2020-10-26, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Enda landet i Europa som saknar data, men inte enda i världen. Nord Korea verkar också sakna data:P

Det sitter som vanligt ett gäng och gnäller på Sverige och att vi är korrupta, mörkar siffror o s v.
Att ni är Sverigehatare har vi sedan länge förstått, såna som ni är lägst stående i näringskedjan, t o m lägre än de som kämpar för en tomburk utanför valfri butik. Ni har alla fått förutsättningarna, men väljer att vara bittra förlorare/hatare.

Ta reda på fakta innan ni vräker ur er skiten!
Citera
2020-10-26, 16:23
Medlem
Neandertalargener ökar risken att bli svårt sjuk i covid-19

https://fof.se/tidning/2020/10/artikel/neandertalar-gener-gor-covid-19-extra-dodlig-i-europa
Citera
2020-10-26, 16:32
Medlem
Dagens tal fra Danmark.
Der er registreret 1056 nye coronatilfælde det seneste døgn, viser tal fra Statens Serum Institut.
Samtidig stiger antallet af indlagte med coronavirus med 18 til 145. Det er det højeste antal indlagte med covid-19 på de danske sygehuse siden 14. maj.
Der er registreret yderligere 6 døde med coronavirus. Dermed er der registreret 708 personer døde med coronavirus, siden virusset kom til Danmark.

https://www.berlingske.dk/samfund/liveblog-faa-seneste-nyt-om-coronavirus
Citera
2020-10-26, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, idioter som reser nu. Förmodligen bokade man resorna i augusti, när det var superlugnt.

Själv har jag sagt åt familjen att det förmodligen inte blir utomlands resor förrän tidigast 2022.

Det är ändå en ganska mild uppoffring som säger mycket om hur bra vi faktiskt ändå har det.
Citera
2020-10-26, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Asiaterna har ett helt annat tankesätt. Man sätter kollektivet främst och ser till helhetsnyttan för samhället. När myndigheterna säger åt dom hur dom ska göra för att undvika viruset så kommer dom att göra det. Individualistiska tankegångar har inte fått nått större genomslag där. Jag är ganska säker på att dom kommer att klara det.

Finland, Norge och Danmark var alla med i WW2 och har erfarenheter av svåra tider i modern tid. Därför kommer dom att klara sig bättre än Sverige. Om dom helt lyckas undvika en andra våg vet jag inte, men troligtvis kommer dom att klara sig lindrigare än Sverige även i andra vågen.
Det där tror inte jag på alls. Människor är människor.

Och låt oss inte överdriva betydelsen av andra världskriget. Medianinvånaren i Norge föddes på 80-talet, och har vuxit upp med en oljefond. Att måla upp dem som nån sorts krigsfolk med erfarenhet av svåra tider är verkligen en överdrift.
Citera
2020-10-26, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det där tror inte jag på alls. Människor är människor.

Och låt oss inte överdriva betydelsen av andra världskriget. Medianinvånaren i Norge föddes på 80-talet, och har vuxit upp med en oljefond. Att måla upp dem som nån sorts krigsfolk med erfarenhet av svåra tider är verkligen en överdrift.

Underskatta inte arv som kan vara 50%.
Citera
2020-10-26, 16:47
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Läste en klok kommentar på Twitter:

När FHM sade att det var för tidigt att implementera ytterligare restriktioner och rekommendationer i Uppsala så dröjde det färre än 10 dagar tills IVA var fullt. Normalt sett så brukar tiden från insjuknande till IVA vara ca 10 dagar.

M.a.o. så var FHM:s utspel om att det var för tidigt med ytterligare skärpningar för att minska smittspridningen för sent påkommet.

När skall FHM börja agera proaktivt och inte reaktivt?

Anders Tegnell gjorde precis samma sak i epidemins inledning. När det var som mest kritiskt med ett snabbt ingripande, så valde Anders Tegnell att sitta ner och vänta på rätt tillfälle. Resultatet blev en katastrof. Nu upprepar Anders Tegnell samma misslyckande.

Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Håller med. Dem är rent skadliga för Sveriges befolkning. Det är som en masspsykos här.

Anders Tegnell tänker konstigt.

Att jag uppfattar Anders Tegnells tänkande som bakvänt, beror det på att han är expert, och jag en vanlig okunnig medborgare? Men ifall Anders Tegnell är en kunnig expert, så borde det avspegla sig i form av väl utfört arbete? Utifrån Anders Tegnells prestationer, så förefaller han vara en simpel klåpare.
Citera
2020-10-26, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är ändå en ganska mild uppoffring som säger mycket om hur bra vi faktiskt ändå har det.

Absolut, jag gråter inte 🙂 Många som gnäller hemifrån pojkrummet eller från sin källare vet inte hur bra vi har det i Sverige.
Citera
2020-10-26, 16:59
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Tredje gången idag som jag lägger ut länken till SVTs summering av läget. Det finns en tydlig genomgång av varje region (klicka på regionen för mer detaljer).

https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/

Tack för länken!

Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det vet jag inte. Det skulle kunna vara intressant.

Det är ju skillnad på kommuner också. Heby är ju tex en jättestor obefolkad kommun utan någon större centralort medans Enköping och Uppsala är stora städer.

Även Uppsala är en ganska stor kommun geografiskt, med landsbyggd och tätorter. Kan landsbyggden tänkas ha ungefär lika mycket smittspridning som angränsande kommuner?

Citat:
Ursprungligen postat av Sook
De andra kommunerna är ju mindre städer/orter. Så det är klart att det kan vara intressant hur fördelningen är inom de större kommunerna.

Ja. Covid-19 är ju en smitta som slår väldigt ojämnt mellan olika platser. Därför är det intressant att veta vilka kommundelar, och vilka tätorter, som har drabbats.

Avståndet kan vara ganska stort mellan olika hörn av en kommun.

Citat:
Ja, idioter som reser nu. Förmodligen bokade man resorna i augusti, när det var superlugnt.

Själv har jag sagt åt familjen att det förmodligen inte blir utomlands resor förrän tidigast 2022.

Jag vill åka till Norge och Danmark.

Men jag planerar att inte åka så länge det finns risk att jag smittar lokalbefolkningen med sjukdom.

Citat:
Absolut, jag gråter inte 🙂

Men det gör jag.
Senast redigerad av Onkel Kostia 2020-10-26 kl. 17:02.
Citera
2020-10-26, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Anders Tegnell gjorde precis samma sak i epidemins inledning. När det var som mest kritiskt med ett snabbt ingripande, så valde Anders Tegnell att sitta ner och vänta på rätt tillfälle. Resultatet blev en katastrof. Nu upprepar Anders Tegnell samma misslyckande.

Anders Tegnell tänker konstigt.

Att jag uppfattar Anders Tegnells tänkande som bakvänt, beror det på att han är expert, och jag en vanlig okunnig medborgare? Men ifall Anders Tegnell är en kunnig expert, så borde det avspegla sig i form av väl utfört arbete? Utifrån Anders Tegnells prestationer, så förefaller han vara en simpel klåpare.

Jag gillar dina reflektioner och frågeställningar till dig själv, samtidigt som jag är glad att vi har vetenskapsmän/utbildade kring folkhälsa och epidemier och inte populister och hobbyexperter. Därmed inte sagt att experter för allt rätt i en ny situation.
Citera
2020-10-26, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Underskatta inte arv som kan vara 50%.
Vad skulle de ha ärvt menar du?

Det är lustigt att ni är besatta av att jämföra Sverige och Norge när det kommer till saker där vi de facto skiljer oss åt, som hur smittan introducerades i landet.

Men när man ska börja jämföra svenskar med norrmän kulturellt, där de största likheterna finns, då är plötsligt norrmän några sorts "Nordens klingoner" som härdats av kriget.
Citera
2020-10-26, 17:08
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Någon annan som noterat att det nu är mer vanligt att stöta på folk med munskydd än tidigare? Har folk börjat förstå smittspridningen eller är de mest dumma fån som har gått på medias propaganda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in