2020-10-27, 12:18
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Nu pratar väl vi antalet smittade och döda i förhållande till 100 000 människor.
Här ligger USA i absoluta världstoppen när man tar bort ett gäng blåbärsnationer. För vi kan väl anta att deras rapportering sker på rätt sätt och inte är friserad. Eller ?
Den store borne ledaren Trump har ställt till det rejält.

När det gäller antal smittade är USA tangerade av blåbärsnationerna Belgien och Israel. Spanien och Luxemburg ligger inte långt efter.

När det gäller antal döda så ligger blåbärsnationerna Belgien och Spanien högre än USA. Tätt bakom ser vi UK, Italien och Sverige.

Skäller du något på dessa ledare?
2020-10-27, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag tjatar om det jag skrivit förut.

Om Trump visat att han och hans administration försökte stoppa smittan, men fick samma (dålig) resultat som det är idag så skulle pandemin vara en ickefråga eller ett plus för Trump.

Nu är inte Trump någon landsfader som försökt håla samman landet och hålla smittan nere och då blir det inga pluspoäng.

Ja han saknar helt klart förmåga i det avseendet. Sen tror jag det har väldigt mycket att göra med att han är mindre begåvad också.
2020-10-27, 12:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAnderzohn
Vad var tokigt? Jag synar din sarkasm...

(FB) Presidentvalet 2020
Jag vet att de har försvarat sig men fortfarande hade de ordentligt fel.

https://www.quantamagazine.org/why-nate-silver-sam-wang-and-everyone-else-were-wrong-20161109/
Citat:
Ursprungligen postat av RussellHammond
Folk verkar ju ha missat det. Även du? Eller var du uppriktig? Wasserman viftade varningsflagg att Trump var på väg mot något stort tidigt, vilket nämndes här i tråden tidigare. Nate Silver skrev några dagar innan valet att Trump bara var ett polling error bort från en vinst. Nate's modell 2016 gav Trump den högsta sannolikhet av alla modeller som fanns ute det året. (Ngt han blev hånad för).

Mycket kan fortfarande hända men säger dom 2 herrarna (+ polls naturligtvis som backar upp det) att Biden vinner så ser jag ingen anledning att ifrågasätta det. Det har dom såklart inte sagt outright ännu, och Nate har indikerat att han kommer att skriva en "djävulens advokat"-artikel om varför Trump fortfarande har en chans. Vilket han har. Men Bidens utsikter ser mycket bättre ut.

Som sagt.
2020-10-27, 12:23
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Var det någon som missade denna tweet igår? Hursomhelst, notera att han skriver; major polling error. Tror vi det kommer ske? Nej, inte jag i alla fall.

If the polls aren't tightening since the debate—and with 62 million people having voted—we're sort of getting to the point where the only way Trump can win is with a major polling error, bigger than in 2016 (or if the election is stolen somehow).

https://twitter.com/NateSilver538/status/1320843000575152131

Räkna med det sista. Trump är en con man utan heder, och kommer att ta till alla trick i boken.
Det finns tyvärr många.
Att han, som tidigare presidenter, går frivilligt och önskar sin rival lycka till finns liksom inte på kartan.
2020-10-27, 12:30
Medlem
Citat:
Var det någon som missade denna tweet igår? Hursomhelst, notera att han skriver; major polling error. Tror vi det kommer ske? Nej, inte jag i alla fall.

If the polls aren't tightening since the debate—and with 62 million people having voted—we're sort of getting to the point where the only way Trump can win is with a major polling error, bigger than in 2016 (or if the election is stolen somehow).

Han menar inte omröstning/omval när han skriver "major polling error", han menar att att opinionsundersökningarna är åt helvete fel. För det var väl inte omval år 2016?
2020-10-27, 12:38
Medlem
Raskaoverisens avatar
Citat:

Nate Silver hade totalt fel 2016.Det finns ingen chans Trump vinner,vi vet alla vem som vann.
Tror ni verkligen att denna stolle kommer bli President.Bara genom valfusk
Joe Biden Embarrassingly Delivers his WORST Speech
https://www.youtube.com/watch?v=wQN0stFPySU&feature=emb_logo
2020-10-27, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skallmeja-Zorro
Antal döda/1M invånare

1. San Marino* 1237/1 M invånare
2. Peru 1033//1 M invånare
3. Belgien 939/1 M invånare
4. Andorra* 931/1 M invånare
5. Spanien 749/1 M invånare
6. Brasilien 739/1 M invånare
7. Bolivia 739/1 M invånare
8. Chile 731//1 M invånare
9. Ecuador 709/1 M invånare
10. USA 697/1 M invånare

12. UK 662/1 M invånare
17. Sverige 586/1 M invånare

Jag tycker inte att man från dessa siffror kan dra slutsatsen att USA har skött detta exceptionellt dåligt. EU-länderna Belgien och Spanien har ett betydligt större problem. Problemet i UK är nästan lika stort som i USA. Och Sverige ligger inte långt efter.

En naturlig förklaring till att USA har fler fall än t.ex. Sverige kan vara att USA har många väldigt tätbefolkade storstäder medan i Sverige har vi egentligen bara en storstad. Smittan sprids såklart lättare i en tunnelbana än på en riksväg i Norrbotten.

