2020-10-27, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag bryr mig inte om personkulten, och när det kommer till kritan så bryr sig folk om ekonomi, jobb, få slut på krigen. På dessa punkter har Trump lyckats rätt bra. Fake news narrativet är inget som är taget ur luften. Vid det här laget så kan alla som använder minst två hjärnceller se klart och tydligt hur media har ljugit och manipulerat. I ganska många år, även innan Trump blev president. Men när han intog vita huset blev det flera resor värre. Lögnerna som haglat kring Trump är det värsta jag någonsin sett. Som t.ex att han skulle vara vit supremacist och fascist. Eller turerna kring russian collusion. Det är så löjligt att man baxnar. Och det finns folk som sväljer sånt. Säkert du också

Nej det räcker med att använda hjärnan och göra lite egna efterforskningar så ser man klart och tydligt att det inte är så dödligt som man tidigare trott och att lockdowns och godtyckliga sociala restriktioner inte har hjälpt. Dom hemska högerextremisterna hade rätt, igen

Ekonomin!! Statsskulden har aldrig varit större än vad den är nu i US. Trumpen har byggt på den duktigt!
2020-10-27, 10:30
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Påstår du att det inte har dött 226 000 i covid-19 i USA och att antalet smittade inte är 8,5 miljoner?

Ja, det påstår jag.

False positive och dödsfallen stämmer inte. Samt att det inte är 226k i överdödlighet.
2020-10-27, 10:33
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Ekonomin!! Statsskulden har aldrig varit större än vad den är nu i US. Trumpen har byggt på den duktigt!

Statsskulden har du rätt i. Att trycka pengar och föra krig är dock det enda partierna kan komma överens om.

Kommer inte bli trevligt när bubblan spricker. Dock så kommer det bli ön värre med Biden. Högre arbetslöshet och more free stuff.
2020-10-27, 10:33
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Ja, många som sett igenom media för vad det är för längesen. Både i USA och här i Sverige. Väldigt uppfriskande att ha en President som vågar gå emot det. Hade varit fint att ha samma sak här. Så nej, det är verkligen inget som Trump har uppfunnit.

Själv slutade jag konsumera Sverige ska nyheter runt 2003. Har noll tilltro till propagandan.
Du var smart! Grattis! Du har förstått det man redan visste -20 talet → https://www.voltairenet.org/IMG/pdf/Bernays_Propaganda_in_english_.pdf

Det är dock en j*vla skillnad på propaganda och bad propaganda.
2020-10-27, 10:34
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Påstår du att det inte har dött 226 000 i covid-19 i USA och att antalet smittade inte är 8,5 miljoner?
Ni är ju sämst på att utläsa data.

Dagligt antal döda per miljon, toppnotering:

Belgien: 24.63
UK: 13.88
Sverige: 9.77
USA: 8.20

Självklart har USA i absoluta tal långt fler för dom är 300+miljoner människor, duuh
Ungefärlig total mortalitet verkar vara ca 0.2-0.3%

https://www.who.int/bulletin/online_first/BLT.20.265892.pdf
2020-10-27, 10:36
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Statsskulden har du rätt i. Att trycka pengar och föra krig är dock det enda partierna kan komma överens om.

Kommer inte bli trevligt när bubblan spricker. Dock så kommer det bli ön värre med Biden. Högre arbetslöshet och more free stuff.
Free stuff? Som i open source? Eller menar du några andra deflationistiska trendvindar som kommer blåsa över oss i vilket fall som helst?
2020-10-27, 10:38
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAnderzohn
Free stuff? Som i open source? Eller menar du några andra deflationistiska trendvindar som kommer blåsa över oss i vilket fall som helst?

Vad sägs om sjukvård och högre utbildning.

Sedelpressarna kommer få jobba en del.

Sen ska ju hela miljöomställningen finansieras.

Samt enorm invandring.

Blir fint...
2020-10-27, 10:39
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Hur gick det att skandera att alla mätningar är fejk utom Rasmussen 2018? Fortfarande inte fått något svar, sitter som på nålar här!
Har jag gjort det? Du måste blanda ihop mig med någon annan.

Vill du ha min prediktion? Är man gambler så satsa en slant på Trump. D.v.s. inte alls säkert att han vinner men chansen finns där definitivt.

Bryr jag mig? Näea... Så här: det blir ingen större skillnad. Lite mer press på Ryssland, lite mindre på Kina om Biden vinner. Kul om Trump vinner bara för att se alla kognitiva krumbukter en hel del kommer att uppvisa både i USA och framförallt i Sverige.

Annars är valet sammantaget en manifestation av att USA-imperiet är på väg ner från sin plats som världspolis.

