2020-10-27, 11:55
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag skulle vilja påstå att du påstår fel. Ytterst få vaccinerar sig mot influensa en normal säsong och ytterst få dör i jämförelse med Covid 19. Dödligheten i Covid19 är cirka 300 gånger större. 0,6% jämfört med 0,002% för influensa.

Förutom på Island då, där CFR är på väg ner under 0,2%.
Citera
2020-10-27, 11:59
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vi kan ju även titta på Manaus i Brasilien som beräknades ha kunnat komma upp i 66% o "herd immunity". Dock börjar ju smittan spridas där igen så varar ju inte så länge..

https://www.reuters.com/article/healthcoronavirus-brazil-manaus/in-brazils-amazon-a-covid-19-resurgence-dashes-herd-immunity-hopes-idUKL2N2GM0SC

February är ju 4 månader bort så då hinner ju många ha tappat sin immunitet igen så vid långsammare smittspridning kanske man bara når en jämvikt med konstant smittspridning.

Jämvikt nås först när vi släpper på restriktioner. Att stänga in folk hela våren bäddar för en snällare vår men tuffare höst.
Citera
2020-10-27, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Eller så filmar du när du försöker förklara för en 12-årig flicka att det inte var så farligt att farmor dött. Det var liksom en fis i vinden. Bara lite otur.

Men jisses det har vi gjort i alla tider...

Menar du att just barn brukar ha extra problem med att deras mormor eller farmor lämnar jordelivet ?
Citera
2020-10-27, 12:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Om det krävs 60% immunitet och dödligheten ligger i snitt på 0,6% kommer det krävas ytterligare 36 tusen döda i Sverige närmast halvåret innan vi uppnår flockimmunitet. Jag räknar här lite förenklat med att de som drabbades förra säsongen inte bidrar till immuniteten i någon högre utsträckning, vilket verkar vara helt rimligt med hänsyn till den brittiska studien som publicerades på Aftonbladet i morse.

Det känns ju inte jättekul måste jag säga. Bra i alla fall att Stefan Löfven uppmanat kidsen att inte busa runt på Halloween för att undvika smittspridning. Bra med en sådan landsfader och handlingskraftig statsminister. Precis vad vi behöver under en sådan här kris. Det känns tryggt att ha honom vid rodret.

Om vi inte får en belgisk situation, som i mitt katastrofscenario, så lär vi inte nå upp till någon 60 procentig immunitet utan vaccin. Den siffran gäller, för övrigt smitta som kommer i vågor och sveper genom helabefolkningen.

Nu tampas vi med en smitta som utvecklad i kluster, (även om smitta ifrån väldigt många kluster kan se ut som en "våg"), smittan drivs, enligt mig, också delvis av superspridare "som tar sig in vart som helst". Därför tror jag att det krävs en immunitet hos befolkningen på hela 85 procent för att flockimmunitet skall uppnås, och det gör man inte utan vaccin.

För att, överhuvudtaget, kunna bromsa smittspridningen av SARS-COV2 i någon betydande grad, om man bara tar hänsyn till immunitet, så krävs det en just 60 procentig sådan.

Därför skall det bli ytterst intressant att följa denna tragiska utveckling i Belgien. Slår man inte till med en nödfallslockdown där, vilket man mycket väl kan behöva snart, så kommer man att nå en 60 procentig immunitet hos befolkningen inom en månad. Då borde en inbromsning börja så att belgarna slipper få det jobbigt nästa år också.
Citera
2020-10-27, 12:05
Medlem
Madagascars avatar
Skåne rapporterar 242 nya smittade idag. Och inga nya dödsfall.

Färre än förra tisdagen. Bra!

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-cases-per-county-and-day
Citera
2020-10-27, 12:05
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Det låter som du borde skriva i konspirationsforumet istället.

Citat:
Om det krävs 60% immunitet och dödligheten ligger i snitt på 0,6% kommer det krävas ytterligare 36 tusen döda i Sverige närmast halvåret innan vi uppnår flockimmunitet. Jag räknar här lite förenklat med att de som drabbades förra säsongen inte bidrar till immuniteten i någon högre utsträckning, vilket verkar vara helt rimligt med hänsyn till den brittiska studien som publicerades på Aftonbladet i morse.

