Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Om det krävs 60% immunitet och dödligheten ligger i snitt på 0,6% kommer det krävas ytterligare 36 tusen döda i Sverige närmast halvåret innan vi uppnår flockimmunitet. Jag räknar här lite förenklat med att de som drabbades förra säsongen inte bidrar till immuniteten i någon högre utsträckning, vilket verkar vara helt rimligt med hänsyn till den brittiska studien som publicerades på Aftonbladet i morse.
Det känns ju inte jättekul måste jag säga. Bra i alla fall att Stefan Löfven uppmanat kidsen att inte busa runt på Halloween för att undvika smittspridning. Bra med en sådan landsfader och handlingskraftig statsminister. Precis vad vi behöver under en sådan här kris. Det känns tryggt att ha honom vid rodret.
Om vi inte får en belgisk situation, som i mitt katastrofscenario, så lär vi inte nå upp till någon 60 procentig immunitet utan vaccin. Den siffran gäller, för övrigt smitta som kommer i vågor och sveper genom helabefolkningen.
Nu tampas vi med en smitta som utvecklad i kluster, (även om smitta ifrån väldigt många kluster kan se ut som en "våg"), smittan drivs, enligt mig, också delvis av superspridare "som tar sig in vart som helst". Därför tror jag att det krävs en immunitet hos befolkningen på hela 85 procent för att flockimmunitet skall uppnås, och det gör man inte utan vaccin.
För att, överhuvudtaget, kunna bromsa smittspridningen av SARS-COV2 i någon betydande grad, om man bara tar hänsyn till immunitet, så krävs det en just 60 procentig sådan.
Därför skall det bli ytterst intressant att följa denna tragiska utveckling i Belgien. Slår man inte till med en nödfallslockdown där, vilket man mycket väl kan behöva snart, så kommer man att nå en 60 procentig immunitet hos befolkningen inom en månad. Då borde en inbromsning börja så att belgarna slipper få det jobbigt nästa år också.