Det tycker jag är det märkligaste att inte fler ser detta. På båda sidorna.
2020-10-27, 10:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Haha, och Barack Obama hade absoluuut ingen personkult kring sig?
Du måste väl ändå förstå att man inte behöver vara en illasinnad diktator för att omges av en kultstatus som politiker?
Nej, man behöver inte vara illasinnad (vilket jag också påpekade) och man behöver inte tjäna sig själv, men påfallande många i listan är just illasinnade och/eller tjänade sig själva.

Jag roar mig med att markera de jag definitivt anser var illasinnade/tjänade sig själva.
Det är säkert flera, men många känner jag inte till så mycket om.

Vladimir Lenin*(Sovjetunionen)
Benito Mussolini*(Italien)
Kemal Atatürk*(Turkiet)
Josef Stalin*(Sovjetunionen)
Adolf Hitler*(Tyskland)

Haile Selassie*(kejsare av Etiopien; personkult inom*Rastafari-rörelsen som Selassie ej stödde)
Sun Myung Moon*(Moonrörelsen)
Mátyás Rákosi*(Ungern)
Enver Hoxha*(Albanien)
Chorloogijn Tjojbalsan*(Mongoliet)
Kim Il Sung*(Nordkorea)
Mao Zedong*(Kina)
Dalai Lama*(Tibet)
Francisco Macías Nguema*(Ekvatorialguinea)
Nicolae Ceaușescu*(Rumänien)
Ayatollah Khomeini*(Iran)
Saddam Hussein*(Irak)
Kim Jong Il*(Nordkorea)
Saparmurat Nijazov*(Turkmenistan)
Vladimir Putin*(Ryssland)
Senast redigerad av Surtruten 2020-10-27 kl. 10:46. Anledning: Missade Mao
2020-10-27, 10:47
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, man behöver inte vara illasinnad (vilket jag också påpekade) och man behöver inte tjäna sig själv, men påfallande många i listan är just illasinnade och/eller tjänade sig själva.

Jag roar mig med att markera de jag definitivt anser var illasinnade/tjänade sig själva.

Kemal Atatürk*(Turkiet)
Adolf Hitler*(Tyskland)

Haile Selassie*(kejsare av Etiopien; personkult inom*Rastafari-rörelsen som Selassie ej stödde)
Mátyás Rákosi*(Ungern)
Enver Hoxha*(Albanien)
Kim Il Sung*(Nordkorea)
Mao Zedong*(Kina)
Dalai Lama*(Tibet)
Saddam Hussein*(Irak)
Kim Jong Il*(Nordkorea)

Aha men du markerade inte Lenin och Mao som definitivt illasinnade?
Intressant prioritering
2020-10-27, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Personkult är oftast just till ledarens fördel.

En lista på ledare med personkult från Wikipedia sorterade efter ungefärlig inledning av personkulten.
Alla är inte illasinnade, men påfallande många anses nog av de flesta ha tjänat sig själva mer än sina anhängare.

Avgör själva om personkult är huvudsakligen bra eller huvudsakligen farligt.

Kemal Atatürk*(Turkiet)
Adolf Hitler*(Tyskland)
Mátyás Rákosi*(Ungern)
Enver Hoxha*(Albanien)
Kim Il Sung*(Nordkorea)
Mao Zedong*(Kina)
Dalai Lama*(Tibet)
Saddam Hussein*(Irak)
Kim Jong Il*(Nordkorea)

Du glömde Elon Musk (Tesla)
2020-10-27, 10:50
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ni är ju sämst på att utläsa data.

Dagligt antal döda per miljon, toppnotering:

Belgien: 24.63
UK: 13.88
Sverige: 9.77
USA: 8.20

Självklart har USA i absoluta tal långt fler för dom är 300+miljoner människor, duuh
Ungefärlig total mortalitet verkar vara ca 0.2-0.3%

https://www.who.int/bulletin/online_first/BLT.20.265892.pdf
Det sammanlagda dödstalet är förstås viktigare. USA, världens rikaste land och av många ses som det mest välmående, ligger betydligt högre än Sverige. Bara Spanien, Brasilien och något land till ligger högre, enligt den här kartan:
https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_by_country_and_territory#/media/File:COVID-19_Outbreak_World_Map_Total_Deaths_per_Capita.svg

Och Trumps stab säger nu att man inte kan kontrollera viruset, så vad kan man vänta sig i fortsättningen.
I Sverige har vi god kontroll på smittan, tack vare att regeringen och myndigheter har samarbetat med smittskyddsexperter och det är deras kunskap som fått styra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in