2020-10-27, 06:47
Medlem
Gick ner mig i en myr igår och var tvungen gå genomblöt i snö i 1 km säkert.

Nu har jag blåsor på tårna och under dom känns det ungefär som man gått barfota en hel dimma och fått hård hud.

När blir de svart, är det direkt eller efter nån dag?
Citera
2020-10-27, 09:09
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandont

Nu har jag blåsor på tårna och under dom känns det ungefär som man gått barfota en hel dimma och fått hård hud.

Bilder?
Citera
2020-10-27, 09:18
Bannlyst
Citat:

Jag kan verkligen inte tänka mig att de blir svart av att gå 1 km genomblöt i snö.
Du ska då alltså ha förfrusit de ytliga blodkärlen och just nu är det inte så speciellt kallt och de rör sig om en väldigt kort promenad.

Titta här och kolla andra symtom istället , blåsor och sånt får man ändå om man blir blöt och går.

https://www.1177.se/olyckor--skador/brannskador-och-koldskador/koldskador/

http://www.halsatips.com/allergi/2014/10/vid-vilken-temperatur-kan-koldskador-uppsta.html

Citat:
Frostbite uppstår som en följd av att utsättas för kyla eller kalla, våta förhållanden under en längre tid.

Som sagt längre tid , då pratar man inte om 10-12 minuter.
Citera
2020-10-27, 09:29
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det finns nånting som kallas skyttegravsfot, på svenska brukar det benämnas KFI-skada, kyla, fukt immobilitet.

För att få skyttegravsfot måste man gå länge med blöta, kalla fötter, alltså många, många timmar eller dygn.

Jag gissar att du har haft förhårdnader under trampdynorna och tårna, dessa har blötts upp och gnuggats loss när du har gått en bit med blöta fötter.

Jag minns en lumparpolares undersida av hälen som lossnade som en stor läderlapp, han klippte bort den och så var han som vanligt på måndag.

Jag gissar att huden kommer lossna och du kommer ha ont, men sen växer huden tillbaka.
Citera
2020-10-27, 10:24
Medlem
yz44s avatar
Knappast köldskador, snarare kombinationen av våta skor och lång promenad.
Citera
2020-10-27, 11:12
Medlem
Juggernawts avatar
Skavskador och förhårdnader som lossnar. Händer lät med hårda och blöta skor. Går över av sig själv på några dagar. Inget att oroa sig för.
Citera
2020-10-27, 12:21
Medlem
Såhär ser de ut. Hälften vita och blåsor typ medans tårna på andra foten inte är det.

https://imgur.com/a/PKtEq84
Citera
2020-10-27, 17:58
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Såhär ser de ut. Hälften vita och blåsor typ medans tårna på andra foten inte är det.

https://imgur.com/a/PKtEq84

Var du lika blöt om båda fötterna?

Kan du ha haft svamp på ena foten?
Citera
2020-10-27, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Var du lika blöt om båda fötterna?

Kan du ha haft svamp på ena foten?
Glömde skriva att jag tappade skon och gick med trasig strumpa i snön hela vägen.

Ena foten hade jag sko på
Citera
2020-10-27, 18:58
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Glömde skriva att jag tappade skon och gick med trasig strumpa i snön hela vägen.

Ena foten hade jag sko på

OK, lite annorlunda premisser än vad jag trodde först.

Jag tror ändå inte att det är någon fara, du har skurit sönder huden på snöslasket och det vassa underlaget.

Förfrysningsskador är störst risk att få om man samtidigt är allmänt nedkyld, det är då förfrysningen går djupt i vävnaden och kan bli allvarlig.

Även om du nu har förfrusit foten spelar det ingen roll, det går ändå inte att göra nåt åt det, det är en permanent skada som man får leva med.
Citera
2020-10-27, 19:17
Bannlyst
Jag tror inte alls dina tår kommer bli svarta.

Svarta blir dom endast när du förlorar blod till dina yttre lemmar, såsom dina tår eller fingrar.

Då är det akutläge. Blir det så kontakta sjukvården illa kvickt!

Men en kilometer som du skriver, alldeles genomblöt och dan...

Vad gjorde du egentligen i en myr, och hur kom du dit?

Citat:

Senast redigerad av Varsamt 2020-10-27 kl. 19:20.
Citera
2020-10-27, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
OK, lite annorlunda premisser än vad jag trodde först.

Jag tror ändå inte att det är någon fara, du har skurit sönder huden på snöslasket och det vassa underlaget.

Förfrysningsskador är störst risk att få om man samtidigt är allmänt nedkyld, det är då förfrysningen går djupt i vävnaden och kan bli allvarlig.

Även om du nu har förfrusit foten spelar det ingen roll, det går ändå inte att göra nåt åt det, det är en permanent skada som man får leva med.

Vad jag läst så andra gradens köldskador går oftast till sig. Tycker mina tår ser väldigt lika de jag läst om. Blåsor tror jag nog in va från snön också som skavt.

Men ja jag har ont i domfortfarande och väldigt stela
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in