2020-10-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast det heter "hammaren och dansen", inte "hammaren och hammaren". Det ingår inte i konceptet att man ska behöva göra lockdown två gånger, tre gånger, fyra gånger.

Här är hammaren och dansen, ingen andra våg:

https://cdn.abcotvs.com/dip/images/6200190_052020-kgo-hammer-and-dance-article-img_Image_00-00-04,16.jpg

Jeg kan ikke svare for hele Europa, men det der er beskrevet under "The Dance" ligner meget godt hvad der foregår i Danmark pt.
Det er snart 10 uger siden smitten begyndte at stige igen, men R-tallet holder sig omkring 1 og vi har 17 på IVA.

Der virker ikke som om at sygehusene er ved at bukke under og der er bestemt ikke planer om en ny lockdown, men det ville være godt at få tallene ned inden jul.
Citera
2020-10-26, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
En hel del är faktiskt livsavgörande, t ex en ny höftled eller knäled. Smärtan som uppstår är obeskrivlig och i det närmaste liv eller död skulle jag vilja påstå.

Men dom kräver inte IVA-vård, snarare lite extra morfin. Det är inte livsavgörande med ny höftkula, även om du gärna vill påstå det. Visst kommer vi och alla länder ha en vårdskuld, men sluta och var så jäkla dramatisk, alla viktiga operationer blir av!
Citera
2020-10-26, 20:03
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Och hur många smittas då för andra eller tredje gången?

Förmodligen ganska få är det under 5% som blir smittade två gånger så saknar det betydelse för pandemins utbredning.
Citera
2020-10-26, 20:05
Medlem
Nederländerna i total kaos.. ..

Inget hjälper..restriktioner eller munskydd förlänger bara skitet..

Länder som har långt mer restriktioner än Sverige har mkt mer smitta !!
Citera
2020-10-26, 20:07
Medlem
52000 nya fall i Spanien under helgen. Upp från 38000 förra helgen (och 28000 helgen innan det)
Citera
2020-10-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns enklare medel, obligatorisk hemkarantän till exempel för alla hemkommande. Visst det är lite trist, men betydligt enklare än att spränga bron. Men fortsätt du försvara Tegnells misstag, det är ok. Det som är skrattretande är att du försvarar uppenbara felsteg som vi här i tråden tog upp redan i februari/mars.

Nu är det hemkarantän? Skreks det inte om att sätta landet i karantän och stänga gränserna nyss?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nederländerna i total kaos.. ..

Inget hjälper..restriktioner eller munskydd förlänger bara skitet..

Länder som har långt mer restriktioner än Sverige har mkt mer smitta !!

Och det är inte kaos att vänta i Sverige menar du? Snöbollen har bara börjat rulla.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
52000 nya fall i Spanien under helgen. Upp från 38000 förra helgen (och 28000 helgen innan det)
Källa?

Antal dödsfall?
Citera
2020-10-26, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Och det är inte kaos att vänta i Sverige menar du? Snöbollen har bara börjat rulla.

Varför fick vi andra vågen sist...?

Vi fick ju första vågen tidigt..
Citera
2020-10-26, 20:14
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag gillar dina reflektioner och frågeställningar till dig själv, samtidigt som jag är glad att vi har vetenskapsmän/utbildade kring folkhälsa och epidemier och inte populister och hobbyexperter. Därmed inte sagt att experter för allt rätt i en ny situation.

Ifall du syftar på mig, så har du helt rätt. Jag är inte rätt person att leda smittskyddet. Men jag begär att dom som har ansvaret för smittskyddet, sköter sitt uppdrag korrekt.

Citat:
Därmed inte sagt att experter för allt rätt i en ny situation.

Anders Tegnell har misskött sitt uppdrag. En lämpligare expert kanske är Frode Forland? Bör svenska regeringen försöka rekrytera Frode Forland?

Citat:
Det är inte meningen att såna som du och jag ska förstå, det handlar om tillit, släppa kontrollen ...

Det var verkligen inte ett övertygande argument.

Ifall Folkhälsomyndigheten verkligen hade varit framstående experter, så anser jag att deras kompetens borde synas i form av resultat. För att inte ställa krav som är omöjliga att uppfylla, så kan man jämföra Sverige med Norge och Finland. Ifall det går illa för Sverige, så kan man kanske vara förlåtande mot Folkhälsomyndigheten, under förutsättning att det går lika illa för Norge och Finland. I så fall, så får man kanske acceptera att samhället ställdes inför en helt övermäktig utmaning.

Citat:
... och att njuta av livet ,🙂!

Nej, det kan jag inte. Jag mår dåligt av det som sker. Och jag mår dåligt av Folkhälsomyndighetens ovilja att försöka hejda epidemin.

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Skulle även kunna vara "den galne vetenskapsmannen" varianten? Dvs vill visa att hans strategi fungerade bäst o vinna cred I sin branch? Ungefär som italienaren som opererade struphuvud

Ifall Anders Tegnell är en galen vetenskapsman som vill visa att hans strategi fungerar bäst, så kommer man ändå tillbaka till ursprungsfrågan: Vilken strategi är det som Anders Tegnell vill vinna cred för? Är strategin någonting annat än immunitet genom infektion?
Citera
2020-10-26, 20:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Nu är det hemkarantän? Skreks det inte om att sätta landet i karantän och stänga gränserna nyss?

Det var i mars.
Citera
2020-10-26, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ifall du syftar på mig, så har du helt rätt. Jag är inte rätt person att leda smittskyddet. Men jag begär att dom som har ansvaret för smittskyddet, sköter sitt uppdrag korrekt.

Anders Tegnell har misskött sitt uppdrag. En lämpligare expert kanske är Frode Forland? Bör svenska regeringen försöka rekrytera Frode Forland?

Det var verkligen inte ett övertygande argument.

Ifall Folkhälsomyndigheten verkligen hade varit framstående experter, så anser jag att deras kompetens borde synas i form av resultat. För att inte ställa krav som är omöjliga att uppfylla, så kan man jämföra Sverige med Norge och Finland. Ifall det går illa för Sverige, så kan man kanske vara förlåtande mot Folkhälsomyndigheten, under förutsättning att det går lika illa för Norge och Finland. I så fall, så får man kanske acceptera att samhället ställdes inför en helt övermäktig utmaning.

Nej, det kan jag inte. Jag mår dåligt av det som sker. Och jag mår dåligt av Folkhälsomyndighetens ovilja att försöka hejda epidemin.

Ifall Anders Tegnell är en galen vetenskapsman som vill visa att hans strategi fungerar bäst, så kommer man ändå tillbaka till ursprungsfrågan: Vilken strategi är det som Anders Tegnell vill vinna cred för? Är strategin någonting annat än immunitet genom infektion?

Men den panikepidemi du själv skapar ..hur gör vi för att förhindra den då att smitta ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in