2020-10-27, 08:15
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Fast tornedalingarna på västra sidan slapp ett inbördeskrig, två krig mot ryssen plus förjagandet av tyskarna hösten 1944. Är inte det värt något?

Man får ta det onda med det goda. Skallmätningen mot freden.
Citera
2020-10-27, 13:23
Medlem
Mathias Persson skrev en lysande text om den här typen av ställföreträdande skuld i Smålandsposten förra året...

https://www.smp.se/ledare/stallforetradande-skuld

Ämnet tangerar väl också Hökmarks senaste utläggning i Expressen...
"Identitetspolitiken är den nya rasismen", 24/8 -20
Citera
2020-10-27, 13:29
Medlem
LKKINGENs avatar
Undras när det kommer en ursäkt för det som staten gör mot svenskar idag?
Citera
2020-10-27, 18:40
Medlem
Schhh om detta må ni icke berätta!
Det är bara SD som är rasister, S och C har aaaaaldrig hållt på med sånt här. Finns inget att be om ursäkt om, förutom Åkesson, för hans Europa bygger murar.
Citera
2020-10-27, 20:18
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Skänk Tornedalen till Finland. Problem solved.

Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Undras när det kommer en ursäkt för det som staten gör mot svenskar idag?

Om 300 år när svenskarna lever i något reservat och är lika patetiska som somalie-samer och tårnedöingar?
Citera
2022-01-16, 18:06
Medlem
Ördögs avatar
Godmorgon världen berättar om försoningsarbetet i Tornedalen. Vi hör 85-årige Sune Svaneblom från Korpilombolo berätta hur han som sjuåring blev misshandlad för att ha talat finska.

Assimilering genom misshandel
https://sverigesradio.se/artikel/ass...nom-misshandel
Sannings- och försoningskommissionen, en statlig utredning som dokumenterar övergrepp som begåtts mot meänkielitalande folk i Tornedalen

En del av övergreppen begicks i arbetsstugorna i Norrbotten, där skulle barnen försvenskas.

På Korpilombolo kulturfestival träffade vi Sune Svaneblom som satt i arbetsstuga. Sune har mycket svårt att berätta om misshandeln, men gör det ändå.
En annan artikel:

"Slog mig blodig med en mattpiska"
https://www.minoritet.se/7239
Elisabet Fura, är ordförande i Sannings- och försoningskommissionen för tornedalingar, kväner och lantalaiset, som söker sanningen om och söker försoning för den assimileringspolitik som de här minoriteterna blev utsatta för på arbetsstugorna.
– Det var modigt av dig att berätta, din berättelse ger hopp, ett hopp om att sanningen ska komma fram. I uppdragit vi har av regeringen är att de berättelser vi samlar in ska utgöra en grund för försoning för alla dem som har liknande berättelser att berätta. Vi ska även föreslå åtgärder som förhindrar liknande händelser i framtiden, säger Elisabet Fura.
Här är en intervju med Svaneblom från drygt ett år tillbaka.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...-av-skolfroken
De svenska övergreppen mot tornedalingarna utreds just nu av en Sanningskommission som regeringen tillsatt.

Mellan 1902 fram till början av 1950-talet gick tusentals norrbottniska barn i skola i arbetsstugorna. Syftet var att försvenska de finsktalande tornedalingarna och barnen fick både arbeta och lära sig svenska.

– Jag slogs blodig av skolfröken för att jag pratade finska på rasten. Hon kom med piskkäppen i högsta hugg, säger Sune Svaneblom.

Han fick ordentligt med stryk men misshandeln var inte över.

– När hon på morgonen såg att sängkläderna var blodiga fick jag en omgång till. Jag kunde inte sitta på två veckor.
Senast redigerad av Ördög 2022-01-16 kl. 18:14.
Citera
2022-01-16, 18:08
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Här på PI har ingen tydligen ännu observerat att tornedalingarna - i bemärkelsen deras "riksförbund" - önskar att SSSSvärje (det betyder Steriliserande och Skallmätarnde Sossefurstendömet Svärje) ska be om ursäkt för de oförrätter som drabbat denna minoritet - rasbiologiska stolligheter och förbud att tala det egna modersmålet. Vad är FB-panelens åsikt om en sådan begäran?

