsporere er Sundhedspolitisk Tidsskrifts coronablogger Christian Heebøll-Nielsen."

https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/nyheder/3832-kontaktsporingen-optrappes-kraftigt.html

Hvis man fanger mange smittede hurtigt, behøver man ikke at finde kontakter 10-14 dage bagud.

Jeg har ikke stor tillid til at en vaccine er tæt på, men hvis der kommer en hurtigere test (a la graviditetstest, eller alkoholtest) vil det være en kæmpe gevinst.
Sveriges siffror ökar också. Det har du helt rätt i.

Men Sverige hade lika många covid-fall i slutet av juni som nu, och precis samma restriktioner.

Det enda som har ändrats i Sverige sedan i juni är alltså vädret, och jag bedömer inte att vädret har en så stor effekt att det på egen hand kan leda till en katastrofal utveckling i Sverige.

Danmark har inte haft så här många fall av covid sen man hade lockdown. Det är alltså inte bara vädret som har ändrats, utan man har även lättat på restriktionerna väldigt mycket.
Citera
2020-10-27, 13:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Irrelevant är det definitivt inte. Jag känner inte till att det skulle finnas ett enda rapporterat fall där en människa dött när de fått covid en andra gång.

Det var en tant som dog i Holland när hon fick det andra gången, hon var 89 år. Man får väl anta att hennes ålder inte var till hennes fördel:

https://www.jpost.com/health-science/89-year-old-dutch-woman-dies-after-reinfected-with-coronavirus-645668
Citera
2020-10-27, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
De testar inte lika mycket nu eftersom resurserna är ansträngda, en förklaring till färre fall.
Jag tror inte att mindre testning är någon huvudförklaring. Andelen som testar positivt har nämligen också börjat sjunka:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-09-07..latest&country=~BEL&region=World&positiveTestR ate=true&interval=smoothed&smoothing=7&pickerMetri c=total_cases&pickerSort=desc
Citera
2020-10-27, 13:18
Medlem
Pusselhelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hur står det till i Skåne?:

JUST NU: Nära fördubbling av iva-vårdade i Skåne på ett dygn
Region Skåne rapporterar under tisdagen en rejäl ökning av coronafall som behöver sjukhusvård.

Mellan måndagen och tisdagen har antalet inlagda på intensivvård nästan fördubblats.

Samtidigt rapporteras 242 nya fall.
https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-nara-fordubbling-av-iva-vardade-i-skane-pa-ett-dygn-/

Luktar sensationsjournalistik. Var det 1 IVA igår och dubblat till 2 idag eller är det 100 IVA igår vs 200 idag? Iom att de utelämnar viktig info är det endast klicksökande för att skrämma upp folk...
Citera
2020-10-27, 13:21
Medlem
Tisdag 27 oktober klockan 12:40. Skånes kamp mot Coronan. Etapp 3.

Fortsatt mycket dyster utveckling. R-tal runt 2.0. Idag är det så många som 57 inlagda patienter med covid-19. Igår var det 43. Igår var det 5 patienter på iva nu är det 9 patienter på iva av de total 57 patienter som är inlagda.

Senaste dygnet är det drygt 240 nya fall som har konstaterats. Nu är min bedömning att smittskydd och folkhälsomyndigheten, förutom att vi måste bli ännu bättre på avstånd och tvätta händerna, måste återkomma med ytterligare nya rekommendationer.
R-talet måste brytas annars får detta allvarliga konsekvenser.

Kämpa på skåningar.
Citera
2020-10-27, 13:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Hmm, man har snittat 70 dödsfall per dag de senaste dagarna och snittade 2500-3000 nysmittade per dag för 3 veckor sedan. Senaste 5-6 dagarna har man snittat 14-15000 nysmittade per dag, så dödstalen om 2-3 veckor riskerar nå upp mot 300 om dagen igen. Lyckas man inte vända kurvan på nysmittade väldigt snart så blir det riktigt illa.

Angående dagens tal, Belgien verkar rapportera betydligt lägre nysmittade på måndagar och tisdagar (samma förra och förförra veckan)
Ja men det är ju därför jag jämför tisdag med tisdag. Och antalet nysmittade har "bara" ökat med 50% på en vecka. Tidigare dagar i jämförelse samma veckodag en vecka tidigare har visat på mycket högre ökningar.

Det är därför jag tror att vi nu ser tecken på en avmattning i smittspridningen i Belgien och att de inte kommer behöva rapportera tragiska 300 dödsfall per dag.
Citera
2020-10-27, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det var en tant som dog i Holland när hon fick det andra gången, hon var 89 år. Man får väl anta att hennes ålder inte var till hennes fördel:

https://www.jpost.com/health-science/89-year-old-dutch-woman-dies-after-reinfected-with-coronavirus-645668
Jag räknar inte henne.

Om man är 89 år och går på palliativ (det heter så) cellgiftsbehandling för obotlig cancer, då dör man av en vanlig förkylning också. Det är inte representativt för sjukdomen.
Citera
2020-10-27, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Haha är du fullständigt dum i huve, USA går ej mot någon överdödlighet i år

För att använda Ebbas ord, Trumpeten har nu med berått mod haft ihjäl 225 000 amerikaner. Jimmie fyller på med, en modern ättestupa !

De anhöriga skiter i överdödlighet hit eller dit !
Citera
2020-10-27, 13:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Jag tycker vi har en ganska bra broms i Sverige jämfört med många andra länder så då har vi väl 60% då om du är så säker på den siffran.

"Säker och säker", men jag tror dock att den svenska immunitet är mycket lägre än 60 procent. Vår främsta broms är nog våra restriktioner och rekommendationer samt invånarnas uthållighet att följa dessa, inte minst vad gäller att hålla avstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in