Du har också kulturella skillnader som påverkar. Amerikaner är mer fysiska, det ska kramas och high-fivas och kindpussas. De får svårare att hålla social distansiering pga det. Amerikaner i storstäder speciellt singlar brukar ofta inte laga mat hemma utan de hänger i princip på krogen dagligen för att äta och dricka. Det har i regel större umgängeskretsar och umgås oftare med vänner och familj.

Självklart kommer denna sociala kontexten påverka utfallet av en pandemi kraftigt. Statistiskt sett borde de ha fler svårt drabbade. Jag tar medvetet inte nu med antal konstaterade fall: eftersom det beror väldigt mycket på hur många tester som görs, och där har amerikanarna sagt att de testar väldigt många. Ju fler som testas, desto fler fall hittas så klart.
2020-10-27, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raskaoverisen
Nate Silver hade totalt fel 2016.Det finns ingen chans Trump vinner,vi vet alla vem som vann.
Tror ni verkligen att denna stolle kommer bli President.Bara genom valfusk
Joe Biden Embarrassingly Delivers his WORST Speech
https://www.youtube.com/watch?v=wQN0stFPySU&feature=emb_logo
Du krattar alltså redan manegen för att kunna skrika valfusk när Trump förlorar?
2020-10-27, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Nu pratar väl vi antalet smittade och döda i förhållande till 100 000 människor.
Här ligger USA i absoluta världstoppen när man tar bort ett gäng blåbärsnationer. För vi kan väl anta att deras rapportering sker på rätt sätt och inte är friserad. Eller ?
Den store borne ledaren Trump har ställt till det rejält.

Ett genidrag då med tanke på att mörkblåa stater har blivit mest drabbade (färre demokrater som kan rösta).

Siffrorna är troligtvis friserade för att påverka opinionen. Skott i skallen "han registrerar vi som COVID-19".

Washington health officials: Gunshot victims counted as COVID-19 deaths

Citat:
1. DOH includes deaths of all persons who tested positive for COVID-19 in its totals, even if the victims died from other causes, such as gunshot wounds.
Senast redigerad av Snullerux 2020-10-27 kl. 12:49.
2020-10-27, 12:44
Avslutad
Citat:

Vaa?? Medger Nate Silver efter 4 år att det var ett polling error 2016? Förut har det ju hetat att 2016 års resultat låg inom margin of error!

Dessa demokrater, alltså. Man kan inte lita på dem. Sanningen, efter 4!!! år. Bättre sent än aldrig antar jag, men lite pinsamt är det att det satt så långt inne.

En sak ska man veta, I USA vill ingen rösta på en förlorare. Därför är själva utropandet av kandidater som "segrare" eller "chanslösa" redan innan valet faktiskt en del i valkampanjen. Nate Silver försöker hjälpa sitt parti till seger, så tolkar jag det. Jag skulle aldrig lita på någon som tar 4 år på sig att erkänna sina tidigare misstag.
2020-10-27, 12:51
Medlem
Skallmeja-Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag tycker inte att man från dessa siffror kan dra slutsatsen att USA har skött detta exceptionellt dåligt. EU-länderna Belgien och Spanien har ett betydligt större problem. Problemet i UK är nästan lika stort som i USA. Och Sverige ligger inte långt efter.

En naturlig förklaring till att USA har fler fall än t.ex. Sverige kan vara att USA har många väldigt tätbefolkade storstäder medan i Sverige har vi egentligen bara en storstad. Smittan sprids såklart lättare i en tunnelbana än på en riksväg i Norrbotten.

Du har också kulturella skillnader som påverkar. Amerikaner är mer fysiska, det ska kramas och high-fivas och kindpussas. De får svårare att hålla social distansiering pga det. Amerikaner i storstäder speciellt singlar brukar ofta inte laga mat hemma utan de hänger i princip på krogen dagligen för att äta och dricka. Det har i regel större umgängeskretsar och umgås oftare med vänner och familj.

Självklart kommer denna sociala kontexten påverka utfallet av en pandemi kraftigt. Statistiskt sett borde de ha fler svårt drabbade. Jag tar medvetet inte nu med antal konstaterade fall: eftersom det beror väldigt mycket på hur många tester som görs, och där har amerikanarna sagt att de testar väldigt många. Ju fler som testas, desto fler fall hittas så klart.

Jag håller med dig när det gäller tätbefolkade områden. Jag håller också med om att, särskilt i inledningen av Pandemin, innan man tog riktig notis, så kan nationella särdrag när det gäller hur man visar känslouttryck och hur man hälsar i vardagen, haft en betydelse. När det gäller just befolkningstätheten så har det sett likadant ut i Sverige, dvs ju högre befolkningstäthet, ju högre smittspridning. Dock tror jag också att vi svenskar har varit betydligt bättre i allmänhet att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer, även om man på senare tid har kunnat notera en trötthet kring dessa rekommendationer.

#evictionnotice2020
#byebyeneveragain
2020-10-27, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary

Du "glömmer" dock den absolut viktigaste orsaken att USA har drabbats så hårt, nämligen den stora procenten med överviktiga. Det är tydligt klarlagt att övervikt och framförallt kraftig övervikt ökar risken för att bli allvarligt sjuk i Coronan, samt att avlida.
På det är den amerikanska befolkningen en hög snittålder.
Detta kan varken Trump eller någon guvernör i demokratstyrda delstater beskyllas för.
Eller tror du att anledningen att afrikanska länder drabbats så "lätt" är för deras restriktioner, också tätbefolkade städer samt utmärkta sjukvård?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in