Jag kan tänka mig att många av er är fullkomligt utleda på olika minoritetsgruppers och deras vapendragares ältande av gamla orättvisor, i synnerhet som baktanken är att Sverige ska gottgöra för dem genom fri invandring, censur av barnböcker och en massa nya stolligheter. Å andra sidan är det inget tvivel om att tornedalsfinnarna behandlades styvmoderligt. Förbudet mot att tala finska / meänkieli känns speciellt obegripligt, och jag som finlandssvensk tänker tacksamt på mitt eget land där jag kunnat gå i skola, fullgöra min värnplikt och bedriva universitetsstudier på mitt svenska modersmål.

I synnerhet vore det intressant med kommentarer från tornedalska FB:are. Kaikkhi Tornionaaksolaiset Flässpäkkhin debatöörit, mitäs aatthelette? (Beklagar - jag kan inte meänkieli, utan måste försöka gissa mig till ordalydelsen ... )

Tornedalingar vill ha upprättelse
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/nor...ka-synliggoras

Svenska Yles artikel här nedan kan kommenteras, som vanligt.

Tornedalingarna vill ha ursäkt av svenska staten
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/...svenska-staten
Okej. Vi ber om ursäkt för att ni inte fick prata meänkieli i din svenskspråkiga grundskola.
Citera
2022-01-16, 18:10
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Godmorgon världen berättar om försoningsarbetet i Tornedalen. Vi hör 85-årige Sune Svaneblom från Korpilombolo berätta hur han som sjuåring blev misshandlad för att ha talat finska.

https://sverigesradio.se/avsnitt/put...nde-grishjarta

De svenska övergreppen mot tornedalingarna utreds just nu av en Sanningskommission som regeringen tillsatt.

Mellan 1902 fram till början av 1950-talet gick tusentals norrbottniska barn i skola i arbetsstugorna. Syftet var att försvenska de finsktalande tornedalingarna och barnen fick både arbeta och lära sig svenska.

– Jag slogs blodig av skolfröken för att jag pratade finska på rasten. Hon kom med piskkäppen i högsta hugg, säger Sune Svaneblom.

– När hon på morgonen såg att sängkläderna var blodiga fick jag en omgång till. Jag kunde inte sitta på två veckor.
Stackars utsatta pojke som blev slagen i skolan på 20-talet. Det var han säkert ensam om.
Citera
2023-11-15, 14:55
Medlem
Ördögs avatar
Sannings- och försoningskommissionen har granskat hur svenska staten, Svenska kyrkan och andra offentliga aktörers har bedrivit assimilerings- och försvenskningspolitik mot tornedalingarna. Här är vad den kommit fram till.

”Svenska staten måste be om ursäkt till tornedalingar”
https://www.dn.se/debatt/svenska-sta...tornedalingar/
Kommissionen anser att staten och Svenska kyrkan bär ett moraliskt ansvar för de övergrepp som skett. Assimileringspolitiken har skadat minoriteten och försvårar än i dag värnandet av språk, kultur och traditionella näringar.

Staten och Svenska kyrkan har därför ett ansvar att gottgöra minoriteten för den skada som blivit konsekvensen av assimileringspolitiken. Det krävs upprättelse för att kunna gå vidare.

Ett första steg vore att erkänna de historiska kränkningar som nu framkommit. Regeringen uppmanas bland annat att stärka minoritetens inflytande, främja meänkieli i skolan och ge vuxna möjlighet att återta språket.
https://www.thelocal.se/20231115/swe...eleases-report
Stockholm's policy of assimilation in the 18th and 19th centuries "harmed the minority and continues to hinder the defence of its language, culture and traditional livelihoods," the Truth and Reconciliation Commission for Tornedalians, Kvens and Lantalaiset said in an article published in Sweden's main daily Dagens Nyheter.

"Amends must be made in order to move forward," it said, adding that "acknowledging the historic wrongdoings" should be a first step.
Senast redigerad av Ördög 2023-11-15 kl. 14:58.
Citera
2023-11-16, 15:10
Medlem
Citat:

Assimilering genom misshandel
https://sverigesradio.se/artikel/ass...nom-misshandel
Sannings- och försoningskommissionen, en statlig utredning som dokumenterar övergrepp som begåtts mot meänkielitalande folk i Tornedalen

En del av övergreppen begicks i arbetsstugorna i Norrbotten, där skulle barnen försvenskas.