Det känns ju inte jättekul måste jag säga. Bra i alla fall att Stefan Löfven uppmanat kidsen att inte busa runt på Halloween för att undvika smittspridning. Bra med en sådan landsfader och handlingskraftig statsminister. Precis vad vi behöver under en sådan här kris. Det känns tryggt att ha honom vid rodret.
Är det någon som ska till konspirationsforumet är det du.
Ta det lite lugnt nu med domedagsprofetiorna, du vet ju att du kommer få fel! Det kommer inte dö några 36000 till. Kanske 10000 under några år om de misslyckas med ett bra vaccin.
Citera
2020-10-27, 12:07
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
För att, överhuvudtaget, kunna bromsa smittspridningen av SARS-COV2 i någon betydande grad, om man bara tar hänsyn till immunitet, så krävs det en just 60 procentig sådan.
Jag tycker vi har en ganska bra broms i Sverige jämfört med många andra länder så då har vi väl 60% då om du är så säker på den siffran.
Citera
2020-10-27, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Om vi inte får en belgisk situation, som i mitt katastrofscenario, så lär vi inte nå upp till någon 60 procentig immunitet utan vaccin. Den siffran gäller, för övrigt smitta som kommer i vågor och sveper genom helabefolkningen.

Nu tampas vi med en smitta som utvecklad i kluster, (även om smitta ifrån väldigt många kluster kan se ut som en "våg"), smittan drivs, enligt mig, också delvis av superspridare "som tar sig in vart som helst". Därför tror jag att det krävs en immunitet hos befolkningen på hela 85 procent för att flockimmunitet skall uppnås, och det gör man inte utan vaccin.

Därför skall det bli ytterst intressant att följa denna tragiska utveckling i Belgien. Slår man inte till med en nödfallslockdown där, vilket man mycket väl kan behöva snart, så kommer man att nå en 60 procentig immunitet hos befolkningen inom en månad. Då borde en inbromsning börja så att belgarna slipper få det jobbigt nästa år också.

Har Beligen skött covid 19 lika dåligt som Sverige eller har dom bara haft otur ?
Citera
2020-10-27, 12:12
Medlem
Citat:
Om man samtidigt skiter i att massor av folk kommer dö och drabbas av långtidsskador på lungor etc är Sveriges strategi att knappt göra någonting säkert jättebra. Är en bra strategi att istället skydda befolkningen mot smitta är det vi gör i Sverige katastrof.
Nu tycker ju inte alla som du.
Speciellt inte de som begriper nåt.
Citera
2020-10-27, 12:12
Medlem
Skidlifts avatar
Läkarallians: Coronapandemin har varit över sedan juni

https://nyadagbladet.se/halsa/lakarallians-coronapandemin-har-varit-over-sedan-juni/
Citera
2020-10-27, 12:15
Medlem
Någon som vet hur stor överdödligheten är i Sverige under det sista året?
Citera
2020-10-27, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Oj vilken andra våg vi erfar just nu... eller inte!

Följande statistik har exempelvis Italien(som var epicentrum till coronaviruset i Europa)

De senaste 3 dagarna har medelvärdet varit runt 20 017 fall per dag fram till den 25 oktober.
Antalet döda är skrattretande lågt och varje individ ska sätta ner foten mot politikers hantering av viruset.

Medelvärdet de senaste 3 dagarna har legat på 125 döda fram till den 25 oktober. Jämför med vårens resultat visar statistiken tydligt att antalet fall har ökat men dödligheten har sjunkit. Vilket tyder på att viruset är inte lika dödlig längre och att italienarna har börjat testa sin befolkning mot korona. Varför i helvete inför man då restriktioner när antalet döda är 7 gånger lägre och antalet fall är 3 gånger högre än i våras?
Antalet döda är alltså idag 163 gånger lägre i jämförelse med antalet dagliga fall.

I våras var antalet döda som värst 7 gånger lägre än antalet fall.

Samma mönster kan man även se i Spanien och Frankrike.

Det går inte att jämföra vårens siffror på antalet nysmittade med de siffror som kommer nu eftersom i våras var det stor brist på testkits och nästan bara folk som lades in på sjukhus blev testade. Idag kan alla som vill testas och därför hittas många fler med lindriga symptom som under våren inte hade nått statistiken.

Och angående Italien så måste du också komma ihåg att det tar 2-3 veckor från ett positivt test tills någon dör (och Italien har idag 4 gånger fler positiva test per dag än för 14 dagar sedan), så de som rapporteras smittade nu kommer att börja belasta IVA om en vecka och börja fylla på dödsfallen om 2 veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in