2020-10-26, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Jeg kan ikke svare for hele Europa, men det der er beskrevet under "The Dance" ligner meget godt hvad der foregår i Danmark pt.
Det er snart 10 uger siden smitten begyndte at stige igen, men R-tallet holder sig omkring 1 og vi har 17 på IVA.

Der virker ikke som om at sygehusene er ved at bukke under og der er bestemt ikke planer om en ny lockdown, men det ville være godt at få tallene ned inden jul.
Danmark klarar sig bättre än många andra, men jag tror tyvärr inte att Danmarks R-tal ligger runt 1...

Den 1 september utförde Danmark trettiofemtusen test per vecka, precis som nu.

Men andelen som testar positivt har 8-dubblats på åtta veckor.

Det ger ett sjudagars R-tal på 1,3.
Citera
2020-10-26, 21:58
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Japp så det funkar..

Dom fula får inte ligga heller så är det lönt vi har kvar dom ?

När din mormor blir sjuk så är det onödigt att ge henne vård. Låt henne dö hemma istället.
Citera
2020-10-26, 21:59
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det gäller Oslo va?

I Uppsala och snart i Skåne kommer det också lokala restriktioner.

Det är så det kommer fungera.

Kan Folkhälsomyndigheten lägga in veto mot lokala restriktioner?
Citera
2020-10-26, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du vet inte vad du pratar om. Det är en djävulsk smärta som uppstår när ben skaver mot ben i en höftled eller knä. Du är otroligt ignorant som kan uttala dig så kategoriskt om något du inte har en aning om.

De patienter som dessutom har högt blodtryck eller problem med hjärtat eller liknande får bara opereras på ett sjukhus som har tillgång till IVA-platser. Dessa patienter är så att säga inte friska i grunden och måste ha lediga iva-platser till hands om något inträffar. Alla sjukhus har inte iva-vård.

Det är anmärkningsvärt hur okunnig du är.

Människor som har kroniskt ont och en jävulsk smärta får vård och operationer, även nu. Jag förstår att du gärna vill alarmera i ditt sverigehat, av vilken anledning vet jag inte. Hylla hjältarna i vården istället för att omyndigförklara dom.
Citera
2020-10-26, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Nej, det är onekligen lite märkligt att vi ibland (ofta) anses helt oförmögna att tänka själva och ta ansvar för våra handlingar, men när en dödlig pandemi sveper över världen förväntas vi plötsligt ta fullt ansvar för att begränsa smittspridningen i den personliga frihetens namn

Plötsligt är väl att ta i, sådan har lagen varit i minst 50 år.
Citera
2020-10-26, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Det är FHM som i dialog med regionerna tar beslut om lokala restriktioner.
Citera
2020-10-26, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
nej, dom har sänkt till 50 för evenemang utomhus, 20 för inomhus
"Vid utomhusevenemang där alla i publiken sitter ned på fastsatta platser får max 600 personer delta"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAARbE/sociala-bubblor-ska-minska-smittpridningen-i-norge
Citera
2020-10-26, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Det tror jag verkligen inte!

Dom är en rådgivande myndighet.

Det är bara det att sossarna som vanligt vill hålla ryggen fri.

Skåne lär införa de rekommendationer de vill. Sen kan Tegnell tycka vad han vill.
Citera
2020-10-26, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det tror jag verkligen inte!

Dom är en rådgivande myndighet.

Det är bara det att sossarna som vanligt vill hålla ryggen fri.

Skåne lär införa de rekommendationer de vill. Sen kan Tegnell tycka vad han vill.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/dacb4a2e451f42bab9098b7e75a91071/inforande-av-lokala-allmanna-rad-hslf-fs-2020-12-uppsala-lan-folkhalsomyndighetens-beslut-20-okt-202 0.pdf
Citera
2020-10-26, 22:11
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Man får väl inte ens testa sig om man inte har symptom. Ska på läkarbesök och frågade om jag kunde bli testad. ”Inte om du inte har symptom.”, och det har jag inte.
Bor i Västerås.

Bor i Stockholm och här har man fått hemtest oavsett. Man får svara på nån fråga via 1177 om man har symtom eller ej, och ingen kan ju säkerställa att man svarar rätt...Det borde vara en självklarhet att testa sig om någon i hushållet testats positivt - att det är samma regler i alla regioner.
Citera
2020-10-26, 22:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Hur ställer sig sociala myndigheter till skolplikten om man fastnar i Spanien och inte får åka hem?

Kommer socialen och hämtar ungarna på hotellet i Bahia Feliz då? Har soss i Täby egna flygplan?

/Andreas
Citera
2020-10-26, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur ställer sig sociala myndigheter till skolplikten om man fastnar i Spanien och inte får åka hem?

Kommer socialen och hämtar ungarna på hotellet i Bahia Feliz då? Har soss i Täby egna flygplan?

/Andreas
Nu har du tappat det. Någon borde släppa ut dig ifrån din coronasäkrade bunker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in