2020-10-26, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är skrämmande att sjukvården inte har en aning om vad ökningen på hösten beror på. Trots att vi vet sedan gammalt att denna typ av sjukdomar alltid härjar under vinterhalvåret. Vi vet också att de flest tropiska länder har mindre smitta än Europa. Är det verkligen så svårt att få fram de viktigaste faktorerna. Hade vi haft samma smittspridning som i somras så hade ju sjukdomen försvunnit efter ett tag. Så om man kan komma fram till vad ökningen beror på sä kan man kanske helt lösa problemet.

Vården har full koll på hur virus och influensasäsonger ser ut, trots att sådana som du försöker förlöjliga dom. Varför vill du förlöjliga våra hjältar? Vad är din agenda?
Citera
2020-10-26, 19:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är skrämmande att sjukvården inte har en aning om vad ökningen på hösten beror på. Trots att vi vet sedan gammalt att denna typ av sjukdomar alltid härjar under vinterhalvåret. Vi vet också att de flest tropiska länder har mindre smitta än Europa. Är det verkligen så svårt att få fram de viktigaste faktorerna. Hade vi haft samma smittspridning som i somras så hade ju sjukdomen försvunnit efter ett tag. Så om man kan komma fram till vad ökningen beror på sä kan man kanske helt lösa problemet.
Ja, jag är övertygad om att ökningen beror på skolorna. Det vill de inte prata om.
Citera
2020-10-26, 19:32
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Ifall det huvudsakliga målet hade varit att avlasta sjukvården, så hade Folkhälsomyndigheten agerat annorlunda. Ifall det huvudsakliga målet hade varit att värna om ekonomin, så hade Folkhälsomyndigheten agerat annorlunda. Vad är då det huvudsakliga målet?

Skulle även kunna vara "den galne vetenskapsmannen" varianten? Dvs vill visa att hans strategi fungerade bäst o vinna cred I sin branch? Ungefär som italienaren som opererade struphuvud
Citera
2020-10-26, 19:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jo, men å andra sidan är n hel del av dessa operationer inte livsnödvändiga. De kan man skjuta på. Min pappa väntar till exempel på en operation. Men jag tror han och andra har förståelse för varför de får vänta extra länge.

Akademiska är ju ett stort sjukhus trots allt. Sen lär de väl ha IVA i Enköping också antar jag.
En hel del är faktiskt livsavgörande, t ex en ny höftled eller knäled. Smärtan som uppstår är obeskrivlig och i det närmaste liv eller död skulle jag vilja påstå.
Citera
2020-10-26, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
https://www.hbl.fi/artikel/forskare-effekten-av-munskydd-ar-markbar/

Troligen kommer mer svenskar börja använda munskydd ju mer det ökar.
Hur mycket virus som krävs för att smitta en människa vet forskarna inte, säger forskaren i artikeln. De publikationer jag har läst tyder på att den utsagan är den enda som vi med säkerhet kan säga stämmer. Tyvärr innebär det ju samtidigt att vi inte kan veta om, och i så fall i vilken utsträckning, som munskydd ger ett skydd.

Forskaren uttalar sig tyvärr inte heller om i vilken utsträckning smittan tar sig in via oskyddade ögon, vilket minskar artikelns tillförlitlighet (utöver, naturligtvis, att inga som helst källor redovisas).
Citera
2020-10-26, 19:34
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Problemet är ju den enorma vårdskuld som vi har, 75 000 inställda operationer. Många av dessa kräver lediga IVA-platser för att överhuvudtaget kunna bli av.

Mycket mänskligt lidande bakom dessa siffror. Många har svåra smärtor och vet inte hur länge de måste vänta på sin operation.

"De inställda operationerna har gjort att väntetiderna nu är långa, med 144 000 personer i operationskön, vilket är 30 000 fler än före pandemin."

https://sverigesradio.se/artikel/7582224
Citera
2020-10-26, 19:34
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Om Covid 19 är ett problem i USA beror ju på vem man frågar. Om man frågar Vita husets stabschef Mark Meadows eller den amerikanske smittskyddsläkaren Anthony Fauci så har USA tappat kontrollen över smittan. Frågar man Trump så hånar han Biden för att han "tjatar" om corona hela tiden
"Donald Trump fortsatte också att under helgen håna sin motståndare Joe Biden (D) för att hålla sina kampanjmöten inför åhörare som sitter i bilar och som bär munskydd.

– Det här är allt jag hör just nu. Det är allt jag hör, slå på tv:n. Covid, covid, covid, covid, covid, covid, upprepade Trump vid flera kampanjtal på lördagen, skriver New York Times.

– Den 4 november kommer ni inte att höra mer om det, sa Trump som antydde att pandemin handlar om politik och inte om ett virus som sprids i hela världen."
https://www.dn.se/varlden/vita-huset-vi-kommer-inte-att-kunna-kontrollera-pandemin/

Eller hur. Det beror precis på vem man frågar. Vi skulle kunna fråga 230000 amerikaner om de anser covid är ett problem, men tyvärr kan de inte svara på din fråga. Dom är döda.
Citera
2020-10-26, 19:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Mycket mänskligt lidande bakom dessa siffror. Många har svåra smärtor och vet inte hur länge de måste vänta på sin operation.

"De inställda operationerna har gjort att väntetiderna nu är långa, med 144 000 personer i operationskön, vilket är 30 000 fler än före pandemin."

Ja, det är ett oerhört lidande som ”skapats”.
Citera
2020-10-26, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jo, men å andra sidan är n hel del av dessa operationer inte livsnödvändiga. De kan man skjuta på. Min pappa väntar till exempel på en operation. Men jag tror han och andra har förståelse för varför de får vänta extra länge.

Akademiska är ju ett stort sjukhus trots allt. Sen lär de väl ha IVA i Enköping också antar jag.

En anhörig fick till en (livs)viktig operation i förra veckan på Ackis, så visst genomförs dom. Är nog som du säger mycket beroende på hur akut det är. Sen kan det förstås bli akut om man inte ligger steget före.
Citera
2020-10-26, 19:40
Medlem
Citat:

Japp, det gamla vanliga i den offentliga sektorn. Ju sämre resultat man uppnår, ju mer pengar till fler administratörer får man.
Citera
2020-10-26, 19:41
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:

Ja, och de lågbegåvade förnekarna i tråden vill sprida smittan bland befolkningen och belasta vården ännu mer
Citera
2020-10-26, 19:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jo så blir det.
Man får ingen hjälp från UD, Sveriges ambassad eller från andra svenska myndigheter om man reser till ett land UD avråder från att resa till.

Det verkar som att dessa länder är okej att resa till enligt UD, ingen avrådan alltså.
Andorra, Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Finland, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Kroatien, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Monaco, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, San Marino, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Vatikanstaten och Österrike.

Ungern har stängt såvida man inte har synnerliga skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in