På Korpilombolo kulturfestival träffade vi Sune Svaneblom som satt i arbetsstuga. Sune har mycket svårt att berätta om misshandeln, men gör det ändå.
En annan artikel:

"Slog mig blodig med en mattpiska"
https://www.minoritet.se/7239
Elisabet Fura, är ordförande i Sannings- och försoningskommissionen för tornedalingar, kväner och lantalaiset, som söker sanningen om och söker försoning för den assimileringspolitik som de här minoriteterna blev utsatta för på arbetsstugorna.
– Det var modigt av dig att berätta, din berättelse ger hopp, ett hopp om att sanningen ska komma fram. I uppdragit vi har av regeringen är att de berättelser vi samlar in ska utgöra en grund för försoning för alla dem som har liknande berättelser att berätta. Vi ska även föreslå åtgärder som förhindrar liknande händelser i framtiden, säger Elisabet Fura.

Det kan mycket väl stämma i.o.f.s. Min far och farbror bodde på arbetstuga under 20-talet och visst var det hårda tag men så var det nog på de flesta inrättningar av den arten. Jag kommer dock inte ihåg att min far och farbror någonsin i efterhand klagade på vad som hade skett. Tvärtom var det där de lärde sig svenska. "I våra bygder" av Julia Svedelius var läseboken. Speciell läsebok för just tornedalseleverna.
Citera
2023-11-18, 08:42
Medlem
Rattatatatas avatar
Ja fy fan vilken parodi hela den här soppan med Sannings och försoningskommission är, gråta ut om att han inte fick prata meänkieli i skolan, blev slagen av lärare etc. för 50-100 år sedan.

Det som stör mig nåt enormt är att berättelserna och händelserna inte är unika för just Tornedalingar (eller samer som också varit på tapeten), så såg det ut för precis alla i Sverige de första 50 årtiondena på 1900-talet, barnaga var tillåtet och det där med att man bara fick prata rikssvenska gällde även det också hela befolkningen, massor av barn som började skolan och pratade dialekter av mer eller mindre obegripliga slag från Skåne i söder till Norrbotten i norr, rikssvenska var det som gällde och överträdelser bestraffades med rapp av både trälinjaler och käppar.

Såg även ett tidigare reportage i ämnet när en äldre herre i TV berättade hur traumatiserad han blivit av att en statlig myndighet dykt upp på hans skola när han gick i 5:an och tagit mått på hans skalle med ett måttband...??? var det verkligen det värsta som hänt denne farbror så är det bara att gratulera, vi andra har råkat ut för betydligt värre saker än så under vår uppväxt och överlevt och gått vidare.

Ska staten be om ursäkt för allt som skett och varit normaliserat i Sverige genom tiderna? Vart går gränsen? Hur långt tillbaka ska vi gå? Varför ska bara de som råkar tillhöra en uttalad minoritet få en ursäkt i sånt fall?

I min värld så kallas det utveckling, lagar, seder och normer såg helt annorlunda ut förr, vi steriliserade utvecklingsstörda av olika slag och låste in dem på hem, homosexualitet var olagligt, vi hade dödsstraff och halshögg brottslingar, vi tillät inte kvinnor att rösta, barn tvingades in i arbete från 7 års ålder m.m. m.m.

Det var så det såg ut förr men tack och lov så gick den Svenska samhällsutvecklingen i en mer human och civiliserad riktning.

Nä lägg ner skiten med kommissioner och använd pengarna till nåt vettigt, kanske lägga slantarna på att förändra det som är dåligt i Sverige IDAG istället för att kasta bort dem på det som varit och farit.

Den största orsaken till att man driver dessa frågor från minoritetsgrupper och befolkning är att man hoppas på någon slags ekonomisk kompensation, "en slant in på kontot och jag kan glömma att en farbror mätte min skalle för 74år sedan".
Senast redigerad av Rattatatata 2023-11-18 kl. 09:15.
Citera
2023-11-18, 08:47
Medlem
borrizs avatar
Som skåning känner jag sympati för folket i Tornedalen.
Ytterligare en landsända som våldtagits av 08-landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in